Beste forumleden,
Ik heb particulier een treinhoorn met losse luchtcompressor gekocht inclusief aansluitmateriaal. Tijdens de koop heeft de verkoper laten horen hoe de hoorn klinkt, dus als het goed is moet hij het doen.
Ik loop nu tegen een probleem aan. Ik zie online veel aansluitschema's en heb er eentje genomen die overeen komt met de meeste anderen. (foto bijgeplaatst)
Ik heb besloten eerst alles in de kofferbak aan te sluiten, zodat ik hem eerst werkend zie voordat ik alle kabels ga wegwerken. Ik heb alle kabels aangesloten zoals op het plaatje. Alle kabels die naar de 'grond/massa' moeten, heb ik op de - van de accu aangesloten.
Als ik de switch aanzet, gaat inderdaad de compressor aan en bouwt hij de druk op. Ik wacht tot de druk volledig is opgebouwd en dan slaat de compressor af. Als ik nu op de drukknop klik van de hoorn, gaat de hoorn niet af.
Ziet of weet iemand wat ik fout doe, of is het schema niet correct?
Ik waardeer jullie hulp.
Pascal
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou de plus van de drukknop aansluiten op 30 van het relais, niet de accu.
Dan is de drukknop en de hoorn tenminste ook gezekerd.
Hoeveel ampere trekt die luchthoorn? En wat kan de schakelaar maximaal aan?
Wat gebeurt er als je de plus van de hoorn aan de pluspool van de accu verbindt?
Is dit wel een 12V hoorn of is het toevallig een 24V exemplaar?
Allereerst bedankt voor de reactie. Ik ben zelf niet heel erg technisch, dus op sommige vragen weet ik geen exact antwoord. De schakelaars die ik erbij heb gekregen, die heeft de oude eigenaar zelf ook gebruikt. Ik vermoed dat deze dus goed genoeg zijn.
Op de compressor staat 12V, kan het zo zijn dat de hoorn alsnog een 24V exemplaar is waardoor hij niet werkt? Of zal een 24V hoorn nooit op een 12V compressor kunnen werken.
Er komen 2 kabels uit de hoorn, zover ik weet maakt min of plus niet uit bij deze kabels. Ik heb geprobeerd de plus van de hoorn aan te sluiten op de pluspool van de accu en de min op de min, zonder verder iets aan te sluiten. Zover ik hoor of zie gebeurt er niks. Alleen een vonkje als ik de kabels aansluit.
4 jaar
Allereerst bedankt voor de reactie. Ik ben zelf niet heel erg technisch, dus op sommige vragen weet ik geen exact antwoord.
De schakelaars die ik erbij heb gekregen, die heeft de oude eigenaar zelf ook gebruikt. Ik vermoed dat deze dus goed genoeg zijn. Op de compressor staat 12V, kan het zo zijn dat de hoorn alsnog een 24V exemplaar is waardoor hij niet werkt? Of zal een 24V hoorn nooit op een 12V compressor kunnen werken.
Er komen 2 kabels uit de hoorn, zover ik weet maakt min of plus niet uit bij deze kabels. Ik heb geprobeerd de plus van de hoorn aan te sluiten op de pluspool van de accu en de min op de min, zonder verder iets aan te sluiten. Zover ik hoor of zie gebeurt er niks. Alleen een vonkje als ik de kabels aansluit
4 jaar
Sorry.. nogmaals geprobeerd. Als ik de hoorn aansluit met drukknop, en die drukknop induw, dan hoor ik wel een tik.
4 jaar
Een 24V hoorn zal nooit werken op een 12V accu.
De compressor is elektrisch niet verbonden met de hoorn en gecomprimeerde lucht heeft geen voltage.
Wat gebruikte de verkoper als voedingsbron tijdens de demonstratie?
Als de hoorn zou werken op 12V dat staat deze op dit moment kennelijk vast.
Of de plus en min maakt wel uit. Als je de draden rechtstreeks naar de accu eens omdraait?
Ik ga vandaag weer aan de slag ermee. Ik ga dikkere stroomdraden proberen, wellicht dat dat nog verschil maakt.
De verkoper gebruikte een losse accu in een loods, op dat moment was ik niet bewust of het 12 of 24v zou zijn. Weet wel dat het uit een dodge ram is gedemonteerd. De compressor is in elk geval wel 12v en de hoorn gaf wel het klik geluid gister.
Ik ga dikkere draden proberen en min/plus proberen om te draaien. Daarnaast misschien ook eens proberen zonder relais ertussen en direct (gezekerd) op de accu aansluiten?
4 jaar
Het relais in de tekening dient alleen en uitsluitend om de compressor van stroom te voorzien.
Het relais heeft niets te maken met de hoorn zelf.
