Ik ben aan het proberen een dieselmotor weer goed aan te sluiten. Het dasbord en alle draden zijn weg en met een draadje is hij na lang starten goed aan de gang te krijgen en hij doet het dan goed.Gas geven en stoppen gaat mechanisch.
Uit de boekjes haalde ik het woord vlamstartinrichting. De motor heeft een verdelerpomp en geen gloeibougies.
Wel zit er in de inlaatbuis een gloeispiraal waar altijd alle inlaatlucht langs moet. Aan de buitenzijde een aansluitmogelijkheid voor +. De ander kant van die spoel, zal wel aan massa liggen. In diezelfde spoel mondt een branstofleiding die later weer slang wordt en die komt van een potje of busje welke weer gevoed wordt (denk ik) via het brandstoffilter.
De vragen zijn:
Kan ik de spoel paralel zetten op de startmotor.
Hoort er een soort regelblokje bij dat net als bij het voorgloeien (zoals motoren met een gloeibougie hebben).die de spoel voor het starten verwarmd en een beveiliging verzorgd.Voor tijd en temperatuur.
Wat en wie regelt de brandstof die in de spoel wordt gebracht. Zou je dat met een eenvoudige handbediening kunnen realiseren.
Is dit een direct ingespoten diesel.
Wij zijn nog verder aan het zoeken en studeren. De boot is van 1988 en er is daarna nog een tweede motor ingekomen. De motor heeft wel een keerkoppeling en een aangepaste koeling/uitlaat installatie.
De startmotor is een Lucas!
Iedere meedenker alvast bedankt voor de reakties in deze "zijstraat".
Han.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Han,
De vlamstartinrichting kom je o.a. ook tegen in de oudere Transits (tot 2000 zeker). Kijk anders eens in documentatie van deze wagen hoe dit hier geschakeld zit.
Je motor zou heel goed een DI kunnen zijn. Post eens wat meer gegevens over pomp en verstuivers.
Succes, Thijs
Ik meen mij te herinneren dat je die vlambougie manueel moet bedienen, dus schakelaar drukken, even wachten tot de gloeidraad heet is en dan de motor starten. De gloeiknop loslaten zogauw de motor mooi loopt. Ik heb dat ooit gezien op een oude heftruck.
Ik heb ooit gezien in mijn kindertijd dat de motor van een oude kraan in een zandwinning gestart werd terwijl een in benzine gedrente vod aangestoken werd en gedeeltelijk voor de inlaat gehouden werd tijdens het starten tot de motor met veel roken in gang ging. Toen bestonden waarschijnlijk nog geen gloeibougies zolas we die nu al jaren kennen.
Voor de liefhebbers, nog iets over de werking van de vlamstartinrichting, gevonden op camperforum.nl:
Ducato's vanaf 1994 (misschien ook van ervoor maar dat weet ik niet) hebben geen gloeispiralen maar een vlamstartinrichting dit is 1 centrale gloeispiraal (zit in het inlaatspruitstuk) en een inspuitventiel (vernevelt brandstof). Bij temperaturen onder ongeveer 0 graden begint bij het starten het voorgloeilampje te branden (gloeispiraal begint heet te worden) en na enige tijd (30 sec) gaat het voorgloeilampje knipperen. Vanaf dat moment kan er gestart worden. Op het moment dat de startmotor gaat draaien begint het centrale inspuitventiel brandstof te druppelen op de gloeispiraal waarop een klein brandje ontstaat die direct de cilinders ingezogen wordt (er wordt immers gestart). Deze vlamstart helpt bij het opwarmen van de cilinder en daardoor een snellere en betere start (minder rook). Dit helpt alleen tijdens en direct na de start (dus niet tot 5 minuten na de start).
Bij een Iveco Turbodaily wordt nog steeds gebruik gemaak van een vlamstartinrichting. Deze werd op de oudere typen( Zonder EDC ) nog geregeld door een losse gloeicomputer.
Deze heb ik ooit wel eens vervangen, door een drietal relais, die ik zelf geschakeld had.
De gloeiconmputer rekent uit, naar gelang van de temperatuur, of er gegloeid moet worden. Hij geeft spanning aan het vlamstartelement, en laat tegelijkertijd een lamp op het daschboard branden. Pas als de lamp uit is kan er gestart worden, en gebruikt hij het startsignaal ( Van de startmotor ) om de brandstofklep naar het vlamstartelement te openen. Als de motor loopt wordt de d+ van de dynamo gebruikt om het hele proces te stoppen.
Als je dit gaat vervangen door 3 relais, heb je het nadeel, dat je niet kunt zien hoe warm je gloeielement is, en wanneer je dus kunt starten. Ik heb dit toen proefondervindelijk gedaan, en kwam bij erg koud weer uit op 15 sec, terweijl bij normale temperaturen 8 to 10 sec genoeg was.
Op deze manier zou je ook je oude scheepsdiesel weer aan de gang kunnen krijgen.
Geef maar een seintje, als je een schema van de relais wilt hebben
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar