close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A6 Avant: A6 2.5TDI automaat schakelt niet meer van 2 naar 3

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2500 tdi132kw

Heren,
Even jullie raad aub. Heb een A6 TDI 180pk (5traps automaat) Deze schakelt niet meer verder op van 2 naar 3. Tevens gaat de manuele + en - opschakeling niet meer als er geprobeerd word manueel in te grijpenl. Wagen blijft in zijn 2de hangen. Hij schakelt enkel nog van 1 naar 2. Tevens merk ik dat de wagen een hoger stationair toerental heeft. Iemand die raad kan geven aub?
133000 km op te teller
Bedankt alvast voor jullie hulp !!
groet
Maarten

Geplaatst door

multiny (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Uit leten lezen in zowel de bak als motor.

ricky 10
badge

16 jaar

Beste,
foutcode P0730 (schakelstandbewaking)geeft hij aan. Automaat (01V/L) werkt wel weer gewoon,echter moet er ergens toch dan een electr probleem zijn volgens mij
Automaat is een ZF van het type5HP-19
Iemand ervaring wat hier mee aan de hand is ?
Motor geeft geen foutcode.
Bedankt alvast voor raad
groet
Maarten

multiny 0
badge

16 jaar

17114 / P0730
Bak-/overbrengingscontrole17105 / P0721
Uitgangstoerentalsensor versn.-bak -G195-
Onaannemelijk signaal
l Inbouwcombinatie hydraulische aansturing en versnellingsbak → Rep.-groep00
t Onderbreking of kortsluiting met massa resp. plus in de kabel naar het onderdeel
– Meetwaardenblok 001 lezen: met hydraulische aansturing ‘E17’ → Anker, met hydraulische aansturing ‘E18/2’ → Anker
– Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren Bovendien de steker op contactcorrosie en vocht controleren

t Toerentalsensor uitgaande as versnellingsbak -G195- defect
t Afscherming van toerentalsensor uitgaande as versnellingsbak -G195- defect
– Elektrische controle uitvoeren, test 19 → Anker

t Verkeerd motortoerentalsignaal of versnellingsbaktoerentalsignaal
– Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 17100 / P0716 → Anker

t ATF-peil niet in orde
– ATF-peil controleren → Rep.-groep37

t Remmen slippen of magneetklep defect
– Slijtage beoordelen door de kleur en de verontreiniging van de ATF te controleren → Rep.-groep38
– Magneetkleppen controleren. Hiervoor meetwaardenblok 005 ... 007 lezen: met hydraulische aansturing ‘E17’ → Anker, met hydraulische aansturing ‘E18/2’ → Anker

t Koppelomvormer defect of verkeerd
– Koppelomvormer controleren → Rep.-groep32
– Code van koppelomvormer controleren → Rep.-groep00


Verkeerde overbrengingsverhouding
l De versnellingsbakcontrole van het versnellingsbakregelapparaat controleert de overbrengingsverhoudingen door het motortoerental en het toerental van de uitgaande as van de versnellingsbak met elkaar te vergelijken. Deze storing wordt bij het voorkomen van een herkende, ontoelaatbare overbrengingsverhouding (onaannemelijkheid) weergegeven.
l Bij het testen van het rem-vast-toerental moet bij stilstand het toerental van de ingaande as van de versnellingsbak in de koppelomvormer bij ingeschakelde versnelling nagenoeg 0 zijn. Is dit niet het geval, dan wordt de storing toch weergegeven, omdat de remmen beschadigd kunnen zijn (meetwaardenblok 001 lezen → Anker).
l Inbouwcombinatie hydraulische aansturing en versnellingsbak → Rep.-groep00
t ATF-peil niet in orde
– ATF-peil controleren → Rep.-groep37

t ATF verontreinigd
– Slijtage beoordelen door de kleur en de verontreiniging van de ATF te controleren → Rep.-groep38
– Magneetkleppen controleren. Hiervoor meetwaardenblok 005 ... 007 lezen: met hydraulische aansturing ‘E17’ → Anker, met hydraulische aansturing ‘E18/2’ → Anker

t Rem slipt/defect resp. magneetklep verontreinigd/defect

t Toerentalsensor ingaande as versnellingsbak -G182- defect
– Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 17100 / P0716 → Anker en 17101 / P0717 → Anker

t Toerentalsensor uitgaande as versnellingsbak -G195- defect
– Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 17105 / P0721 → Anker en 17106 / P0722 → Anker

t Verkeerd of verkeerd gecodeerd regelapparaat automatische versnellingsbak -J217-
– Regelapparaat-identificatie controleren → Anker

17100 / P0716
Ingangstoerentalsensor versn.-bak -G182-
Onaannemelijk signaal
l Voorwaarden voor het herkennen van de storing: er is een rijstand ingeschakeld (‘D’, ‘S’, ‘4’, ‘3’ of ‘2’), de keuzehendel staat niet in een tussenstand. Het motortoerental is tijdens het rijden hoger dan 608 1/min. Het toerental van de uitgaande as van de versnellingsbak is tijdens het rijden hoger dan 416 1/min.
l De storing wordt weergegeven, wanneer aan de voorwaarden voor het herkennen van de storing is voldaan en het toerental van de ingaande as van de versnellingsbak gelijk is aan 0 1/min of hoger dan 8000 1/min.
l Inbouwcombinatie hydraulische aansturing en versnellingsbak → Rep.-groep00
t Onderbreking of kortsluiting met massa resp. plus in de kabel naar het onderdeel
– Meetwaardenblok 001 lezen: met hydraulische aansturing ‘E17’ → Anker, met hydraulische aansturing ‘E18/2’ → Anker
– Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren Bovendien de steker op contactcorrosie en vocht controleren

t Toerentalsensor ingaande as versnellingsbak -G182- defect
t Afscherming van toerentalsensor ingaande as versnellingsbak -G182- defect
– Elektrische controle uitvoeren, test 20 → Anker

t Verkeerd signaal van toerentalsensor uitgaande as versnellingsbak
– Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 17105 / P0721 → Anker

t ATF-peil niet in orde
– ATF-peil controleren → Rep.-groep37

t Remmen slippen
– Slijtage beoordelen door de kleur en de verontreiniging van de ATF te controleren → Rep.-groep38
– Meetwaardenblok 005 ... 007 lezen → Anker en tijdens het rijden vaststellen welke schakelelementen defect resp. niet actief zijn

John,

Ik kom maar niet verder met dit probeem. Bak schakelt voor een 20 km, rem af aan een verkeerslicht bijvorbeel en vervolgens doet zich het probleem voor. wannee ik dan vervolgens de wagen langs de kant zet en sluit, terug start is het probeem weer ff verholpen tot ik weer een stuk rij. Kan een remschakelaar dit probeem veroorzaken?. Bij Audi kunnen ze niet direct uitkomst brengen. Niemand kan mij een juiste indicatie geven wat juist moet vervangen worden of waar te beginne. Enig advies ?
Bedankt alvast
Groet
Maarten

multiny 0
badge

16 jaar

lijkt mij een klep in de bak kan vanaf de buiten kant er ingevochten worden. vraag bij de boer in staphorst

126 0
badge

16 jaar

Probleem lijkt opgelost na vervangen van ATF olie van de automaat. Aanluit stekkers op de automaat zuiver gemaakt.
Olie was donder van kleur en blijkbaar aan vervanging toe.
Bedankt

multiny 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.