Algemeen: Startmotor slipt over krans

Hallo,

De startmotor van onze boot slipt over de starterkrans. Mijn vermoeden is dat het tandwiel van de startmotor niet ver genoeg in de krans van het vliegwiel komt, waardoor hij er net voor langs gaat. 9 van de 10 keer gaat hij er voorlangs en 1 van de 10 keer pakt hij daadwerkelijk aan en start de motor. Na het demonteren heb ik de krans eens goed bekeken. Hier zaten wat bramen op die ik vervolgens heb weggevijld. Ook de startmotor is gedemonteerd en schoongemaakt. De startmotor doet het hartstikke goed, zo lijkt het tenminste wanneer hij niet gemonteerd is. De bendix komt goed naar buiten en doet dit elke keer weer. De solenoid op de startmotor zit geklonken en kan dus niet gedemonteerd worden. Heeft er iemand tips om te achterhalen wat het probleem is?

Alvast bedankt.

JulienH

Geplaatst door JulienH (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

32 Reacties

De student (0), 13 jaar geleden

Ik zou de starter laten nazien,reviseren.Rondsel,bendix,enz.Het is een vak apart.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Vak apart?
Wat is er nou simpeler dan een startmotor....de startmotor werkt goed, zegt Julien.
Ik denk eerder aan een slechte massa op het motorblok.

JulienH (0), 13 jaar geleden

Inderdaad, de startmotor werkt prima. Voor mij was een startmotor tot dusver ook nieuw, maar na eenmaal verdiept in de werking ervan en vervolgens uit elkaar gehaald te hebben, vond ik het niet veel bijzonders. Ben wel een "beetje" handig en hou wel van een uitdaging. Wat Hans opnieuw benadrukt klopt echt helemaal. De startmotor werkt wanneer hij niet gemonteerd zit echt prima. De bendix drukt het tandwiel helemaal tot het einde en draait goed rond. Bij mij zijn, nadat ik er vandaag nog eens goed over nagedacht heb, wel weer een aantal vragen opgekomen. Misschien kan iemand ze beantwoorden:

- Kan het zijn dat wanneer de bendix weerstand krijgt (wanneer hij tussen de starterkrans gedrukt wordt) hij inhoudt met uitschuiven waardoor hij niet aangrijpt maar voor de krans langs blijft draaien?
- Kunnen een paar bramen op de krans hiervoor zorgen?

Ik ga de startmotor morgen weer aansluiten maar niet monteren in de motor, zodat ik kan zien hoe hij reageert met de huidige bekabeling ipv het testen met tijdelijke startkabels van accu naar startmotor. Wie weet licht het inderdaad daar aan?!

Bedankt voor suggestie!

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Dat gaat niet werken....als de startmotor niet op het motorblok gemonteerd zit, krijgt hij geen massa en zal dan ook niet draaien.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

nou, dan druk je toch ff een massa op je startmotor... of als je hem op de werkbank doet, maak je daar je massa van =)

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

jawel, dat weet ik wel...ik bedoel alleen maar, alleen aansluiten op de plus en de startdraad helpt niet

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Als je startmotor zo wel goed werkt, dan kan de krans alsnog naar de kl*te zijn, als de tanden scherp zijn of versleten kan hij erover gaan, als er al bramen aan hangen, is dat niet van een paar keer erover heen 'schieten' maar is het blijkbaar al een tijd zo..

Hoe het bij je boot zit weet ik niet, maar een losse starters krans is los te koop en te vervangen.

Heb je op het uit einde van de startmotor een asje zitten, die in een busje valt als hij gemonteerd zit ? Zo ja, is dat busje niet uitgesleten zodat hij uit balans raakt en daarom erover heen gaat ?

jeroenmonteyne (0) PRO, 13 jaar geleden

De bendix kan ook doordraaien...

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

precies stefan dat had ik ook in gedachten dat bronzen busje uitgeleuterd of sterker nog die neus gescheurd scheur in het aluminium

De student (0), 13 jaar geleden

Een motor valt meestal op dezelfde plaats stil.Dus bramen daar wegdoen.Zit de starter nog uitgelijnd.De kern van de spoel kan ook stroppen zodat er startstroom vloeit maar het rondsel nog niet inzit.Hij kan zelfs ingrijpen,terug gaan en terug ingrijpen.Al meegemaakt.En de bronzen bussen , uitgesleten.Was het een gereviseerde met zwarte verf op.Die starter-mannen ,leg het probleem daar voor.

JulienH (0), 13 jaar geleden

De startmotor valt niet met zijn as in het blok. De startmotor ziet er uit zoals op deze link te zien is: http://fleetalternatorstarter.com/images... (niet dezelfde, maar lijkt er wel op). Ik kan mij van de volgende suggesties wel indenken dat dat het probleem is:

- Krans kapot (er zitten sowieso bramen aan, de tanden zijn nog niet extreem afgesleten en van de 100% breedte is er sowieso nog 95% over.) Deze oorzaak zet ik wel op de laatste plaats, omdat ik me niet kan voorstellen dat de startmotor er niet ingrijpt in deze conditie. Misschien een combinatie van factoren.
- Bendix draait door. Ik denk zelf inderdaad dat de bendix bij iets weerstand niet ver genoeg meer naar buiten komt waardoor hij er voor langs draait.

