close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: Probleemoplossing raammotor Citroen C4 Picasso 2012

Recentelijk had ik een probleem met de raambediening van mijn Citroen Picasso C4 aan de bestuurderszijde. Het raam wilde niet meer open en een vreemde geur werd geconstateerd in de auto. Uiteindelijk bleek de raammotor het probleem te zijn, waarbij bleek dat deze vast liep doordat een lagertje in de motor stuk was.
Goede raad is duur want een vervangend raammotortje kost nieuw al gauw een paar honderd Euro.
Een gebruikt exemplaar ligt rond de 100 Euro met daarbij natuurlijk geen garantie dat deze het wel lang vol houd.
Na wat speurwerk bleek dat de raammotor die gebruikt werd aan de passagierszijde gelijk is aan die van de bestuurderszijde. Ik heb het hier over de motor zelf en niet over de behuizing. Deze is namelijk niet uitwisselbaar. De elektronica die aan de motor vast zit kan wel worden gewisseld, waarschijnlijk voor de Engelse modellen waarbij het stuur aan de rechterzijde zit.
We gaan ons echter beperken tot de motor. Het blijkt dat deze onderling uitwisselbaar zijn. Ondanks het feit dat verschillende merknamen gevoerd worden tussen de beide motoren zijn deze uitwisselbaar. In mijn geval ging het om een Inteva raammotor ( 9674032580) ( deze is echter ook leverbaar met het merk Arvin.
Via Internet wist ik een raammotor op de kop te tikken van Arvin (9682495780) voor slechts 25 Euro.
Omdat deze afkomstig was van de rechterzijde is de kans groot dat hij aanzienlijk minder vaak gebruikt is dan de bestuurderszijde.
Na het verwijderen van het binnenpaneel van de deur heb je toegang tot de raammotor. Deze zit met 3 schroeven vast aan de deur. Verder waren er 3 stekkers aan de motor verbonden die natuurlijk verwijderd dienen te worden.
Nadat de schroeven zijn verwijderd kun je de motor voorzichtig los halen van de deur.
Let hierbij wel op dat je raam niet naar beneden valt omdat deze niet meer op z'n plek wordt gehouden door de motor. Zelf had ik een zuignap op het raam gezet zodat deze niet naar beneden kon vallen.
Na het verwijderen van de motor dienen de 4 schroeven van de metalen behuizing te worden gedraaid waarna deze kan worden verwijderd. Aan de binnenzijde zitten 2 magneten die weerstand bieden bij het verwijderen maar dat is normaal.
Aan de binnenzijde van de metalen behuizing zit een kunststof deel met lager wat in mijn geval los was gekomen waardoor de motor niet meer goed functioneerde. De Rotor, die nog in de motor zit, kan worden verwijderd door deze naar links te draaien.
Met een beetje geluk komt een kunststof deel mee naar boven waar zich de 2 koolborstels aan bevinden. Gebeurd dit niet dan kun je deze voorzichtig met een schroevendraaier omhoog wippen waarna deze alsnog verwijderd kan worden. Aan het kunststof deel zitten 2 contacten die na installatie contact maken met het elektrische circuit voor de stroomverzorging. Let dus goed op de positie van deze 2 contacten.
Op dezelfde wijze dient de donormotor te worden gedemonteerd waarna deze weer in de defecte motor geplaats kan worden.
Tip hierbij is om het plastic onderdeel met de koolborstels als eerste over de Rotor te schuiven zodat deze alvast in de juiste positie is. Vervolgens draait u de Rotor rechtsom terug in de behuizing. Let hierbij op de positie van de elektrische contacten. Als de Rotor in het geheel is ingeschroefd en het kunststofdeel zit op de juiste plaats, dan kan de metalen behuizing terug worden geplaatst.( tussen het kunststof deel en de metalen behuizing zit een rubber ring)
In mijn geval heb ik de behuizing van de donormotor natuurlijk gebruikt omdat hier een goed lager in zat.
De motor vervolgens weer geïnstalleerd en elektrisch aangesloten. Alles werkte weer en dit voor een fractie van de prijs van een nieuwe motor.
Hierboven is de hele motor gedemonteerd omdat eerst de oorzaak van het probleem moest worden gelokaliseerd. Als dit bekend is kan worden volstaan door alleen de metalen behuizing te verwijderen en de Rotor te wisselen inclusief de behuizing bij lager schade.

. . . . .

Geplaatst door

Frens57 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bedankt voor de tip.

Hans4040 1240
badge vip badge

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.