Audi A3: 1.8 TFSI met S-tronic schokt bij het overschakelen van 1 naar 2

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 TFSI

Ik heb een A3 cabrio 1.8 TFSI met 160pk en een S-tronic automaat.
Heb hem met 97K op de teller gekocht. Merkte al meteen op dat de bak schokt in zijn D tijdens het overschakelen van 1 naar 2. Dit doet hij merkwaardig meer als de motor nog koud is. Wegrijden vanuit stilstand gaat amper soepel. Wanneer je handmatig schakelt heb ik dit probleem niet. Het schokken is grotendeels weg als de motor warm is.
Wat kan er mis zijn?
Via VAGCOM zijn er geen foutmeldingen te zien.

Ronny007

Geplaatst door Ronny007 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Mihael (0), 11 jaar geleden

Hey
ik denk een software probleem in de Vbak, bij audi dealer mss een update beschikbaar voor je probleem :) Grtz

Ronny007 (0), 10 jaar geleden

Even ter info:

Er waren geen software updates bij de dealer. Ik heb de bak laten herprogrammeren bij TVS Engineering in Varsseveld, nu doet hij het 90% goed. Nog niet helemaal tevreden, maar ik denk dat de mechatronic de boosdoener is en dit ooit vervangen gaat worden.

NielsGTI (0) PRO, 10 jaar geleden

Dit is geen probleem van de mechatronica, maar van de dubbele koppeling.

De dealer heeft via de testkast een mooi testschema waarbij een basisafstelling van de mechatronica, en een adaptierit word uitgevoerd. Met deze adaptierit moet er ook een bepaalde handeling uitgevoerd worden; optrekken tot de bak naar de 2e versnelling schakelt, dan de auto laten afremmen tot 5km/u (2e versnelling moet ingeschakeld blijven), en dan gas geven. Als er dan een trilling word waargenomen kan de monteur dit aanklikken in het testschema, en dan word er gezegd door de tester dat de koppeling vervangen moet worden. Dit probleem hebben we al meerdere keren gehad.

Ronny007 (0), 9 jaar geleden

Even een update, jaar later:

Software is door TVS onderhanden genomen, bleek uiteindelijk niet de oplossing te zijn. Er is recent een nieuwe mechatronic geplaatst. De bak loopt iets beter, sowieso schakelt hij zoals een DSG moet doen, soepel met de nodige plofjes die te horen zijn.

Alleen bij een koude motor voel ik nog steeds wel een klein hikje en bij het terugschakelen van bijvoorbeeld 4 naar 3 is een hoorbare 'klonk' te horen. Ze hebben de koppelingswaarde uitgelezen. Blijkt dat de koppeling iets buiten zijn tolerantie zit. Ze hebben me aangeraden om de koppeling te vervangen.

Ronny007 (0), 9 jaar geleden

Weer een update:

Na de nieuwe mechatronic toch nog steeds problemen ondervonden. Recent is de koppeling vervangen en vanwege enorme speling ook het 2 massa vliegwiel.

De hik van 1 naar 2 blijft, helemaal bij een koude motor. De klonk bij het terugschakelen is weg. Voor de reparatie van de koppeling en het vliegwiel hoorde ik bij het achteruitrijden op de motor een vreemd geluid, alsof een aantal knikkers tegen elkaar wreven. Dat geluid is nog steeds aanwezig.

Inmiddels ben ik dus een duizend of 3 verder en de auto rijdt nog steeds niet hoe het hoort. Wat kan er nou echt aan de hand zijn? Op dit moment sta ik op het punt te besluiten om de auto weg te doen of aan te houden, ben het inmiddels goed zat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.