Het is geen gereviseerde en aangezien Bosch het nummer niet eens meer in zijn systeem heeft staan ook al behoorlijk oud denk ik. Voor de liefhebbers, het bosch nummer is 0001304016.

Met de verdere suggestie van De student kan ik niet heel veel, in die zin: dat gaat mij de pet te boven. Ik ga morgen met de startmotor langs een revisiebedrijf en hoop dat zij de startmotor onder belasting kunnen testen want het lijkt er voor mij zeer sterk op dat de startmotor het goed doet wanneer hij niet gemonteerd is, maar zodra hij gemonteerd is pakt hij maar 1 van de 10 keer aan. Verdere suggesties zijn altijd welkom.

theosabeh59 (0) PRO, 13 jaar geleden

een starter onbelast controleren is ok maar wil niet zeggen dat hij dan belast vergenoeg uit komt ivm weerstand als deze gemonteerd is effe controlenen bij revisie bedrijf kan geen kwaad die kijken ook hoeveel amp hij nodig heeft electro uit hilvarenbeek abrahams kan alle starters reviseren oud of nieuwe de bramen op de krans zijn normaal omdat de motor bijna elke keer op het zelfde punt stilvalt dit ligt aan de krukas en vliegwiel constructie de bramen weg halen is natuurlijk ok p.s meestal een speling kwestie van de lagering

jeroenmonteyne (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=JulienH]Bendix draait door. Ik denk zelf inderdaad dat de bendix bij iets weerstand niet ver genoeg meer naar buiten komt waardoor hij er voor langs draait.[/quote]
Ik bedoel hiermee dat de startmotor zelf wel draait en ook goed uitschuift, maar maar in de bendix zit een vrijloop, en soms kan deze ook wel eens stuk gaan waardoor het tandwiel niet meer mee draait op het moment dat is in het kroonwiel ingrijpt.
Maar dit zou je dan moeten horen, als ie niet ingrijpt ga je echt een verontrustend lawaai horen, als de bendix doordraait hoor je enkel een startmotor die draait.

JulienH (0), 13 jaar geleden

Ik weet bijna zeker dat het tandwiel langs de krans schuurt. Voor de fanatiekelingen heb ik een geluid geupload waarop te horen is hoe het klinkt. Wie weet hebben jullie hier iets aan om vast te stellen of het inderdaad is dat het tandwiel langs de krans schuurt of dat hij vrijloopt en op het laatste moment langs de krans schuurt of zelfs toch helemaal vrij loopt.

Je kunt het bestand hier downloaden: http://rapidshare.com/files/415923912/st...
Druk op free user en dan kun je het downloaden. Het is een klein bestand en duurt maar 30 seconden.

De student (0), 13 jaar geleden

Ik heb geluisterd.Zit de starterkrans nog vast?----Wat er op lijkt;komt er genoeg + en - stroom aan de starter,enkel de startspoel komt in beweging--Hebt ge de oude starter nog ivm het aantal tanden,diameter rondsel,lengte van uittreden rondsel,stand van bevestigingsgaten,enz.Draait de motor nog rond ivm water op de piston(liquid lock)

JulienH (0), 13 jaar geleden

De startkrans zit geklonken aan het vliegwiel en zit, voor zover ik weet, nog vast. Op een aantal suggesties kan ik je geen antwoord geven omdat ik niet goed begrijp wat je bedoelt. Ik zal ze hieronder proberen te beantwoorden.

- Genoeg + en -: Dit durf ik je niet met zekerheid te zeggen. Kan ik dit op een bepaalde manier testen, of is het een kwestie van andere accu en/of bekabeling proberen? Of kan ook de solenoid defect zijn? Hij doet het dus wel als ik hem gedemonteerd test (onbelast).
- Draait de motor nog rond ivm water op de piston: Hier kan ik echt geen antwoord op geven, omdat ik niet snap wat je hiermee bedoelt.

Ik heb geen oude of nieuwe starter. De starter die ik heb, is de enige die ik heb gehad en hoort van origine bij de boot.

Daarnaast zeg je dat alleen de startspoel in beweging komt. Bedoel je daarmee dat het tandwiel/bendix uberhaupt niet ronddraait wanneer hij gemonteerd zit?

Bedankt voor alle tips iedereen. Heb voor het eerst op een auto forum het gevoel dat ik ook daadwerkelijk verder kom.

