close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: 1900 tdi 90 pk duurt lang eer de motor op bedrijfstemperatuu

Bouwjaar: 1999

Ik moet ongeveer 15 km rijden eer de motor op bedrijfstemperatuur is....( meter op 90 graden) ..is dit normaal.

ik rij de wagen wel rustig warm, ik trek dus zeker niet hard op eer de meter op 90 graden komt.

als ik dan bv 10 minuten stationair de wagen laat lopen zakt de temperatuur terug naar 70 graden....zou de thermostaat stuk zijn?

Groetjes en bedankt.

Geplaatst door

bert1192 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat klopt inderdaad. Daarom wordt er geadviseerd om meteen te gaan rijden (toeren te maken) zodat de motor wel op temperatuur kan komen.

Dead Silence 0

18 jaar

Dat de wagen traag op temperatuur komt is bij deze weersomstandigheden zeer normaal. Dat hij bij stationair draaien naar 70 graden gaat, daarvoor zou ik de thermostaat inderdaad eens vervangen...

Succes

Fredo 0

18 jaar

Bij kouder weer duurt het eenmaal langer om op bedrijfstemperatuur te komen. Ten eerste is het temperatuursverschil tussen zomer en winter op het moment van de auto starten 20 graden. Tevens is de warmteafgifte van de motor naar zijn omgeving afhankelijk van het temperatuursverschil. Hoe hoe het verschil, hoe groter de warmteafgifte, waardoor het langer duurt voordat de motor op temperatuur is. Deze twee effecten zijn duidelijk 's winters merkbaar.

Dead Silence 0

18 jaar

Als je een tdi(de 4 pitters) koud start en je laat hem stationair draaien haalt deze de 90 graden niet, de motor blijft dus gewoon aan de lauwe kant.
Dus ik denk niet dat de termostaat defect is, zeker niet als de motor rijdend(met rijwind) wel aan temperatuur komt.
als je de motor rustig warm rijd dan lijkt mij het verhaal heel normaal Bert.

volgwagen 0
badge

18 jaar

oké, bedankt allemaal voor de info.

bert1192 0

18 jaar

15 kilometer rijden voordat je metertje op 90 graden staat vind IK wel wat lang. Rijd je na het starten direct een doorgaande weg op of moet je eerst een stuk door het centrum rijden? Het is algemeen bekend dat de TDI-motoren langzaam opwarmen. Maar wanneer je temperatuur weer naar 70 graden zakt bij stationair draaien, lijkt me NIET normaal en doet me idd aan de thermostaat denken.

Santa 0

18 jaar

Ik wil vanavond de thermostaat er uithalen, waar bevindt zich deze? en hoe wordt hij correct gemonteerd? heb gelezen in een artikel op deze site dat ze er soms verkeerd in zitten?
alvast bedankt!

bert1192 0

18 jaar

Thermostaat zit onderaan naast waterpomp. Volgnes mij kan je hem er niet verkeerd insteken hoor. Veel succes

Fredo 0

18 jaar

Halo Frederik Claes,
is er vrij eenvoudig bij te komen? of is het een lastig karwei?
(zit distributieriem in de weg?)

alvast bedankt hoor;
Met wat geluk begin ik er straks aan. Is trouwens AHU motor

bert1192 0

18 jaar

Neen hoor, als de bodemplaat er onderuit is kan je er zo bij. Zit met 2 inbusboutjes vast. Distributie zit niet in de weg. Let er wel op dat je nogal wat koelwater zou kunenne verliezen. Als er nog problemen zijn, dan hoor ik dat wel.

Succes

Fredo 0

18 jaar

Halo Frederik Claes,
heb de thermostaat vervangen zonder problemen.
De motor wordt echter niet sneller warm, zal er dus mee moeten leven...
Bedankt voor de nuttige info!

bert1192 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.