Het relais is nodig omdat de schakelaar voor de compressor niet tegen het hoge amperage kan dat de compressor nodig heeft. De contactpunten in die schakelaar zouden verbranden.
Dus niet zonder relais proberen!
Oei bedankt.. nog niet gedaan, maar ga ik dus ook niet doen. Dus zover ik begrijp, of het ligt aan de compressor óf aan de hoorn.
De compressor deed het gister prima met relais etc. De druk wordt opgebouwd en de compressor schakelt zichzelf uit als de gewenste druk er is. Met het loshalen van de luchtslang komt er ook lucht uit.
De hoorn krijgt dus apart zijn stroom, en doormiddel van de schakelaar zou die ‘open’ moeten gaan waardoor de opgebouwde lucht vanuit de compressor vrij kan komen via de hoorn?
Ga er zo mee aan de slag.. zo leer ik ook weer is iets.
4 jaar
Even opsommen om zeker te zijn dat ik u goed begrepen heb:
1. Bij de verkoper werkte de hoorn prima.
2. De compressor is een 12V exemplaar en doet zijn werk want blijft pompen tot de ingestelde druk is bereikt en slaat dan af. Die kan je dan al uitsluiten als oorzaak van het probleem maar ook niet helemaal (zie verderop).
3. Als de hoorn een 12V exemplaar is en na inschakelen niets doet kan het zijn dat de druk van de compressor niet hoog genoeg is (of te hoog kan ook maar zou me verwonderen).
4. Als de hoorn een 24V exemplaar is kan het dat het relais dat het membraam van de perslucht naar de hoorn opent niet (of niet genoeg) opent om lucht naar de hoorn te laten gaan en dat is omdat 12V te weinig is.
Wat ik zou voorstellen is bij wijze van test een extra 12v accu in serie te zetten met de 12V accu die de compressor van voeding voorziet. Dus de compressor blijft op 12V staan maar door de extra in serie aangesloten accu heb je wel 24V om de hoorn zelf aan te sturen. Die 24V dus ENKEL voor de hoorn zelf gebruiken!
Als het dan nog niet werkt verdenk ik ofwel te weinig druk ofwel te dunne bekabeling maar dat mag laatste mag eigenlijk geen probleem zijn want een relais trekt niet echt heel veel stroom.
Bovenal -> gebruik wel de nodige zekeringen als je niet helemaal zeker bent van wat je doet.
Je kan natuurlijk ook al eens aan de verkoper vragen op hoeveel druk en op welke spanning de hoorn bij hem werkte. Dan kan je ook al heel wat uitsluiten natuurlijk. ;-)
4 jaar
Als niet zeker is of de hoorn 12V of 24V is dan zou ik er geen 24 volt op zetten.
Dan loop je kans dat je de luchtklep vernield.
Heb je gelijk in Oldford. Ik zou het er op wagen om even snel te testen. Mag niet de bedoeling zijn om de spanning er een hele tijd op te laten staan.
4 jaar
Om vast te stellen of de hoorn 12V is of 24V:
Heeft de verkoper de compressor ook gedemonstreerd en gebruikte hij dezelfde accu daarvoor?
Zo ja, dan is de hoorn 12V.
Als de hoorn echt uit een Dodge Ram komt, dan is deze hoogst waarschijnlijk 12 volt omdat dat de spanning is die de Dodge gebruikt.
De opsomming klopt inderdaad. Ik heb het net nogmaals allemaal aangesloten.. en ben nu achter iets anders gekomen. De hoorn werkt wel, er komt ook geluid uit. Er is alleen een probleem.
De compressor bouwt druk op tot 100. De drukknop werkt alleen tot en met 75. Als de druk boven de 75 komt, dus naar de 100 loopt, dan werkt de drukknop ineens niet meer.
“3. Als de hoorn een 12V exemplaar is en na inschakelen niets doet kan het zijn dat de druk van de compressor niet hoog genoeg is (of te hoog kan ook maar zou me verwonderen).“
Kan dit echt? Dat de druk te hoog wordt en dat dan de schakelaar niks meer doet?
4 jaar
Of de drukschakelaar werkt is eenvoudig te meten met een voltmeter.
Ik denk dat die schakelaar gewoon wel werkt.
Misschien zit er een overdruk beveiliging op de elektrische luchtklep van de luchthoorn.
Als dat zo is, dan moet de compressor anders geregeld worden.
Ofwel een andere drukschakelaar of met toevoeging van een instelbare drukregelaar.
Staat er wat op die luchtklep van de hoorn? (Het onderdeel waar de stroomdraden naar toe gaan.)
Ik vraag me af of de compressor wel bij die luchthoorn hoort.
Op de compressor en op de luchthoorn staat beide ABG. De hoorn is zwart gespoten, dus verder niet veel te zien.
