Hallo,
Ik ben nieuw op deze website, maar heb het volgende probleem:
Onlangs heb ik een A4 2.5 TDI V6 aangeschaft. Bouwjaar 11-2002 (kentekenafgifte januari 2003). Nu had deze een grote beurt nodig (km-stand 114000) en de multitronic-bak doet vreemd.
Mijn garage heeft o.a. een nieuwe distributieriem geplaatst en de auto uitgelezen. Gaf geen foutcodes aan, maar nadat ik hem terugkreeg had de auto veel minder vermogen en bij het wegrijden hoor ik dat de motor meer lawaai maakt. Ook had ik verzocht om de versnellingsbak-olie te vervangen zodat hopelijk het hakerig schakelen van de bak verholpen is. Dit was ook nog niet gedaan en zouden ze door de audi-dealer laten doen.
Ik maakte me vooral erg veel zorgen over de slecht presterende motor aangezien ik vermoed dat de distributieriem niet goed geplaatst is. Inmiddels heb ik van mijn garage vernomen dat de audi-dealer nog niet precies weet waarom de motor weinig vermogen heeft, maar ook zij vermoeden dat de distributieriem verkeerd gemonteerd is (nokkenas/krukas).
Wat ze nu wel geconstateerd zouden hebben is ingesleten nokkenassen, want dit zou volgens mijn garage een bekend probleem zijn met dit type motor. Maar na wat zoeken op internet zou mijn motor (type BFC) hier totaal geen last meer van moeten hebben, zeker niet na pas 114dkm!
Wat moet ik nu van dit verhaal geloven??????????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jaap,
Kijk eens op het audi forum (www.audiforum) hier staat veel informatie over dit nokkenas probleem van de 2.5 TDI motor.
Groeten,
Eric.
http://www.audiforum.nl/phpBB2/viewtopic...
Groeten,
Eric.
17 jaar
jaap
waarschijnlijk is @eric nog niet op de hoogte maar onder de functie > home| voorwaarden|[color=red] zoeken[/color] is er meer dan voldoende info te vinden.
Gr. paul,
en vooral blijven lachen
Paul,
Ik kwam toevallig net van het Audiforum af waar ik een vergelijkbaar item had gelezen, dus vandaar dat dat als eerst in me opkwam.
FF niet aan jullie zoekfunctie gedacht...:-)
Maar beter (te) veel info als (te) weinig.
Groeten,
Eric.
17 jaar
[quote=vr6men]Jaap,
Kijk eens op het audi forum (www.audiforum) hier staat veel informatie over dit nokkenas probleem van de 2.5 TDI motor.
Groeten,
Eric.[/quote]
Ik heb al aardig wat gelezen over dit probleem maar het vreemde is juist dat de dealer nu zegt dat mijn nokkenassen flink ingesleten zijn, maar volgens alle berichten die ik op diverse websites heb gelezen zou mijn motor (van het nieuwe type) hier juist helemaal geen last van moeten hebben! Daarom heb ik mijn probleem ook hier geplaatst: ik zou een versleten nokkenas hebben maar met het nieuwe type motor, redelijk uniek dus!
Vanmiddag heb ik de dealer bezocht en een monteur was zojuist bezig met mijn auto. Deze ging de distributieriem opnieuw plaatsen en kijken of de nokkenas/krukas wel goed staan. De computer gaf aan dat de brandstofpomp wel op tijd staat............ Ik had even met hem gesproken en ondanks dat hij het nog niet gecontroleerd had, leek het hem (ondanks wat zijn collega eerder vermelde) onmogelijk dat mijn nokkenas versleten zou zijn. Deze monteur werkt normaal voor de afdeling Volkswagen bedrijfswagens terwijl zijn 'collega' die mij vertelde over de versleten nokkenas op de receptie van Audi werkt. Ik vermoed dat men bij de Audi-afdeling een fout wil verhullen en daarom als oorzaak een versleten nokkenas aandraagt.
En wat ik ook zo vreemd vind: mijn auto is nu al 3 weken in reparatie en telkens werd verteld dat er geen foutmeldingen door de computer werden weergeven terwijl mij vanmiddag werd verteld dat de auto een noodprogramma draait en dat er een melding weergegeven wordt, iets van '''overdruk van de turbo'' als ik me niet vergis. Nu vermoeden ze dus een probleem met de turbo. Het moet niet gekker worden!
To be continued............................
17 jaar
gaan we weer
dealer die zoekt en zoekt
wordt dit ook zo n lijntje en aan houden
grote reparatie
of krijgt de klant :wat was er ook weer voor probleem?
jaaaa er stond iets op het scherm
die vorige monteur werkt niet zo veel met de computer
Ik word van dit hele verhaal op zijn zachtst gezegd niet vrolijk.En dan heb ik het nog niet over de versnellingsbak gehad!
