close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: Eeprom los solderen van Tacho

Zoals de titel al zegt, het gaat zich over het los solderen van de chip ( EEprom ) die in het instrumentenpaneel zit, in dit geval praat ik over de 8-polige versie, de 93C46

Heb nog een paar oude tellers liggen, maar als ik met dat de-soldeer draad probeer de tin weg te zuigen, werkt dat niet zoals ik het graag zou willen, hij zuigt wel wat tin af, maar niet alles.

En gezien ik niet al te lang met de 20Watt soldeerbout op het component wil zitten, vraag ik me af of jullie nog een andere manier weten voor deze klus te klaren ??

Gr Stefan

Geplaatst door

stefan84 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

tinzuigertje.. een soor knijpbol met kleine tuit.. die zuigt meteen alles weg als de tin vloeibaar is.
goeie hete soldeerbout gebruiken met een tip net zo groot als de soldeeraansluiting.

Ook je soldeertip goed opschuren helpt zodat je mooi schoon koper krijgt, het tin kruipt dan als het ware omhoog op je bout, voldoende om het component weg te halen..

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Christiaan,

Dat is wel eens de moeite waard om te proberen met dat afzuig gebeuren, maar een goeie hete bout op een printplaat met allemaal componenten erop lijkt me niet echt een verstandige keuze..Vandaar dat ik extra een 20 Watt bout heb voor die kleine dingen.

De punt is klein en nieuw, tin vloeit er mooi op, alleen met die koperen 'opzuig' draad krijg ik helaas niet alles weg.

stefan84 0

13 jaar

Door een goede hete bout te gebruiken smelt meteen het tin bij aanraking daar waar jij het wil, dus vloeien en klaar.
Bij een minder hete bout moet je iets langer solderen en dat is dus juist schadelijker.

Component beetje onder spanning zetten, er zijn mooie pincetachtige trekkertjes voor dan pennetjes 1 voor 1 vloeibaar maken dan hoef je niet alles te verwijderen en komt ie meteen los.
Als gaatjes maar open zijn voor montage van de nieuwe..
Kijk maar eens op conrad.nl of bestel de catalogus... veel handige gereedschapjes

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Nou bij deze soldeerbout word ook alles snel vloeibaar, maar om nu m'n 100Watt bout erop los te laten zie ik niet zitten, dan is zo wat kapot gegaan, ik zal eens kijken voor een andere tin zuiger en kijken of het daar wel goed mee gaat.

Hou je op de hoogte.

stefan84 0

13 jaar

100 watt is net niks hoor ;P maar succes , komt wel goed, beetje doe hetzelven

C.Jonker 0
badge

13 jaar

100 watt is niks ??? Voor op een printplaat of voor componenten mee te solderen is dat veeeeel te veel, ze sneuvelen al als ze de bout zien, vandaar dat ze die kleine bouten voor printplaten e.d. gebruiken :)

stefan84 0

13 jaar

Ik heb gewerkt met prints, ik deed klasse 3 solderingen dus ik weet waar ik over praat.
100 watt zegt niks over de temp van de punt hoor, das puur vermogen van de bout, maar goed ga er geen discussie over voeren.
Voorzichtigheid is altijd goed immers..

C.Jonker 0
badge

13 jaar

We zijn nooit te dom te wat bij te leren, maar mij is altijd verteld dat je nooit met zo'n bout van bv 100 Watt op een print mag solderen omdat anders componenten kapot kunnen gaan, maar jij beweerd dus het tegendeel ?

Wat ik wel kan opmaken is dat bv de 20Watt bout te weinig warmte crieerd om de tin volledig te laten smelten, en dus ook de helft achter blijft, dat zou best kunnen, vandaar ik er liever even voorzichtig mee om ga.

Dus jullie gebruikten altijd zo'n bout met een hoog wattage ? ging er nooit wat stuk dan ?

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

Met hoog wattage, heb je meer rendement van je bout.
De punt van een 20 watt boutje koelt snel af bij een aantal solderingen waardoor je langere wachtijd hebt voor deze weer op zijn werktemp zit.
Wat de meeste dus doen is die punt er op drukken omdat het niet wil vloeien en dus creeer je veel warmte in de componenten, 150 graden is toch soms al te veel idd.
heb je een "dikkere"bout maar wel met een fijne punt dan kun je heel snel werken, creeer je geen omgevingswarmte en werk je dus veiliger.
Pak je een enorme bout met dito punt voor dakgoten dan gaat het natuurlijk wel mis.
Elke tinsoort heeft zijn eigen ideaal smeltpunt en daarom zijn soldeerstations ook instelbaar.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.