Algemeen: Opslag wielen - winterbanden - zomerbanden

Dag allemaal,
ik vroeg me af hoe ik het beste mijn winterwielen kan opslaan. Liggend, koel, droog en donker lijkt me.
Maar op mijn banden staat een spanning van 4 bar. Kan ik deze op spanning laten, of is het beter de bandenspanning terug te brengen? Of juist niet?
Graag jullie advies.
Groet,
Bert

Treb

Geplaatst door Treb (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Als het kan niet in de zon, voor de rest maakt het niets uit. Als ze onder de auto zitten, komen ze ook alle weersomstandigheden tegen en zit er ook spanning in.........

fractalic (0) PRO, 12 jaar geleden

koel en donker en horizontaal is het best
rubber verduurd onder uv stralen zonlicht dus
4 bar is teveel
2.5bar wordt aangegeven door de bandenfabrikanten tegenwoordig bij personenwagens

Treb (0), 12 jaar geleden

Winterbanden de hele zomer op 4 bar gehad (dat is wat voorgeschreven wordt voor mijn auto). Beter om wat lucht te laten ontsnappen uit de zomerbanden deze winter?

Mercury (0) PRO, 12 jaar geleden

waarom? als ie er op staat Bert, hebben ze nog meer te verduren. ik slaag ze het liefst liggend op, want staand is het net of heel langzaam massa naar het laagste punt stroomt (of ik heb dat tussen de oren zitten. ) en liever niet de onderste zo op het beton, maar op een houten plaat of een pallet (wel een dichte, niet met kieren) als je ze terug zet in spanning heb je alleen maar meer kans op lekkage langs de "aanhechting"op de velg. en direct zonlicht vermijden.

gr

Peco Power

fractalic (0) PRO, 12 jaar geleden

welke auto heb jij dan dat er 4bar op de band moet?
op de band staat max4 bar maar dat is niet de voorgschreven bandendruk !

Mercury (0) PRO, 12 jaar geleden

Wel eens van mini camions gehoord, met michelin agilus banden? die mogen zwaar beladen worden, dus ook een hogere bandendruk.....
ook sommige vw caddy's hebben een verzwaard veren pakket en deze banden, die staan ook op 3, 5 bar ofzo...

gr

Peco Power

Treb (0), 12 jaar geleden

Citroën Jumper. Ik leg ze lekker weg op 4 bar. De vierde hangt trouwens onder de auto als reservewiel... Zal ook niet ideaal zijn, maar ik heb er maar acht :-)
Gelukkig blijft het weer voorlopig zo mooi dat ze er nog niet onder hoeven.
Ik vond 4 (bar) ook nog al veel, vandaar dat ik de vraag ooit stelde.
Groet,
Bert

fractalic (0) PRO, 12 jaar geleden

mercury dat noem ik dan eigenlijk geen auto meer maar tegenwoordig wordt da onderscheid vager en vager
bert ik wist dus niet dat het over een jumper ging dacht dat je auto bedoelde zoals een personenwagen

Mercury (0) PRO, 12 jaar geleden

allez. in Belgie heb je weer andere begrippen dan in holland, gij hebt voor den tax bijv een 1,4 liter vectra, probber die maar eens te vinden in holland, 1,6 liter is dar de kleinste motor. Of bijvoorbeeld de 1948 Pacckard die ik ooit eens trachte te kopen in Turnhout.... lagen er 4 nieuwe zuigers in de kofferbak. Ik vroeg mij af waarom, maar toen bleek dat men in Belgie deze lijn 8 gewoon als Lijn 4 motor gebruikte, ivm de tax naar motorinhoud......... IK heb .m maar laten staan en in de usa een packard gekocht die wel al zijn hele leven op 8 cilinders gelopen had.........

gr

Peco Power

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Wat een gedoe om een stel banden,ik flikker ze in de garage boven op elkaar,schrijf erop waar ze gezeten hebben en that's it.
Als ze er weer onder komen check ik de spanning en meer niet.
Onder de auto hebben ze een slechter leven.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Helemaal met Primera eens en precies dit doe ik ook en meer hoeft niet, alleen soms doe ik wel iets meer en dat is die dikke ranzige spinnen eraf halen...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.