Ik melde dat de bak niet goed is en dat ik graag wil dat ze eerst de olie verversen (meest voordelige ''reparatie'' in mijn ogen en ook niet onderverstandig gezien de 114dkkm) want misschien lost dit het probleem op. Toen werd mij verteld dat Audi voorschrijft dat de olie van een multitronic-bak nooit ververst hoeft te worden (ondanks dat door anderen mij verteld werd dat dit om de 60000km gedaan dient te worden, dat dit de levensduur in ieder geval zeer ten goede komt).
Daarna zeiden ze in 1e instantie dat ze geen probleem constateerden. Toen ik samen met een monteur ben gaan rijden, merkten ze het probleem ineens wel: schokkerig ''schakelen'' en handmatig schakelen lukt niet.
Nu willen ze de olie wel gaan vervangen maar inmiddels ben ik dusdanig ingelezen via het internet dat ik vermoed dat de lamellen (koppelingsplaten) van de bak defect zijn en dan zal nieuwe olie ook weinig zin hebben......
Ik sta dus nu voor de volgende situatie:
Ik ben in het bezit van een Audi 2.5 TDI uit 2003 met 114dkm op de teller waarvan én de nokkenassen versleten zijn én de versnellingsbak defect is. Aangezien de auto meer dan 100dkm heeft gereden, kan ik geen aanspraak maken op coulance! Dit is toch idioot voor een auto uit deze prijsklasse. Het is geen chinees immitatie-produkt! Wat moet ik nu?
17 jaar
jaap
hoezo geen coulance ? dacht het toch wel, zeker het probleem automaatbak (lamellen) wordt onder coulance uitgevoerd de auto heeft immers nog geen 150.000km op de klok.
Gr. paul,
[quote=paulkelder]jaap
hoezo geen coulance ? dacht het toch wel, zeker het probleem automaatbak (lamellen) wordt onder coulance uitgevoerd de auto heeft immers nog geen 150.000km op de klok.
Gr. paul,[/quote]
Mij werd verteld dat je aanspraak kan maken op coulance tot 100dkm...........Da's dus ook nog een punt wat ik kan aankaarten. Het verhaal wordt mooier en mooier....
17 jaar
[quote=Gash][quote=paulkelder]jaap
hoezo geen coulance ? dacht het toch wel, zeker het probleem automaatbak (lamellen) wordt onder coulance uitgevoerd de auto heeft immers nog geen 150.000km op de klok.
Gr. paul,[/quote]
Mij werd verteld dat je aanspraak kan maken op coulance tot 100dkm...........Da's dus ook nog een punt wat ik kan aankaarten. Het verhaal wordt mooier en mooier....[/quote]
dat klopt, tot 100.000km 100% coulance. daarna gaat het in procenten naar beneden en zul je een deel zelf moeten bekostigen.
Gr. paul,
Bedankt voor de antwoorden! Hoe dien ik dit aan te kaarten dan? De Audi heb ik overgenomen van een kennis en ik heb de Audi in 1e instantie naar een bevriende ''onafhankelijke'' garage gebracht. Uiteindelijk hebben zij hem dus bij de Audi-dealer ingeleverd om het probleem met de motor op te lossen en de versnellingsbak-olie te laten verversen. Ik ben pas 5 weken in het bezit van deze auto waarvan hij nu dus 3 weken 'in reparatie' staat.............
Hij heeft pas 114dkm gereden, dat is dus extra zuur..... Ik vind het niet erg om te betalen voor een reparatie, het is tenslotte geen nieuwe auto, maar deze problemen mogen in mijn ogen toch niet voorkomen.
17 jaar
jaap
als het goed is heb je een E-mail van mij ontvangen.
Gr. paul,
Nou wat een verhaal.
Kan me voorstellen dat je niet echt het gevoel hebt goed geholpen te worden.
Lijkt er op dat men er onderuit probeerd te komen of geen flauw idee heeft ;-(
Succes en hou ons op de hoogte als je wil.
Groeten,
Eric.
17 jaar
Je moet een Audi vraag ook aan een Audi monteur vragen.
Laatste keer had ik een vraag bij de dealer en toen zeiden ze je moet het aan de monteurs met de rode overalls vragen, dat zijn de Audi monteurs.
Ook moet je vragen hoe oud de monteur is want de laatste keer bij een vraag over 1995 auto, zei een receptionist dat weten ze niet want de oudste monteur is 30 jaar hier.
Een Tip:
De laatste 2 "moeilijke storingen" die ik heb gehad binnen mijn bedrijf was een distributie die niet op tijd stond.
De dealer had toen als diagnose: "versleten motor"
Je hoorde de kleppen op de zuigers notabene!
En logisch blijven denken, de problemen zijn ontstaan na het verv. van de distributie dus zoek een garage
die dat controleren wil, kan of durft.
Succes
Oiram
Ik heb het daar ook iedereen verteld die het horen wil: Als de motor geen vermogen heeft na het vervangen van de distributie-riem en hij in mijn ogen ook nog een meer lawaai maakt, moet het haast wel zo zijn dat de distributie-riem niet op tijd staat, ondanks dat de brandstof-pomp volgens zeggen na uitlezen met de computer wel op tijd staat.