De student (0), 13 jaar geleden

mijn broer heeft er een daf motor inliggen.Verdraai even met de schroevendraaier op de startkrans en kijk daarbij of de motor verdraait.Als de motor verdraait dan zit de krans vast en er zit geen water boven de piston die de motor blokkeert.Met startkabels rechtstreeks op + startspoel en de andere op huis starter.Met een schroevendraaier dan + doorgeven naar pin 50 van de startspoel om evtl slecht startcommande uit te sluiten.......Een paar fouten nog:is het rondsel nog vast aan de anker,zijn polen batt niet verwisseld.Rondsel of bendix defectHebt ge een factur van de reparatie

JulienH (0), 13 jaar geleden

Ik ga misschien vanmiddag nog even proberen wat je zegt en kom hier zsm op terug. Bedankt voor je antwoorden!

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Julien, Ga met de startmotor naar een electrowerkplaats . Die hebben een proefbank om te laten zien of hij werkelijk aan zijn vermogen komt en of de bendix niet slipt. Er wordt nu al 3 dagen gepraat over wat er allemaal kan ,maar nu tijd voor daden. Succes.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

helemaal mee eens....

JulienH (0), 13 jaar geleden

Gedeeltelijk ben ik het daarmee eens. Ik wil graag zo min mogelijk geld uitgeven. Ben immers een arme student met een boot. ;-)
Dat betekent dus dat ik eerst alles zelf geprobeerd wil hebben, voordat ik geld uitgeef. Kan het immers ook maar een keer uitgeven en aangezien er nog veel moet gebeuren aan de boot, wil ik de kosten zoveel mogelijk beperken. Ik stel alle suggesties dus enorm op prijs, zodat ik eerst zelf kan proberen om het probleem op te lossen. Heeft een van jullie beiden naar het geluid geluisterd? En welke conclusie trekken jullie hieruit? Nogmaals dank voor de suggesties.

jeroenmonteyne (0) PRO, 13 jaar geleden

Het geluid kan volgens mij gerust een bendix zijn die door draait, maar het kan ook iets anders zijn...

JulienH (0), 13 jaar geleden

Vandaag tijd gevonden om langs een elektrowerkplaats te gaan hier in de buurt. Hij heeft de startmotor getest en geconstateerd dat de bendix slipt. Dus zodra hij in de krans grijpt, blijft hij stilstaan ipv de krans rond te draaien.

Nu wordt het zoeken naar een oplossing aangezien de benodigde onderdelen niet meer leverbaar zijn. Zo'n beetje alles zit wat dat betreft tegen. Het gaat om een startmotor van 40 tot 50 jaar oud, hij is 10-tands en links omdraaiend terwijl 9 van de 10 rechtsom draaiend zijn. We zullen zien of we kunnen slagen.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

wat voor motor zit er in de boot, merk, type...

JulienH (0), 13 jaar geleden

Een Albin O41. De motor is van origine 6 volt, de motor in onze boot is omgebouwd naar een 12 volt systeem. Hiervoor is de starter gewoon 6 volt maar het relais is vervangen voor een 12 volt. Of hij ook opnieuw gewikkeld is, weet ik niet. Vandaag een uitgebreide uitleg gehad van de medewerker daar. Echt ongekend behulpzaam en ik maak zelden een dergelijke service mee. Hij heeft alles geprobeerd om me te helpen en diverse boeken nagekeken, maar geen onderdelen meer verkrijgbaar.

80B4ever (0), 13 jaar geleden

Zonder reclame te willen maken; even google-en en ik kom meteen een advertentie tegen op tweedehands.nl van iemand met albin O41 onderdelen (waaronder een startmotor) te koop....

JulienH (0), 13 jaar geleden

Ja, dat kan kloppen hoor. Ik heb het over onderdelen via een dergelijke elektrowerkplaats of revisiebedrijf. Ik had het over originele onderdelen die bv. via Bosch geleverd worden. Ik heb gisteren al contact gezocht met iemand die nog veel meer Albin onderdelen heeft. Toch bedankt.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Als hij niet meer te maken is, kun je blij zijn dat Kuiper er nog ene gevonden heeft..

Als die werkt, niet moeilijk doen, kopen, monteren en varen..

En als je die ook te duur vind kun je misschien beter gaan peddelen ? :)

JulienH (0), 13 jaar geleden

Kuiper heeft voorlopig niets gevonden. Die advertentie staat er al 4 maand op en volgens mij heb ik in het verleden al eens contact gehad met de verkoper en heeft hij nauwelijks nog onderdelen liggen. Een prijs weet jij of ik dus ook niet. Toch bedankt voor je "nuttige" reactie. :)

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Julien, je hoeft niet alles te citeren wat de vorige beantwoorder schrijft, dat staat er vlak boven, nl.
gewoon antwoorden volstaat.

mvh, Hans
moderator.

ford'65 (0), 13 jaar geleden

ik denk een slecht startrelais.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

ford'65...als je het verhaal gelezen hebt, zie je ook dat de bendix slipt....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.