close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: Brandstofverbruik / Milieu

Op de website van de RDW kun je een aantal basisgegevens van een auto ophalen, waaronder het door de fabriek opgegeven brandstofverbruik, en in mijn casus belangrijker, de milieugegevens, respectievelijk het zuinigheidslabel, opgave van roetfilter (Ja Affabriek, Ja Retrofit, Nee), en de CO2 uitstoot.

Nu hebben wij hier twee exact dezelfde Ford Mondeo's 2.0 D 85 KW WAGON, en bij de ene wordt een zuinigheidslabel toegekend van C (CO2 163 g/km) en een hoger gemiddeld brandstofverbruik; en bij de andere een zuinigheidslabel van B (CO2 154 g/km) en een wat lager gemiddeld brandstofverbruik. Beide auto's hebben geen roetfilter.

De ene auto met een C-label is gefabriceerd medio november '05 en gekentekend op 31-01-2006. (BPM E 9109).
De andere auto met B-label is gefabriceerd medio mei '05 en gekentekend op 17-02-2006. (BPM E 9302).

Vraag:
Kan iemand hier een technisch verschil duiden, of is hier sprake van een onjuiste data-invoer bij de RDW?

Geplaatst door

tjsmink (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nog een antwoord gevonden op je vraag Tom?

Siem Bijman 680
badge vip badge

14 jaar

Nee, helaas... nog geen antwoord gevonden!
Ik houd mij aanbevolen...

tjsmink 0
badge

14 jaar

misschien een verschil in de versnellingsbak en/of de bandenmaat ??

sjaak10918 0
badge

14 jaar

Er moet door Ford een of ander verschil zijn om die klasse te veranderen. Tenzij de ene een automaat is bv.
Vandaar dat er types zijn met start/stop systeem om die klasse te halen, maar bij dit bouwjaar zal het wel niet zo zijn.
Zijn de vermogens specificaties (net) iets anders?
Dat is het rare bij de Nederlandse eisen dat een minimale aanpassing een klasseverschil kan uitmaken. Wat het verschil is weet ik niet precies.
Daar zijn de Duitse fabrikanten heel knap in.
RDW zelf al eens benaderd?

marcel7031 0
badge

14 jaar

Beide wagens 6-bak, en exact dezelfde (orginele Platinum) velgen.
Geen startknop, etc... (volgens mij alleen beschikbaar bij model van 2007).
Ook opgegeven vermogens exact hetzelfde (85kw).
Beide auto's hebben, zoals ik in de casus aangaf, géén roetfilter.
Nee, de RDW heb ik nog niet benaderd.
Die optie zou kunnen duiden op een verkeerde datainvoer.
Ik had gehoopt een technische verklaring voorbij te zien komen.
Bijvoorbeeld doordat een Ford-kenner weet dat er één of ander 'ding' opzit, wat het verschil uitmaakt.
Maar waarschijnlijk heeft het alles ervan weg dat het hier om een administratief foutje gaat.
Wellicht dat het ooit eens nog iets gaat (ten gunste voor het B-label) uitmaken in de betaling van de wegenbelasting of de km-heffing. Joost mag het weten....
Bedankt voor het meedenken.
Mocht iemand toch nog met een verklaring komen, ik houd mij aanbevolen.
Mocht ik nog eens gelegenheid vinden navraag bij de RDW te doen, ik zal het hier melden!

tjsmink 0
badge

14 jaar

Waarschijnlijk is de auto van mei 2005 naar de normen van 2005 gedaan, want in het verbruiksboekje van 2005 op de site van de RDW
staat inderdaad label B.
Voor de andere geldt waarschijnlijk 2006 en dan is het een C label. Overigens is ook belangrijk wanneer het kenteken bij de wagen is geleverd, bij invoer of bij verkoop. Dat is trouwens ook te zien aan de BPM want die was in 2005 hoger.

vierstr 0

14 jaar

@tjsmink en anderen

Ik wil dit wel voor je uitzoeken, maar dan heb ik allebei de kentekens even nodig. Ik kan dan in onze databases achterhalen waar het verschil in zit. Waarschijnlijk heeft vierstr het juist. energielabels worden toegepast op basis van de waardes vastgesteld van het jaar van eerste tenaamstelling.

jasperverweij 0
badge

14 jaar

Via de email heb ik de bijbehorende kentekens gekregen en ik heb wat zaken laten uitzoeken.

Conclusie:
Ogenschijnlijk gelijke auto's blijken op de achtergrond toch nog verschillend te zijn. Sinds eind jaren negentig worden personenauto's volgens europese typegoedkeuringen toegelaten op de Nederlandse (en europese) weg. Deze typegoedkeuringen worden afgegeven per type auto. Als er iets qua opbouw of motor verandert, dan dient de fabrikant een extensie of nieuwe typegoedkeuring aan te vragen.

In dit geval is de opbouw van de Ford gelijk (allebei wagons), maar qua motor zit er wel degelijk een verschil. De B-label auto heeft motorcode JBB1 en de C-label auto heeft motorcode JBC1. Frappant genoeg is de uitstoot van de "oudere" auto zuiniger dan de nieuwe auto, maar volgens de typegoedkeuringsinformatie is dat dus juist.

Je moet je trouwens afvragen wat de waarde van deze conclusie is. Energielabels zijn namelijk relatieve verbruiken ten opzichte van andere auto's die "net zo groot zijn". Deze gemiddelde verbruik van net zo grote auto's werd jaarlijks opnieuw vastgesteld. Welke energielabel geldig is, wordt bepaald door de datum van de eerste tenaamstelling.
Hierdoor komt het dus voor dat een kleine auto een energielabel G kan hebben, terwijl een bepaalde BMW een B label heeft. Dit kan ook zijn voor 2 gelijke auto's die qua tenaamstellingsjaar verschillen (de ene kan B hebben, de andere kan C hebben).

Een ogenschijnlijk simpel systeem voor de consument, nl. 7 (kleur)schalen, is qua berekening/regelgeving op de achtergrond uiterst complex. Het is daarom ook dat nieuwe regelgeving niet gebaseerd wordt op relatieve energielabels, maar op absolute getallen, zoals CO2-uitstoten.

jasperverweij 0
badge

14 jaar

De fabrikanten spelen heel slim in op de wettelijke normen. Een auto met 2 cm inkorten kan zomaar een milieu klasse schelen.
Een klein autotje weliswaar met een automatische bak kan in de G klasse terechtkomen terwijl deze -uiteraard- beduidend zuiniger is dan een grotere auto in een andere categorie met een B aanduiding........ realistisch? niet echt vind ik, terwijl er wel belastingtechnisch een verschil is. Zowel met de wegenbelasting als de BPM.

marcel7031 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.