Paar weken geleden deze auto overgenomen. 2009 79000km.
Prima auto. Alleen:
Er zit een flinke resonatie in de gehele auto bij ca 2000 rpm.
Blijf je er onder of boven dan is het weg.
Deze resonantie is alleen onder het rijden, maakt niet uit of in 1, 2 ,3 enz zit. Bij iedere versnelling rond 2000 rpm dient de resonantie zich aan.
Staat de auto stil en het rpm wordt verhoogd tot 2000 rpm dan komt de resonantie niet.
Heb zelf al de "flexi"gedeeltes en ophanginge van de uitlaat gecontroleerd, daar is als OK.
Heb ook nog het idee om de rechter motorsteun (vanachter stuur gezien) te demonteren en controleren.
Maar Toyota met 79000km en dan steun defect?
Na overname van auto heb ik deze gelijk kleine beurt bij Toyota laten geven. Daar was de resonantie met proefrijden ook opgemerkt.
Probleem is bij hun onbekend. Heeft het wel in de Toyota Database geplaatst. Tot nu toe geen reactie van dealer.
Heeft iemand een idee?
Alvast dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je koppeling in trapt op het moment dat de resonantie optreed , veranderd er dan wat ?
Geen gecupte band ?
Onbalans in een aandrijfas/homokineet ?
@Kaleido: Alvast dank voor je meedenken.
1. Dit is iets wat eigenlijk niet gaat lukken. Zodra je de koppeling intrapt verandert je toeren. Moeilijk om mbv gaspedaal toeren gelijk te houden.
2. Geen gecupte band. Toerental is NIET snelheidsafhankelijk, Resonantie zowel in 2-3-4-5de versn.
3. Lijkt mij niet. Zie 2.
Resonantie is zo erg dat het in stuur, gaspedaal te voelen is. Ook plaatwerk bv achterzijde resoneert mee. Als je snel schakelt en gas geeft is de resonantietijd korter. Dus echt alleen rond 2000 rpm.
10 jaar
Heb je geprobeerd om deze probleem te opwekken op een brug? Dus met alle wielen in de lucht.
10 jaar
Banden in onbalans , misschien balanseren om dingen uit te sluiten.
@Voyager ook jij bedankt voor meedenken.
Over het laten draaien op de brug weet ik eigenlijk niet of je dit wel ongestraft kan doen.
De voorwielen zakken uit, dat wil zeggen dat de hoek van je aandrijfas onnatuurlijk is. Zover komen de assen niet onder het rijden.
Dus mijn punt is, beschadig je dan niet de homokineet en aandrijfhoes?
@Kaleido: Wielen hebben geen onbalans. Stel dat ze dit wel hebben: Trillen gebeurd meestal bij bepaalde snelheid. Deze resonantie is bij toerental, dwz dat de 2000rpm kan zijn bij bv 40, 60, 100 en 130 km/hr. Ik noem maar een zijstraat. Het is echt het toerental onder het rijden.
Deze komende dagen ga ik iig de motorsteun demonteren en controleren. Je kunt daar vrij gemakkelijk bij (FF krikje ondere blok)
Zodra controle is uitgevoerd laat ik het jullie weten. Alvast dank.
10 jaar
Vandaag motorsteun (r.zijde auto) verwijderd en gecontroleerd. 100% OK.
Zojuist wezen rijden en gemerkt dat als je bv 2500rpm draait in 2,3 of 4 en je laat het gas langzaam los dat je brond 2000rpm niets hoort.
Dus juist bij "kracht"moeten leveren treedt het ongemak op.
Kan de auto wel naar dealer brengen, maar als zelfs zij zeggen dat het in Toyota DataBase hebben geplaatst voor eventuele oorzaak heeft het weinig zin. Behalve dat je portemonnee snel leeg raakt.
Iemand nog "de juiste tip"???
10 jaar
Ik weet er niet veel vanaf waar ik aan denk omdat dit optreed dat de motor vermogen (kracht) moet gaan leveren, m.a.w. het koppel! zou ik denken dat het vliegwiel in onbalans is?
Het zou best (mogelijk)kunnen zijn dat jouw auto een chiptuning heeft gehad door de vorige eigenaar en niet correct is uitgevoerd?