Op het onderdeel waar de draden heen gaan staat eigenlijk niks. De schakelaar lijkt inderdaad wel gewoon te werken. Het is echt het moment nadat de compressor 75 aantikt, dat de hoorn het niet meer doet.
Is de oplossing dan een extern reduceerventiel voor de compressor om de druk niet hoger te laten gaan? Of kan ik de compressor zelf ook zo afstellen.
4 jaar
Als ik het zo hoor zou het toch wel ns kunnen dat de druk té hoog is. Ken het type compressor niet maar bij sommigen kan je wel degelijk de uitgangsdruk regelen. Heb je een type waarbij dat niet mogelijk is heb je zo op het 1e zicht 2 mogelijkheden: 1. Je zou idd een soort drukreduceerventiel kunnen plaatsen.
Of 2. Je plaatst een instelbare luchtdrukschakelaar in de leiding tussen compressor en hoorn. Die moet dan de stroom naar je compressor uitschakelen als de ingestelde druk is bereikt en als de druk onder een bepaald niveau zakt zal die de compressor terug inschakelen enz. Ik vermoed dat die 75 geen bar maar PSI is?
4 jaar
Oep's, Oldford had hetzelfde idee al gepost. Sorry. :-(
4 jaar
Ik ken de compressor niet, maar daar zal een schakelaar op de tank zitten die de compressor uitschakelt bij 100 psi en weer inschakelt bij een lagere druk. Misschien zijn er passende schakelaars voor maximaal 75 bar, dan wel instelbare schakelaars die ook passen.
Zover ik kan zien kan ik nergens aanpassen wanneer die inschakelt en uitschakelt, dan zou het inderdaad extern moeten worden geregeld.. toch apart dat dit set zo uit de oude eigenaar zijn auto is gekomen.
De 75 die ik zie komt overeen met 5 bar zoals ik kan aflezen. De compressor gaat uit bij 7.1 bar. Het lijkt er dus op dat de toeter werkt t/m 5 bar.
Nu zie ik dat een hoorn op bol.com die tot 12 bar kan, goedkoper is dan een reduceerventiel..
https://www.toetershop.nl/componenten/re...
https://www.bol.com/nl/p/all-ride-luchth...
Denk toch dat een van deze opties dan zal zorgen voor de oplossing. Mochten er nog suggesties zijn hoor ik dat graag. Waardeer ik elk geval enorm de hulp die ik hier krijg.
4 jaar
Nog iets nauwkeuriger gekeken net. De hoorn doet het nog tot en met 6.5 bar.. terwijl de compressor bij 7 bar afslaat. Kan natuurlijk de compressor handmatig bij 6.5 bar steeds uitzetten en als die leeg is handmatig weer aanzetten, maar dat is wel een gedoe aangezien die in de kofferbak staat.
4 jaar
Dat wordt dan even wat klussen denk ik.
Maar zoals je zegt -> als hij zo bij de vorige eigenaar uit de wagen komt (en je bent zeker dat hij je ook alles heeft meegegeven) moet die ook in jouw auto gewoon werken.
Is niet zo dat de spullen ergens langere tijd op een schap hebben gelegen alvorens je ze hebt geïnstalleerd? Ik zeg niet dat het zo is maar wie weet is er ergens wat vocht/vuil in geraakt en werkt het spul daarom niet zoals het hoort.
4 jaar
Zover ik weet heeft hij wel een tijdje in zijn loods gelegen. Heb de hoorn wel schoongemaakt en alles, maar dit heeft niet geholpen.
Heb een reduceerventiel besteld die ik er tussen kan zetten, die zal ik volgende week wel binnen krijgen. Ben benieuwd of dat gaat werken als ik de druk verlaag naar 6/6.5 bar.
4 jaar
Even een update. Heb het reduceerventiel inmiddels binnen en aangesloten. Tot mijn grote verbazing werkt hij ineens, zonder dat ik de druk reduceer. Geen idee hoe dat kan, maar hij werkt.
Enige is dat mijn drukknop overleden is. Hij werkt nu dus alleen door de ‘draadjes’ bij de drukknop met elkaar te verbinden. Een nieuw drukknopje is zo geregeld, dus dat is geen probleem.
Weet dus niet helemaal wat het probleem was, maar hij werkt. Bedankt voor de reacties en de zeer nuttige info die ik van jullie heb gekregen!
4 jaar
Top! Misschien zat er gewoon vuil in de toeter. ;-) Wel leuk dat je (zoals Hans ook al zegt) even terugmelding geeft.
En nu maar toeteren! (Wel rekening houdend met de omgeving natuurlijk). ;-)
4 jaar
Mooi zo, bedankt voor de feedback.
Toeeeet....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar