Beste allemaal,
Ik zit behoorlijk met mijn handen in het haar, ben al 4x naar de garage geweest maar vooralsnog is mijn auto niet gefixt. Het gaat om een ford focus mk2 uit 2006, 1.6 100 pk motor. De auto heeft volledig hydraulische stuurbekrachtiging
Samenvatting: na vervanging stuurbekrachtigingspomp en reservoir stuurt de auto zwaar bij parkeersnelheid/stilstand. Garage stuurt me op pad met de boodschap dat er nog een beetje lucht in zit die vanzelf wel omhoog borrelt. Klopt dit wel? Waarom kan de garage niet ontluchten voordat ze me de weg op sturen? Fileparkeren is zo geen pretje...
Een korte geschiedenis:
Ik stapte op een ochtend in en de auto maakte een gierend geluid dat opliep met het motortoerental. Onder de motorkap gekeken, leek uit d ebuurt van de dynamo te komen. Direct naar de garage gereden. Daar zagen ze dat de olie van de sruurbekrachtiging eruit spoot, het niveau was al flink gedaald. Er was een nieuwe stuurbekrachtigingspomp nodig.
Na reparatie met fikse rekening de auto opgehaald op deed het perfect. Enige dagen later stond ik met een lege accu, de auto deed totaal niets meer. Wegenwacht is langsgeweest, die heeft me gestart met startkabels, auto liep direct prima. De wegenwacht zag dat de poelie van de stuurbekrachtigingspomp slingerde en adviseerde me om hiermee terug te gaan naar de garage.
Ik heb een halfuurtje rondgereden en ben naar de garage gereden. Daar leek de accu bij een meting in orde. Het slingeren van de poelie van de stuurbekrachtiging zagen ze daar ook. Ik heb de auto laten staan, kreeg later een belletje dat het een productiefout was van de pomp en dat er een nieuwe op zou komen. Toen die er eenmaal op zat, kreeg ik een belletje dat er ook een nieuw stuurbekrachtigingsreservoir nodig was, omdat die tijdens de werkzaamheden beschadigd was. Toen dit klaar was kon ik de auto weer ophalen.
Bij het parkeren merkte ik dat de auto bij parkeersnelheid/stilstand erg zwaar stuurt, bijna (maar niet helemaal) net zo zwaar als zonder stuurbekrachtiging (met de motor uit). Als ik stuur bij stilstand daalt het motortoerental ook iets. De stuurbekrachtigingspomp lijkt dus wel iets te doen. Het stuurbekrachtigingsreservoir was tot de rand gevuld, ver boven maximum dus.
Ik heb de auto teruggebracht naar de garage (3e keer voor de mensen die meetellen). Ze zeggen dat er lucht in het systeem zit, ze gaan ontluchten.
Nadat ze ontlucht hebben, haal ik de auto weer op, maar hij stuurt nog hetzelfde: erg zwaar bij parkeersnelheid/stilstand, (zo goed als) normaal bij hogere snelheid. De garage gebeld bij thuiskomst: de rest van de lucht zou vanzelf wel omhoog komen, ik moet maar even rondrijden.
Een dag later zie ik dat het niveau van de stuurbekrachtigingsolie onder minimum staat. Ik rijd weer langs en laat iets bijvullen.
Het probleem is er nog steeds. Ik heb in de parkeergarage (gladde vloer) al droog gestuurd, 10x van links naar rechts en terug met de dop van het reservoir af, zowel met draaiende als met niet draaiende motor. Na dit sturen met stilstaande motor zie je een paar kleine belletjes in het reservoir. Het mag niet baten.
Ik weet niet meer wat ik moet beginnen, heeft iemand enig idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Opgelost door plaatsing nieuwe pomp; de vervangingspomp bleek niet goed.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar