Algemeen: Uitlaatgassen in de cabine en mororkap

Hallo,
Ik heb een vw crafter van 2009.
De motor draait stationair op 800 toeren ongeveer, soms gaat er iets niet goed en verhoogd dat toerental naar 1000 en dat gaat samen met veel rookontwikkeling onder de motorkap. Je ziet het er onderuitkomen, alsof hij in brand staat. Na een minuutje hoor ik een soort klik stopt direct met roken en de toeren zakken weer naar 800 ... het lijkt mij een klep die fout werkt. Smorgens bij het starten is er bij de uitlaat een klein beetje rook maar niet bijzonder veel en tijdens het rijden of als hij een beetje warm staat helemaal niet. Ik vraag mij af wat er mis gaat en waarom hij begint te roken en wat er aan kan gedaan worden. Egr klep is al vervangen. Kapotte sensors? Gaat ook soms in noodloop...
ik hoop dat iemand snapt wat er mis gaat zodat ik het kan oplossen.

Vriendelijke groeten
Marijn

Marijn07

Geplaatst door Marijn07 (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Is de motor soms aan het regenereren op dat moment?
Dan wordt de uitlaat behoorlijk heet en als daar olie op licht dan ga je dat ruiken.

Rij je veel met de auto? Of alleen korte ritjes? Wat is de kilometerstand? Welke motor?

Marijn07 (0), 3 jaar geleden

Hallo,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb geen idee of de motor aan het regenereren is ( hoe kan ik dat zien of merken? )maar van zodra de toeren zakken van 1000 naar 800 stopt het roken direct. Het lijkt alsof de uitlaatgassen dan tijdelijk niet weg kunnen. Lampje van de roetfilter heeft alleszins nog niet gebrand. Ik rijd soms langere stukken (zoals vandaag , en was op het einde van de rit aan het roken) 50km en soms wat kortere. Van en naar de werf . 2,5 tdi 200000 km - 2009.

Grtjs

jan T (10) PRO, 3 jaar geleden

je kunt er van uit gaan dat hij dan aan het regenerenen is want wat jij om schrijft komt daar precies mee over heen. groetjes jan.

jans1961 (0), 3 jaar geleden

Als hij stationeren 1000 toeren draait is hij aan het regenen er is dan ook een iets zwaarder bron toon te horen dit duurt ongeveer 20 minuten en moet dan ook boven de 2000 toeren draaien tijdens het rijden,
Om het regenen goed te doen . Ik heb zelf in een crafter van 2010 gereden 23500 km met standaardt roetfilter er nog onder. Die van u zal vermoedelijk verstopt zitten denk ik.GR JL.

Marijn07 (0), 3 jaar geleden

Hallo,

Bedankt voor de reactie’s.
Als ik het goed begrijp vermoeden jullie in ieder geval een probleem met de roetfilter.
Is er een reden waarom hij zo enorm begint te roken ( uitlaatgassen denk ik) . @oldford het roken is echt direct gedaan als de toeren omlaag gaan ( als hij stopt met regenereren) lijkt mij niet van beetje olie op dd uitlaat te kunnen zijn dan of zou die temperatuur direct zakken?
Verder rijd hij eigenlijk wel goed, niet schokken of haperen. Lange afstanden in hoge toeren maakt helemaal geen verschil. Er zit geen regelmaat in de keren dat het voorvalt. Soms 1 keer op en dag soms 10 keer .. soms dagen lang niets enz..
Het lampje van de roetfilter brand in ieder geval niet.
Verbruik heb ik echt geen flauw idee.
Hij is hier al voor binnen geweest en toen is de egr klep vervangen omdat daar foutmeldingen over waren.
Zou een verdtopte roetfilter moeten kunnen uitgelezen worden met de computer? De laatste keer was er niets bijzonder te vinden. Gaat nogthans soms in noodloop dat moet toch terug te vinden zijn waarom, of wordt dat steeds gewist?
En hoop vragen i know maar wil graag een beetje geinformeerd naar de garage kunnen gaan.

Grtjs

jan T (10) PRO, 3 jaar geleden

dat roken tijdens de regeneratie komt omdat er extra brandstof in gespoten wordt.
bij uitlezen vind je hier niks van terug omdat het geen defect is.
wat je wel kan laten doen is laten uitlezen hoe vol het roetfilter zit.
als hij op de waarde zit dat hij vervangen moet worden gaat hij ook vaker regeneren.

groetjes jan.

    Bedankt voor je reactie.
    Ik begrijp eerlijk gezegd nog steeds niet waarom dat er dan zoveel rook ontstaat onder de motorkap.
    Is echt alsof de boel in brand staat.
    Ik ga er ondertussen wel vanuit dat de roetfilter vol of verstopt zit...
    kunnen tijdens het regeneren de uitlaatgassen niet weg via de uitlaat ? Daar komt nl. Geen rook uit.
    Ik ga in ieder geval de boel nog eens laten uitlezen.

    Groetjes Marijn - Marijn07 (0), 3 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.