close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: Magneet koppeling airco schakelt niet in

Beste,
Ik heb sinds kort een Fiat Punto 1.2 model uit 2001. Ik heb hem gekocht met het idee dat als ik hem heel houd en later verkoop, hij ongeveer dezelfde waarde zou zijn. Hij is dus niet echt van waarde voor mij. Ik ben hem gewoon een beetje aan het opknappen en eigen aan het maken met speakertjes en bluetooth radio etc.
Nou kwam ik erachter dat de airco het niet doet, veel onderzoek gedaan en ben nu tot de conclusie gekomen dat de magneet koppeling van de pomp niet inschakelt, de zekeringen en relais zijn in takt. Het lampje van de airco knop gaat ook branden, volgens een ander forum zat die op dezelfde zekering, dus dat zit ook snor. Met een multimeter heb ik geprobeerd om te kijken of er spanning op de magneet koppeling komt te staan, echter is de aansluiting niet op een plek waar ik makkelijk kan komen, behalve als ik de stekker los trek. Als ik de stekker los trek, de airco aanzet en de multimeter in de stekker heb dan geeft hij niks aan. Misschien dat het een serieschakeling is, dan zou er toch sowieso geen spanning op moeten staan met de stekker los? Gezien de schakeling dan is onderbroken.

Kan iemand mij hierbij helpen? Ik heb veel vragen, maar geen oplossingen. Alvast bedankt!

Geplaatst door

Svenbosma (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als er geen koudemiddel in het airco systeem zit zal er geen spanning op de magneetkoppeling komen dit is met een sensor beveiligd , om te voorkomen dat de pomp werkt zonder koudemiddel .
Airco systeem eerst laten controleren , zal wel leeg zijn , indien ja meestal condensor lek.
Vullen heeft dan geen zin.

Een magneet werkt niet in een serieschakeling...deze heeft 12Volt plus en min nodig.
Je zou dus 12Volt kunnen meten in de stekker.
Verder ga ik met kaleido 1 mee...

Hans4040 1285
badge vip badge

4 jaar

Super, bedankt voor de tips. Ik ben net bij een autobedrijf geweest en hij raadde me inderdaad aan om eerst de airco op druk te controleren/te vullen. Dit ga ik binnenkort doen en kijken of het dan wel werkt. Ik hoop het!

Svenbosma 0

4 jaar

Als hij helemaal leeg is, heeft vullen geen zin , kost je dan minimaal 2x geld , eerst lek zoeken , systeem dus afpersen , condensor goed inspuiten met zeepsop en wachten , niet laten vullen met detectie vloeistof , lek is ook zonder te vinden , doe al 30 jaar niet anders .

Bij het bedrijf waar ik hem laat vullen, kost het niks om te kijken hoe vol het systeem nog zit, als er niks in zit dan laat ik hem dus niet vullen en rijdt ik kosteloos weg. Als dit zo is, kom ik terug op je reactie. Nu ben ik alleen benieuwd of hij ook lek kan zijn terwijl er nog wel gas in het systeem zit. Ik neem aan dat hij de laatste jaren sowieso niet gevuld is, dus als hij het nog doet dam zit er weinig gas of vloeistof in. Zou het alleen ook zo kunnen zijn dat er dus alsnog vloeistof inzit, maar dat hij wel lek is?

Svenbosma 0

4 jaar

Zeker een airco systeem verliest ongeveer 10% op jaarbasis .
Is hij 5 jaar geleden voor het laatst gevuld en de inhoud is 500 gram zou er nu nog 200 tot 250 gram in moeten zitten als hij niet lek is , alles veel minder dan 200 gram in dit voorbeeld is lek.

Ik ben nu bij de garage, er stond 0 bar op het airco systeem. Kun je me nu eens uitleggen wat ik met zeepsop kon doen?

Svenbosma 0

4 jaar

Als het systeem helemaal leeg is , dient het systeem afgeperst te worden om de lekkage op te sporen.
Dit wordt gedaan met stikstof op 10 bar , de installatie inspuiten met zeepsop , ik gebruik daar een flinke plantenspuit voor , condensor flink inspuiten en alle verbindingen , een lekkage zal een schuimkop produceren, op de condensor zullen het waarschijnlijk meerdere kleine schuimkopjes zijn na een 10 minuten. Daar heb je dus de zeepsop voor nodig.

Ik begrijp hem, ben jij een beetje op de hoogte van de kosten om er 10 bar stikstof in te krijgen? Is dat zelf te doen?

Svenbosma 0

4 jaar

De garage waar je geweest bent zou je dat zo kunnen vertellen , in principe hebben wij het hier niet over prijzen .

Prima, contacteer ik hun even

Svenbosma 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.