Aangezien Audi het te druk heeft, is mijn auto in handen van de garage ernaast, de Volkwagen monteurs. Deze man ging sowieso de distributie-riem opnieuw plaatsen, dus ik ben benieuwd.
Maar wat de versleten nokkenassen betreft: de receptionist van de Audi-afdeling zegt dus dat men daarwerkelijk versleten nokkenassen hebben geconstateerd door via de olie-vulopening naar de nokkenas te kijken. Als dit een leugen is, zal dit toch snel aan het licht komen zodra ik de auto terug heb.....
17 jaar
durft is niet t probleem denk ik
maar weten ze ook WAT ze zien
en als ze al zeggen (
de oudste monteur is 30 jaar en die weten niks????
dus bij die garage moet je auto niet ouder als 2 jaar zijn anders hebben ze geen verstand meer
sorry er geen verstand meer van!
laat alles voor een afgesprroken prijs eens controleren zonder repareren
en die bak rij eens bij een specialist langs als ats en vraag hun mening
je kan hoogstens voor een controle 200 kwijt zijn en dan kan je ook nog afspreken als er gerepareerd wordt dan verrekenen
En die bevriende kennis zit nu waarschijnlijk met een grote smile op de bank.
Of heeft tie je netjes vertelt dat de auto niet meer helemaal jofel was.
Kwaliteit is bij audi tegenwoordig meer kwantiteit.
17 jaar
[quote=primera p11]En die bevriende kennis zit nu waarschijnlijk met een grote smile op de bank.
Of heeft tie je netjes vertelt dat de auto niet meer helemaal jofel was.
Kwaliteit is bij audi tegenwoordig meer kwantiteit.[/quote]
van je vrienden
was dat niet een spreekwoord
ik heb vrienden waar ik niks van wil kopen
[quote=primera p11]En die bevriende kennis zit nu waarschijnlijk met een grote smile op de bank.
Of heeft tie je netjes vertelt dat de auto niet meer helemaal jofel was.
Kwaliteit is bij audi tegenwoordig meer kwantiteit.[/quote]
even voor de duidelijkheid, ik lees : het probleem is ontstaan tijdens/na een grote beurt en na de riemwissel.
([color=red]Mijn garage heeft o.a. een nieuwe distributieriem geplaatst en de auto uitgelezen. Gaf geen foutcodes aan, maar nadat ik hem terugkreeg had de auto veel minder vermogen en bij het wegrijden hoor ik dat de motor meer lawaai maakt[/color])
Gr. paul,
en dan zit je nu met kromme kleppen en wil de garage dit niet toegeven dat t hun fout is
laat de compressie maar eens opmeten
dn weet je meer
Het verhaal wordt nu nog vreemder: Gisteren ben ik weer bij de dealer langsgegaan en mijn auto stond buiten op de parkeerplaats. Ben de werkplaats ingestapt en de monteur die eergisteren nog de distributieriem opnieuw zou plaatsen vertelde mij dat het uiteindelijk helemaal niet een verkeerde timing van de distributieriem was, maar tijdens het demonteren van het voorfront kreeg hij opeens een ingeving en heeft een turbo-druksensor die vlakbij de rechterkoplamp zit (???) vervangen en daarmee is het slecht lopen van de motor opgelost!
Volgens hun is dit uiteindelijk het hele probleem geweest. Nadat ik de auto dus bij mijn garage heb gebracht en direct nadat ze een grote beurt hebben uitgevoerd is dus blijkbaar deze sensor defect geraakt. Ik vind dit zeer onwaarschijnlijk aangezien ze mij diverse keren hebben gemeld dat mijn auto helemaal geen foutmeldingen gaf maar op het laatst zeiden ze dus dat er wel een foutmelding in zat en dat de turbo dus vanwege dit defect helemaal niet meer werkte.
Ondanks alles lijkt het erop dat mijn auto weer goed rijdt, maar naar de versnellingsbak hebben ze nog niet gekeken. Op mijn vraag of ik de haperende bak misschien nog meer schade toebreng als ik ermee rondrij konden ze geen antwoord geven. Nu moet hij nog steeds terug voor dit probleem waarbij waarschijnlijk de lamellen vervangen moeten worden...........
P.S. Nu wil ik ook nog controleren hoe het zit met hun stelling dat mijn nokkenassen versleten zouden zijn. Wordt vervolgd!
17 jaar
[quote=Gash]P.S. Nu wil ik ook nog controleren hoe het zit met hun stelling dat mijn nokkenassen versleten zouden zijn. Wordt vervolgd![/quote]
ben ook zeer benieuwd hoe hun aan deze diagnose zijn gekomen, waarschijnlijk nattevinger werk.
Gr. paul,
krijg je toch vette vingers van paul
Laatste nieuws: via een vriend gaat mijn auto volgende week naar een andere Audi-dealer alwaar ze eerst proberen vast te stellen wat het probleem aan de versnellingsbak exact is, maar ze hebben hem al voor 21 augustus ingeboekt voor een versnellingsbak-modificatie.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar