close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: schakelen met automaatbak zonder gebruik rempedaal

Als de automaatbak in N of P staat en je wilt schakelen naar D (of R) moet je volgens de gebruiksvoorschriften altijd eerst de rem intrappen. Ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat de auto ongecontroleerd voor- of achteruit schiet. Maar geregeld wil ik graag dat de auto snel mogelijk in beweging komt en kost het intrappen en even later weer lossen van de rem extra tijd. Zonder gebruik te maken van de rem is een kleine schok te voelen (vooruit of achteruit). Die schok is er niet met ingetrapt rempedaal. Is het in D (of R) schakelen van de automaatbak (uiteraard zonder gas te geven) zonder gebruik van de rem ook minder goed voor de automaatbak?

Wie o wie?

Alvast bedankt! Wim

Geplaatst door

ZZR600 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ja, dat is minder goed voor de automaatbak, een auto met automaat hoort gewoon stil te staan als je de wagen in de r of de d zet. Uit de P halen gaat al bij veel niet zonder het rempedaal te bekrachtigen. Van de D naar de r gaat bij de meesten ook niet per ongeluk lukken (bewust wel) en van de R naar de D helaas bij veel auto's wel. Om nu te begrijpen welke schade je aanricght in een automaatbak, moet je je het volgende even vorstellen. Je rijdt op een ouderwetse driewieler voor kinderen, zo 1tje met de trappers rechtstreeks aan de as. je rijdt vooruit, en wilt nu ineens achteruit, en gaat achteruit trappen, dus zonder eerst te remmen en stil te staan. Veel succes, maar je zult aardig op de trappers moeten staan om de maasa de andere kant op te laten bewegen. Dit gebeurd dus in je bak, waar door hydrauliek aangedreven frictieplaten (even simpel beschreven) ineens van voor naar achteruit moeten en dan met heel andere gewichten. Een handgeschakelde bak gooi je toch ook niet al rijdend in z'n achteruit ( Tandenpoetser) en over het verhaal van de rem bekrachtigen. De meeste bakken zijn electronisch en vacuum geregeld, en hebben dus inderdaad even bedenktijd na het inschakelen, vandaar het intrappen van de rem. Dus, niet doen, het gaat ten koste van de levensduur van je bak.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

Oh ja, ik vraag mij ook af hoeveel tijdwinst dit op een dag oplevert, misschien wel 60 seconden? en als je dan de auto na een jaar of misschien twee, een week moet missen ivm met versleten platen in de bak, hoeveel tijdwinst heb je dan nog?

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

[quote=Mercury]Oh ja, ik vraag mij ook af hoeveel tijdwinst dit op een dag oplevert, misschien wel 60 seconden? en als je dan de auto na een jaar of misschien twee, een week moet missen ivm met versleten platen in de bak, hoeveel tijdwinst heb je dan nog?

gr

Peco Power[/quote]
Hartelijk dank voor het antwoord!

Het gaat mij niet zozeer om het schakelen van D naar R of andersom, maar het schakelen van neutraal naar D (of R) vanuit stilstand. Als je vooraan een stoplicht staat en het licht wordt groen, dan heb je met mijn auto (Honda CR-V 2003) best wel wat tijd nodig voordat je in beweging komt vanuit P (of N). Ik heb weleens een toeter gehad achter me omdat men dacht dat ik zat te slapen achter het stuur.

Maar ik zal inderdaad gewoon de rem blijven gebruiken, want op een revisie zit ik helemaal niet te wachten.

ZZR600 0

14 jaar

Voor een stoplicht staat je auto gewoon in D, niet in N, dat heeft geen nut. het lichtelijk slippen van de bak geeft geen slijtage, het van vrij naar d schakelen is van dat oogpunt uit gezien veel schadelijker voor de bak. gebruik ook alleen je rechtervoet, mensen die met links remmen, die verbranden de bakken is mijn ervaring... ik rem wel eens met links, maar dat is dan om een auto die moeite heeft met stationair te blijven lopen, aan de praat te houden.. het is heel slecht voor de bk, gasgeven en remmen te gelijk....

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

[quote=ZZR600]Maar ik zal inderdaad gewoon de rem blijven gebruiken, want op een revisie zit ik helemaal niet te wachten.[/quote]
Ik las onlangs (in een blad van meer dan een jaar oud) een interview met een eigenaar van een versnellingsbak revisiebedrijf. Deze meneer gaf dezelfde antwoorden als jullie al gaven. Ook hij zei dat je de bak tijdens de rit gewoon altijd in D moet laten staan. Volgens hem kan zo'n bak best een paar ton meegaan, zolang je je maar houdt aan de verversingstermijnen van de olie in de bak.

Bedankt voor de antwoorden!

ZZR600 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.