@TheoStek: Dank voor je reactie.
Ook ik zat aan onbalans aan/in motor cq versnellingsbak te denken. Er blijft weinig over. Aandrijfassen kunnen het niet zijn. (Snelheids onafhankelijk)
Auto heeft geen chiptuning gehad. Auto was van vrouw geweest. Dit was in dit gevalgeen "snelle vrouw".
Maar hoe kan een vliegwiel in onbalans geraken? In ieder geval voel je niets aan het koppelingspedaal.
Heb zo juist een mail naar SIL van Toyota gestuurd. Schijnt technische afdeling te zijn. Misschien kunnen zij in conclaaf treden met dealer.
Wordt er zelf ook een beetje sikkeneurig van.
In ieder geval hou ik jullie op de hoogte. Dank.
10 jaar
Als het op een bepaald toerental v/d motor is en niet bij een bepaalde snelheid zou ik durven beweren dat het niet achter de aandrijfassen zit, dus niets met de wielen of banden loos is.
Zelfs de versnellingsbak verdenk ik niet. Moet wel haast aan de motor tot aan de koppeling gerelateerd zijn.
10 jaar
Weet er ook niet alles van, maar waarom treedt het probleem niet op bij stilstand en dan toeren naar 1900-2100 verhoogd?
Heeft dit te maken met bepaalde krachten die optreden bij beweging?
BTW @Conradus, ook dank voor je reactie.
10 jaar
Deze week is de auto bij de dealer geweest.
Eerder gaf de SIL van Toyota al aan dat het waarschijnlijk de koppeling is. Ook de dealer gaf, na uitvoerig rijden met experts, aan dat het de koppeling is.
En inderdaad, paar uur geleden auto opgehaald en auto rijdt als zonnetje en is muisstil en geen vibraties meer.
Kost wel wat....... in de richting van 1100,=. Dan maar wat oliebollen minder eten.
Dank voor jullie support.
10 jaar
@moonwalk
Ik heb juist hetzelfde probleem met mijn Toyota Iq en de garage beweert dat dit normaal is voor zulke kleine auto's.
Ik zie dat je berichten dateren van eind 2014 en je zegt ook dat het probleem opgelost werd door de koppeling te vervangen.
Ik vroeg me af of de auto nu nog steeds (indien in je bezit) goed werkt?
Ik hoop dat je dit zal lezen en mij een antwoord geeft omdat ik ten einde raad ben gekomen met de opstelling van de garage tov mijn probleem.
Alvast bedankt!
8 jaar
Ja, is koppeling vervangen, trillen is dan weg rond 2000 toeren
8 jaar
Ik had twee jaar lang precies hetzelfde probleem. Autorijden was hierdoor niet meer leuk. Naar diverse monteurs geweest. De eerste gaf aan dat het waarschijnlijk aan de aandrijfassen zou liggen. Hij zou alles moeten losgooien om dat te controleren. Omdat het getril alleen rond 2000 rpm voorkwam leek dat me erg onwaarschijnlijk.
De Toyota monteur zei dat er niks aan te doen was ( in mijn ogen een mechanisch probleem). Hij vertelde dat dit verschijnsel normaal was bij auto's met een 1 liter motor.
Uiteindelijk kwam ik op deze pagina terecht en heb ik de proef of de som genomen en een koppelingsset incl. druklager besteld. Gisteren alles laten monteren en de auto rijd als nieuw!
Bedankt voor de oplossing! Maar ik blijf het opmerkelijk vinden dat monteurs geen goede diagnose kunnen stellen.
6 jaar
Dnt1mmer, moonwalk en Raww, kunnen jullie beantwoorden of het vibreren rond 2000 toeren weg is en weg is gebleven of als het terugkomt na hoeveel km is dat. De IQ is een heerlijke auto maar dat je niet fatsoenlijk rond 2000 toeren kan rijden (vaak in de stad bij een bocht zit je op dat toerental) irriteert mij mateloos.
Wil er best geld in stoppen maar dan moet ik zeker weten dat het geld goed besteed is.
Ik hoop dat er iemand dit nog leest en antwoord, tenslotte is deze site niet alleen voor jezelf maar ook om andere te helpen.
Groeten FAW
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota IQ of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar