Algemeen: Diverse CAN bus vragen

Hey,


ik heb eigelijk een simpel probleem, het betrewft CAN bus, elke keer dat ik me er in verdiep, krijg ik meer vragen dan antwoorden :P.

meschien kunnen julllie wel helpen ? :D


Ik weet dat er 3 soorten CAN netwerken in een auto zitten :

#1 CAN-Aandrijving: Motorregelapparaat, NOx-sensor, Regelapparaat automaatbak, Elektronica keuzehendel, ABS/EDS, Airbag, Quattro aandrijving, Lichtbundel hoogteverstelling, Regelapparaat stuurbekrachtiging, Stuurhoeksensor, Regelapparaat stuurwielelektronica

#2 CAN-Comfort: Portierregelapparaten bestuurders/bijrijderszijde, Parkeerhulp, Aanhangerherkenning, Verwarmingselement luchtverwarming, Climatronic, Comfortelektronica, Regelapparaat boordnet

#3 CAN-Infotainment: Navigatie, Radio, Cd-wisselaar, Telefoon, Versterker

De eerste vraag, hoe kunnen deze netwerken weer met mekaar communiceren, via de gate way, komen hier de 3 netwerken samen, en communiceren onderling met een processor?

#2, in het CAN-Aandrijving, zit een CANH en een CANL, waarom zit er in een CANbus netwerk waar hoge snelheden gewenst zijn, een CANL netwerk bij ? zelfde voor CAN comfort en CAn Infotainment alleen dan waarom CANH in een CANL omgeving?

#3 Waarom als er een kortsluiting is tussen een CANL en CANH draad word de spanning 2.5V (CAN rust), je zou zeggen bij kort sluiting dat de spanning toch 0V zou moeten worden door onderbreking van de bedrading

#4

Renaultmonteurtje

Geplaatst door Renaultmonteurtje (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

CAN High en CAN Low heeft niets met lage of hoge snelheid te maken, heeft te maken met de 2 identieke maar tegenovergestelde data signalen.
Je hebt dus:
1: Highspeed, canbus low en canbus high, 500 kbit/s
2: Midspeed, canbus low en canbus high, 125 kbit/s.
3: Lowspeed (B-can), canbus low en canbus high, 50 kbit/s.


Meer kan je onder andere vinden op etis, bij training: TC4012053H - Sensoren en stelelementen - Communicatienetwerk
Dit kan je ook van huis uit bereiken.

Suc6

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Edit,


Waarom wat moet ik verstaan onder mid speed? CANL is 2.5V- 1.5V CANH 2.5V-3.5V Waar zi mid speed dan ergens?

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

Het spanningsnivo van higspeed can en midspeed can is hetzelfde, dat heeft te maken met hoe het signaal gemaakt wordt.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

De benamingen Low, Mid and High speed geven de snelheid aan waarmee gecommuniceerd wordt.
High speed is 250.000 of 500.000 baud. Mid speed is ongeveer 100.000 tot 133.000 baud en dus langzamer.

Can-L en Can-H hebben beide dezelfde informatie. In theorie als 1 van de 2 uitvalt blijft het netwerk werken op de andere draad.
De high-speed can-bus (powertrain) is (bijna) altijd een 2-wire can-bus. In ieder geval verplciht vanaf 1 jan. 2008 vanwege EOBD.
De mid-speed ccan-bus is meestal ook een 2-wire can-bus.
Bij de meeste fabrikanten is de low-speed bus een single-wire Can die met andere spanningen werkt.

Spanningen op 2-wire can-bus komen van alle aangesloten nodes. Overal zit elektronika die de bus in rust op 2,5 volt houdt.
Ook al knip je de draad door, dan nog zitten er nodes op de bus die die spanning maken. En in theorie zou de bus met 1 afsluitweerstand ook nog moeten werken.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Ok, maar dan is nog de vraag waarom staat er niksi n de boeken van een EAT opleiding over een midspeed can bus, terwijl ze het wel hebben over lowspeed en high speed ( low peed is volgens hun altijd een twisted pair)

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ze weten het daar niet?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Denk het,

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 13 jaar geleden

Canbus systemen heb je heel veel varianten in en het hangt helemaal van het merk af.
Niets is tegenwoordig gestandaardiseerd (behalve EOBD dan)
Je kan dus niet meteen met zekerheid zeggen wat snelheid of spanningen zijn zonder het systeem, auto merk of bouwjaar te weten.
Oiram

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ben ik niet helemaal mee eens, Oiram.
O.K., er zijn geen officiele regels, maar een fabrikant wordt wel min of meer gedwongen.
Er zijn niet zoveel toeleveranciers van elektronische systemen, dus heel vaak komt een bepaalde hardware variant voor bij diverse merken.
En dan is het goedkoper als ze allemaal dezelfde can-bus interface hebben. En de chips die gebruikt worden voor de can-bus aansluiting zijn allemaal gebaseerd op dezelfde standaard, dat is ook weer goedkoper dan zelf custom chips laten maken.
Voorbeeld: Bosch EDC15, EDC16 etc. Bijna ieder merk gebruikt die.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat zit er eigelijk op de Midspeed can bus?

Highspeed = belangrijke info, ABS, motortoerental, snelheidsingaal


Lowspeed= raambediening, parkeer sensoren

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan heb je die training in e-tis nog niet gedaan zeker die ik voorstelde?? hahaha

Op mid-speed zit oa: verwarming/airco, radio, navigatie, cd-wisselaar, instrumentenpaneel, sommige zelfs met een eigen mid-speed netwerk.

Suc6

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

nee :( maar eens tijd voor maken :P

Nico8119 (0), 13 jaar geleden

CAN High en CAN Low zijn de signaaldraden. Deze zijn differentieel. Dat wil zeggen dat als de ene draad hoog is (12V), dan is de andere draad laag (0V). Het differentieel versturen van data heeft als voordeel dat minder storing wordt uitgezonden en dat de signalen ongevoeliger zijn voor storing. Bij computers en multimedia wordt er ook heel veel gebruik gemaakt van dit principe. USB, SATA, HDMI zijn allemaal gebaseerd op differentiele signaaloverdracht.

Can heeft als extra feature dat de bus nog steeds kan werken als 1 van de draden is kortgesloten of is onderbroken. De elektronica van de auto zal dit wel detecteren en aktie ondernemen. Ik heb bij een VW Passat weleens gehad dat bij een kortsluiting in de CAN bus de motor direct na het starten weer stilviel.

Er zitten meerdere CAN netwerken in een auto om de functies te scheiden zodat de radio niet de versnellingsbak kan beinvloeden. Dat heeft niets met CAN-H en CAN-L te maken. Ieder netwerk kan een eigen bitrate hebben.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Nico, bijna goed. Maar je definitie van spanning op Can-H en Can-L wijkt een beetje af van wat het echt is.
In rust is zowel Can-H als Can-L 2,5 volt. Actief gaat Can-H omhoog (vandaar High) naar 3,5 volt en Can-L omlaag (vandaar Low) naar 1,5 volt.

Er zijn nog wat redenen waarom er verschillende netwerken zijn. Hoe hoger de snelheid (al dan niet voorgeschreven door EOBD) hoe korter (in meters) de totale kabel mag zijn en hoe minder nodes (aansluitpunten) er mogen zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.