Audi A3: 1.4 tfsi heeft geen vermogen meer

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 tfsi 125pk

Beste forumleden,

volgende probleem heb ik met de Audi a3 sportback 1.4 tfsi. Op de snelweg ondervond ik dat ik bij plankgas de auto niet meer versnelde. Motor ging niet in de noodloop en er ging geen motorstoringlampjes branden. Echter de auto versnelde niet, of erg traag. Na een herstart leek het probleem te zijn opgelost, de auto versnelde zoals het hoort. Na een snelwegronde deed het motor weer zoals hierboven beschreven.

Ik heb de auto laten uitlezen, volgende storing kwam naar voren:
p0234 - turbodrukregeling regelgrens overschreden

De elektrisch gedeelte van de turbo is reeds vervangen, alsmede zijn er nieuwe bougies gemonteerd.

De problemen waren even verdwenen, maar vandaag op de snelweg kwam hetzelfde probleem weer terug. Wat kan het zijn? Alvast bedankt voor het meedenken!

Twikkel

Geplaatst door Twikkel (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

ron001 (0), 8 jaar geleden

Jeroen

Mogelijke oorzaken:

Slangen verwisseld / er af / geblokkeerd / lek
Magneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75) defect
Sensor voor Laaddruk (G31) defekt
Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme (https://www.youtube.com/watch?v=rsyuOFXK... van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waardoor te veel turbodruk wordt geleverd
MAP sensor (G71) defect
merkwaardig, maar dat hoeft geen foutmelding van een defecte (G71) te geven
Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk

met groet

Ron

Twikkel (0), 8 jaar geleden

Dag Ron,

dankjewel voor het meedenken. Wat ik zelf niet begrijp, is dat na een herstart de de Audi goed loopt en goed optrekt. Lijkt dat software alleen ingrijpt bij (flinke) belasting. Kan het dan iets mechanisch stuk zijn? Verder hoor ik de turbo niet fluiten, of ik hoor geen rare geluiden onder de kap. Mijn Audi is niet gechipt, is nog fabrieks-origineel.

Je vermelde punten zal ik aan de monteur eens doorgeven als aandachtspunten (als hij hiervan al op de hoogte is). Weet jij toevallig wat een nieuwe turbo kost als deze toch aan vervanging toe zal zijn? De Audi heeft nu 125000 km gelopen.

ron001 (0), 8 jaar geleden

Kijk even naar het youtube filmpje, er staan er nog meer op van AUDI, vaak zwaar punt in de overbrenging naar de guide vane acctuator die het probleem geeft. prijs voor uitvoering 1.8 rond 450,- zal voor jouw tfsi niet veel anders zijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.