Auto loopt opeens op twee cilinders,alleen 2 en 3 vonken nog
Heb bobine vervangen maar geen verschil
Heb auto uitgelezen met kts 200 (bosch) en gaf geen fout code's
Kan het probleem door de ecu komen?
Wat kan ik verder nog meten en heeft iemand een lijst met meetwaardes
Ik hoop dat iemand nog iets weet ,ik niet meer namelijk
Mvg Barry
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bedrading eerst maar eens doormeten, tussen de bobine die het niet doet en de ECU (in de doos, links onder de voorruit)
zonder schema niet te doen trouwens.
Is de bedrading in orde, dan de aansturing vanuit de ECU controleren; met scoop. Deze niet in orde, dan helaas de ECU overleden.
Er van uitgaande dat je begonnen bent met een nieuw setje bougies; als er eentje doorgeslagen is doet zijn broer het ook niet meer.
volgens mij zit er een onstekingsmodule op het luchtfilterhuis bij dit type geve nog wel eens de geest
effe meten
gr gerjan
DE stekker op de bobine heeft drie draden min-plus-schakeldraad,als ik de motor start en ik meet hem door(de schakeldraad) zie ik dat ie er twee overslaat,hij stuurd cilinder een en vier niet aan
Draadbreuk zit er niet in (met ohm meter doorgemeten)
Weet iemand of de fout door de bovenste dooie punt sensor kan komen en waar zit ie
Weet iemand waar die sensor voor op de motor voor dient
Deze zit op de nokkenas
Mvg Barry
16 jaar
Om te beginnen, je hebt 2 bobine's, eentje voor cilinder 2 en 3, en eentje voor cilinder 1 en 4. Deze zijn in een behuizing gestopt.
De laatste bobine is het probleem, Is de BDP sensor stuk gaat hij in storing en loopt helemaal niet. Met uitlezen kom je daar dan achter.
Ontstekingsmodule zoals eerder geopperd heeft de 1.8 20V motor helaas niet. Deze zijn geintegreerd in de beide bobine's die je boven op de kleppendeksel vind. De 1.8 20V Turbo heeft wel een los module en 4 seperate bobine's
Bedrading zit ffe anders in elkaar dan je schetst; Heb jij een scoop ter beschikking om te meten??? Als je het signaal uit de computer meet met een testlampje dan heb je meer schade gemaakt dan je lief is. Met een multimeter is deze puls ook niet representatief te meten, simpel weg omdat deze meters niet snel genoeg werken. De puls is kort en met een zwak voltage. de ontstekingsmodule (lees vermogenstransistor, meer is het niet) in de bobine heeft de functie deze signalen te versterken en de computer te scheiden van het vermogenscircuit van de bobine.
Deze draden vind je aan de bobine:
Bruin, loopt naar massalas in rechter kabelstreng vooraan.
Zwart blauw, Continue plus bij ingeschakeld contact, via zekering 20 amp
Geel groen, Aansturing vanuit de computer op de halfgeleider; t.b.v. cilinder 2 en 3 (Massa!! geschakeld!!!!)
Groen wit, Aansturing vanuit de computer op de halfgeleider; t.b.v. cilinder 1 en 4 (Massa!! geschakeld!!!!)
Nu komt het, er moet dus vastgesteld worden middels juiste meetapparatuur of de ECU doet wat ie doen moet. Zo ja, bobine met ontstekingsmodule stuk, nieuwe unit halen, zo nee, bedrading tussen bobine en ECU controleren, dit in orde dan ECU laten repareren of vervangen.
Helaas komt zowel bedrading als bobineblok als ECU defect voor.
Kom je er niet uit, zoek even een prof op; lukraak vervangen kost vele malen meer dan een goede diagnose en alleen het defecte deel vervangen. Zeker met de prijs van dit soort onderdelen gaat op: Gissen is missen; meten is weten.
Sensor voor op de motor; bedoel je aan de zijkant onder de inlaatbochten?? Zit vast met een bout. Dat is de klopsensor. Is daar iets mee dan geeft de computer dit aan met uitlezen. Motor blijft normaal op 4 cilinders in noodloopprogramma lopen.
Hallgever of BDP sensor zoals je het noemen wilt zit op de kopse kant van de nokkenas van de inlaat. Aan de voorzijde van de motor. Deze geeft de ecu info over de motorstand en is verantwoordelijk voor inspuittijdstip en ontsteking. Is een halfgeleider, is stuk of doet het, Als ie stuk is loopt de wagen niet. Als hij het doet loopt hij op 4 cilinders. Tussenweg is er niet.
Achter het oliefilter vind je de motortoerental sensor. is die stuk doet de toerenteller ook niets, motor blijft wel normaal op 4 cilinders in noodloop (vermogen weg) werken.
Bedankt voor de info hier kan ik wat mee
De auto gaat morgen naar een garage met een uitgebreidere testkast als daar niks uitkomt kan ie altijd nog naar de vw
Hoe kan er schade komen van meten met een testlampje?
Mvg Barry
16 jaar
[quote=hotzager]Bedankt voor de info hier kan ik wat mee
De auto gaat morgen naar een garage met een uitgebreidere testkast als daar niks uitkomt kan ie altijd nog naar de vw
Hoe kan er schade komen van meten met een testlampje?
Mvg Barry[/quote]
De ECU kan niet tegen te grote stromen; gevoellige elektronica.... (computer)
Overigens, als de ECU stuk blijkt, kan de bobine een oorzaak van het stukgaan zijn. (doorslag van hoogspanning naar het primaire en dus computer stroomcircuit) Als je de ECU in dat geval laat repareren, wees er van overtuigd dat de bobine 100% is. Bij twijfel een splinter nieuw exemplaar halen.
Voor gespecialiseerde reparatiebedrijven is het repareren van ECU's zoals deze geen probleem, zeker omdat de klacht bekend is.
Nog iets, VW hoeft geen haar beter te zijn dan een garage op de hoek met een monteur die weet wat hij doet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar