Algemeen: Transporter op naam zetten, maar niet op de zaak.

Goedendag,

Ik heb een vraag over mijn transporter.

Ik heb een T4 uit 1996 ingeruild met spaans kenteken. Ik wil deze in gaan voeren en op mijn naam zetten.

Nu is het zo dat kennissen van mij ook auto's op de zaak hebben maar gewoon prive mee rijden. Ze betalen ook geen bijtelling e.c. Ze geven gewoon niks op. Geen tankbeurten, geen onderhoud km's enz. Ze betalen wel het lage zakelijke tarief voor wegenbelasting.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

Klinkt logisch, niks opgeven hoef je ook geen kilometers te verandwoorden als je de overige kosten gewoon zelf draagt.

Mvg,

Greefhorst

Geplaatst door Greefhorst (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

ferdinand (60), 11 jaar geleden

Tien procent van de gereden kilometers per jaar moeten voor de zaak worden gereden.Dan kan hij op grijs kenteken bedrijven.Daar moet je adminstratie voor voeren.
Op de zaak mag je de gereden kilometers voor de zaak aftrekken met het daarvoor geldende tarief (ik weet dat niet zeker maar ik dacht op dit moment 0,22 per km).Het spreekt voorzich, dat BTW ,onkosten etc. niet op de zaak mogen worden afgetrokken.
Ferry

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

Hun geven totaal niks op en houden ook niks bij, hoe kan dat dan ?

Ik heb me suf zitten lezen op internet maar ik kan er niks over vinden.

Gr,

ferdinand (60), 11 jaar geleden

Dat zij niets opgeven is hun probleem.Ik heb alleen maar weergegeven hoe het fiscaal in elkaar zit.Je zal als je MRB voor bedrijven wil betalen, minimaal 10 procent van de gereden km voor het bedrijf moeten rijden.Als je ooit controle krijgt,kan de fiscus maximaal 5 jaar navorderen.Maar wat is er op tegen om 10% op de zaak te zetten.
Dan kan je de gereden km als onkosten opvoeren.
Ferry
(fiscalist)

ferdinand (60), 11 jaar geleden

Wat ik nog even hieraan wil toevoegen is,dat de km voor het bedrijf een boekhoukundig gegeven is.Of zij daadwerkelijk gereden zijn valt niet te controleren.Je hebt er eigenlijk alleen maar voordeel bij.Je hebt een aftrek post voor de belastingen.
Ferry

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt, Ik ga hem morgen op mijn naam zetten, zakelijk en ik zal de kilometers wel gaan bijhouden.

De kilometers bijhouden is dan een optie. Kilometer vrij rijden en 10 % zakelijk is handig denk ik. Al is het bijhouden wel lastig haha. Bijtelling is ook maar over de dagwaarde van de auto. Een bus uit 1996 is ouder dan 15. Dan is de dagwaarde ook maar een max 2000.

Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer helaas.


Gr,

ferdinand (60), 11 jaar geleden

Lars,
Ik begrijp,dat je de auto op je eigen naam gaat zetten en niet op de zaak.De 10% regeling is zeer eenvoudig .Je neemt de jaarlijkse km en neemt daar 10% van.
Je hoeft niet elke km te gaan bijhouden.Je moet wel kunnen aantonen,dat je de auto voor de zaak gebruikt, bv onderdelen halen,een klant bezoeken etc."tot een totaal van 10%. Die eventueel "fictieve km,s"verwerk je in je boekhuiding.De andere manier -de auto in zijn geheel op de zaak zetten- en toch prive km rijden,betekent een bijtelling van 35%.In dit geval ongeveer 700 euro per jaar.Ik hoop dat het nu duidelijk is.Overigens moet je die 10% regeling aanvragen.
Ferry

ferdinand (60), 11 jaar geleden

En wat is het geworden.
ferry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.