Algemeen: Airco telkens koud, warm, koud, warm.

Mijn airco was niet geweldig koud meer dus heb ik hem vorige week laten bijvullen (na 5 jaar ofzo). Nu hij weer goed koud is valt me opeens iets heel vreemds op.

Als ik de airco aanzet, is deze binnen een paar seconden goed koud. Maar na een kleine 10 seconden voel je dat de scherpte van de kou af neemt en na weer een seconden of 10 warmt hij langzaam op naar nagenoeg de buitentemperatuur. Als hij dan een paar seconden klamme en bijna warme lucht staat te blazen voel je opeens de airco in rap tempo weer afkoelen en goed koude lucht blazen. Deze cyclus herhaald zich de gehele tijd, zeg 2x per minuut ofzo. Het maakt daarbij niet uit in welke stand de airco staat, je kan aan alle knoppen zitten maar het fenomeen blijft zich voordoen.

Wat anders dat me opvalt, maar misschien helemaal niet gerelateerd is, is dat de ventilator ook af en toe harden en dan weer zachter gaat blazen. Het voelt haast alsof het met het rijgedrag te maken heeft, want als je stilstaat blijft hij wel constant (op de "lagere stand") blazen. Het verhaal over de temperatuur is volledig onafhankelijk van wel of niet rijden trouwens.

Iemand enig idee waar ik dit in moet zoeken?

NavyBlueBoss

Geplaatst door NavyBlueBoss (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

harry4203 (435) PRO, 1 jaar geleden

Zit er niet teveel koudemiddel in? ik wordt altijd een beetje huiverig bij te term bijvullen. is dit op correcte wijze gebeurd? dus leeghalen, afpersen en goed controleren op lekkages en dan vacumeren en met juiste hoeveelheid vullen?

kaleido 1 (1620) PRO, 1 jaar geleden

Precies tevens controleren of de condensor niet vol zit met vliegen en vuil, als dit geval is , staat niet vermeld in de tekst om wat voor auto het gaat of hoe oud hij is , is een schon condensor ook een vereiste voor goed functioneren , tevens is uit een drukkenraport ook veel info te halen.

NavyBlueBoss (0), 1 jaar geleden

Zeker, bijvullen is op de correcte manier gebeurt, zoals je beschrijft.

Oh sorry tijdens het plaatsen stond mn auto erbij obv kenteken. Zie dat dat inderdaad weg is nu.. Het gaat om een Renault Clio IV uit 2014 met 120k op de teller. Motor is een 0.9 benzine.

Ik ga de condensor controleren!

kaleido 1 (1620) PRO, 1 jaar geleden

Lees tevens de airco even uit of de verdampersensor juist werkt , is het een mechanische airco of een climate controle ?

NavyBlueBoss (0), 1 jaar geleden

Mechanische airco.

Ik heb nog niet gekeken naar de condensor (stortregen). Maar merkte wel iets heel raars tijdens een rit van een half uur net. Het viel me op dat als ik mn gas loslaat, de ventilator wat harder gaat. En zodra ik dan wat rapper optrek, zakt de ventilator weer een beetje. Hierop heb ik de laatste 5 minuten van de rit de hele tijd 90, gas los, 70, accelereren, 90, gas los, gedaan om dat even te checken of dat echt zo was op niet. En wat schetst mijn verbazing, mn auto veranderde in een vrieskist! De airco bleef aan één stuk aan en ging niet meer uit, zoals het hoort. Is dat niet super vreemd?

Daarna in het parkeervak gezet en de airco bleef koud. Motor uit gedaan, 5 minuten gewacht, weer gestart en stationair, en het de warm-koud cyclus was weer terug...

Toeval? Of kunnen jullie hier iets van bakken?

(bedankt voor de reacties trouwens, condensor en verdampingssensor dus nog checken)

kaleido 1 (1620) PRO, 1 jaar geleden

Ik zou toch wel eens willen weten wat de drukken zijn .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.