auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Algemeen: Wijzigd bandenspanning/verenspanning bij wisselende belasting va

Hallo,

Bij hogere belasting dien je normaal een hogere druk in de banden te brengen. Bv onbelast 2.5 bar en volbelast 2.9 bar, dit staat immers op bijna elke sticker in de deurpost oid van een auto.
Stel dat ik onbelast vul (2,5 bar). Vervolgens ga ik de auto volbelasten. Stijgt de druk in de band dan?

Kwik Fit zegt van niet. Dat zou logisch zijn, anders zou ik niet zelf een hogere druk bij volbelasting in de band hoeven te pompen toch?
Anderen zeggen van wel. Immers, door meer belasten vervormt de band, de inhoud wijzigd (kleiner volume) en daarmee ook de druk (zelfde hoeveelheid lucht in kleinere ruimte) ?

Tot zover de band, maar het volgende doet zich voor.
Ik heb luchtveren onder mijn auto geplaatst (Camper, Ducato). Hier mag max 100 psi (6,9 bar) in. Stel dat ik deze 6.9 bar gebruik (nodig heb) om bv de auto goed horizontaal te krijgen (bij niet volle belasting) en vervolgens de camper ga inpakken (is dus belasting verhogen), stijgt de druk in de veren dan??? (oftewel komt boven het maximaal toelaatbare van 6.9 bar en gaan dus denkelijk kapot ???).

En stel dat ik wel alleen bij volbelasting 6.9 bar vul. Als ik dan ga rijden en door bv een kuil rij, stijgt de belasting door het veren van de auto toch ook nog? Zouden de veren alsnog op dat moment de geest moeten geven?

Wie het weet mag het zeggen,
m.vr.gr.
Marcel Tiggelaven

Geplaatst door

marctichel (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De druk kan pas stijgen als je het volume verkleint of de temperatuur verhoogt.
1) het volume blijft gelijk: als je de band meer gaat belasten, druk je die onderaan plat, maar bovenaan zet ie evenredig uit. Het volume blijft dus gelijk (theoretisch)
2) de temperatuur kan wel stijgen en die temperatuurstijging hangt af van verschillende factoren (rijstijl, snelheid, bandendruk! (een te platte band wordt warmer), aard van het wegdek, sneeuw of zon, enz.) In dat geval kan de druk dus ook toenemen. Daarom wordt aangeraden om de druk altijd te meten bij een koude band (dus niet bij het tanken na een flinke rit, want dan staan je banden behoorlijk warm en meet je zogezegd teveel druk).

Deze wetmatigheden staan bekend als de wetten van Boyle, Gay-Lussac en Charles

Nu is het wel zo dat je de band bij het belasten niet of nauwelijks in volume verkleint hoor (kijk maar naar de wanden van de band: de onderkant wordt bolvormig. De band is op die plaats inderdaad minder hoog, maar wordt wel breder, waardoor het volume plusminus gelijk blijft).
In praktijk ga je zien dat er inderdaad een gering (misschien verwaarloosbaar?) drukverschil optreedt.

De drukstijging is in elk geval aanzienlijker door het verhogen van de temperatuur dan door de belasting.
Bandenfabrikanten melden trouwens altijd dat je de bandendruk moet meten bij koude banden. Ze zeggen ook dat je een hogere druk moet geven als je zwaar gaat beladen, maar over het meten in lege of beladen toestand wordt niet gerept. Zal dus niet zo belangrijk zijn.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

15 jaar

Bandendruk wijzigd natuurlijk een heel, heel, heel klein beetje door vervormen en een beetje meer door temperatuurs veranderingen.
Alleen als je er 2,9 voor belast rijden in wilt hebben, zul je dat er zelf in moeten stoppen.
Tenzij je een auto hebt die eigenlijk van 007 was, dan kan het automatisch gaan.

Natuurlijk zijn er systemen die onder het rijden de banden-spanning kunnen veranderen, maar die heb ik alleen gezien op Dakar-trucks.

oldford 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.