auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Algemeen: Toyota IQ, trillen bij 2000-2500 toeren

Hallo, ik ben voor de eerste keer op dit forum. Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een Toyota IQ met 1 L motor en handbak. De auto trilt, vibreert tussen 2000-2500 toeren (met het testrijden viel me niets op), soms hinderlijk en alleen als je optrekt in de 1e en 2e versnelling, daarna is ie rustig. Ik kwam op dit forum omdat dit probleem hier al jaren eerder is aangekaart. Ik ben bij de Toyota dealer in Enschede geweest en die zei gelijk koppeling vervangen maar dat is een dure grap terwijl hij nog uitstekend werkt.
Nu is mijn vraag omdat meerdere IQ rijders dat al gedaan hebben, is het probleem na het vervangen van de koppeling weggebleven of komt het weer langzaam terug.
Groetjes FAW

Geplaatst door

FAW (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je de auto particulier gekocht of bij een bedrijf?
In het laatste geval heb je recht op de "wetelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...

oldford 0
badge

4 jaar

Ik woon net over de grens in Duitsland en heb de auto in Duitsland gekocht bij een Fiat dealer. Auto heeft TUV, grote beurt, zelfs nieuwe remschijven, etc. gehad (super service, was er verbaast over). Ik heb aangekaart dat ik een heel lichte trilling waarnam, het was voordat de auto een grote beurt had gehad, nauwelijks waarneembaar. Maar na de 2 uur durende rit naar huis, viel me het opeens op. Er is al veel over dit probleem geschreven ook op Duitse en Engelse sites. Pas op deze site waren er 3 berichten over het vervangen van de koppeling wat schijnbaar hielp. Het grote probleem is of dit een gebrek is aan de auto of niet. Ondertussen heb ik al zoveel ervaring met auto's dat als het geld gaat kosten, wordt men zeer creatief om het probleem niet op te lossen. Ik las zelfs dat Toyota schreef dat dit bij de 3-cilinder hoort, tja dan heb je nergens aanspraak op. Overigens heeft mijn dochter een Peugeot 107, hier zit ook de Toyota of eigenlijk de Daihatsu 3-cilinder in (met 220.000 km), deze heeft nooit getrild rond dat beruchte toerental. De koppeling werkt feilloos, zoals overigens de gehele auto. De Fiat dealer constateerde overigens ook wel een trilling maar kon het probleem niet vinden laat staan oplossen. Zal wel bij de auto horen was uiteindelijk de conclusie.
Daarom wil ik graag weten of het vervangen van de koppeling heeft geholpen en dat ook op de langere termijn, want behalve de koppeling heb ik al vele suggesties gezien wat het zou kunnen zijn.
Dus het is niet zeker dat het de koppeling is. Ik kan me voorstellen dat het probleem is dat de 3-cilinder rond dat toerental vibreert, wanneer nu kracht wordt gevraagd dan wordt dat trillen op de koppeling overgebracht. Als de veertjes in de koppelingsplaat niet meer zo goed werken dan gaat de trilling kortstondig door de gehele auto. Dus bij een nieuwe koppeling gaat het goed maar wanneer ga je het weer merken.

FAW 0

4 jaar

Die "wettelijke" garantie is gebaseerd op Europese regels.
In principe zou er ook zo iets in Duitsland moeten zijn.

oldford 0
badge

4 jaar

koppelingsset incl. druklager laten monteren en de auto rijd als nieuw!

Maar ik blijf het opmerkelijk vinden dat monteurs geen goede diagnose kunnen stellen.

Elblag 0

4 jaar

Dit had ik ook gelezen, zo ben ik op deze site gekomen, maar wel bedankt voor je reactie.
Ik ben zo benieuwd of het vervangen van de koppeling en drukgroep ook op langere termijn de hinderlijke trillingen voorkomt, tenslotte heeft de auto ook schijnbaar goed gereden toen hij nieuw was.
De koppeling werkt namelijk nog prima en het vervangen is een dure grap.
Als ik zeker weet of het voor meerdere tienduizenden km helpt dan heb ik het daar wel voor over.
Ik heb 2 Toyota dealers opgebeld en niemand was dit probleem bekend.
Vervangen koppeling plus drukgroep kost ca. 800€ bij Toyota Enschede.
Ik had overigens de koppeling en drukgroep van de Peugeot 107 van mijn dochter laten vervangen bij een geen merk garage en dat was 400€.

Overigens is volgens mij niet de koppeling de veroorzaker maar de motor en schijnbaar brengt dan de niet meer frisse koppeling dit over op de rest van de wagen.
Overigens zit deze hinderlijke trilling niet bij de Peugeot 107, zelfde motor.

FAW 0

4 jaar

Mijn IQ is grondig bekeken door de (geen merk) garage waar het irritante trillen vandaan komt. Men is zelfs langs Toyota gegaan. Het trillen komt definitief van de koppeling en dan met name de drukgroep. Het motortje heeft rond 2000 toeren een zeer lichte trilling en dit wordt versterkt door de drukgroep. Mijn IQ heeft nu 112.000 km gelopen en de koppeling werkte nog steeds perfect. Toch alles laten vervangen door originele Toyota onderdelen, en hij rijdt weer perfect. Geen trilling meer te bekennen. Met dank aan mijn garage. Van Toyota valt mij dit overigens tegen, dit had ik niet verwacht. P.S. dit is een dure reparatie, kosten zijn ca. 3x zo hoog als bij een Aygo.

FAW 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.