Hallo allemaal,
Wij hebben sinds begin dit jaar een ford focus 1.0 ecoboost uit 2015, 204000 km gelopen. Kort na aankoop ging motorstoring branden, dit bleek na uitlezen de lambdasensor te zijn, deze is vervangen, maar melding blijft, uitstoot is overigens prima, dit is gemeten bij de APK. Na aankoop hebben wij direct de natte riem+ waterpomp+ oliepompriem en oliekeering laten vervangen. Kort hierna raakte de auto overhit naar aanleiding van een kapot thermostaathuisje, die is vervangen waarna de auto in orde leek. Uitlezen leverde ons op dat de lambda nog steeds in de storing zit en ook een overslag op een cilinder. Kort na dit probleem viel het ons op dat we de koelvloeistof regelmatig moeten bijvullen. Sidenote; expansievat is al vervangen. Vorige week hield hij ineens enorm in, toeren verminderde en ik had geen vermogen en er viel niet meer mee te rijden, ik heb de motor uitgezet, en hierna geprobeerd de herstarten, dit lukte niet. Sloeg niet aan. Naar een minuut of 10 kwam manlief en hij starte de auto en reed ermee weg, niets aan de ontdekken. Inmiddels deze week wel de bougies, waren mooi droog en de bobines vervangen. Waar kan ons koelvloeistofprobleem zich in bevinden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koppakking stuk, cilinderkop krom of zelf motorblok krom soms. deze motoren kunnen niet tegen oververhitting.
Valt dit te checken voordat we de hele auto uit elkaar halen? Er zit geen smurrie bij de olie, de peil lijkt ook niet te stijgen..
3 weken
Je zou eventueel een cilinderlektest kunnen doen, en kijken of er belletjes onstaan in het expansievat. je kunt ook een snuffelaar gebruiken om te kijken of er uitlaatgassen in het koelsysteem komen. Als je de motor warm laat draaien, en het koelvloeistofniveau in het reservoir stijgt flink, is dit ook een slecht teken. Maar goed, als uitwendige lekkage is uitgesloten en de koelvloeistof verdwijnt, verbruikt ie het. dan blijft er weinig anders over dan op zn minst de koppakking en moet ie open voor diagnose. Ik zou, zeker gezien de kilometerstand gaan voor een ruilmotor. Maar dat even terzijde.
Uitwendige lekkage is uitgesloten in de zin van, we kunnen zo snel niet zien aan de buitenzijde of hij ergens lekt. Wellicht even een aandachtspunt om in de gaten te houden. In eerste instantie dachten we dat het een luchtbel was van het destijds gemaakte thermostaathuis. Want mocht er een inwendige lek zijn, verbruikt hij dan veel koelvloeistof? Het is niet zo dat ie in een week beneden peil staat, maar toch wel in een maandje of 2/3.
3 weken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.
3 weken