Audi A4-Avant: ABS / ESP storing

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Een paar maanden geleden gingen het ESP & ABS lampje plotseling af en toe branden. Hij is toen bij de garage geweest om te laten uitlezen. Volgens de garage gaven de foutcodes aan dat de remlichtschakelaar vervangen moest worden. Dit is toen ook gebeurt.

Kort daarna zie ik weer hetzelfde probleem: ABS + ESP lampjes gaan soms weer branden.

Als ik de voet op de rem zet en daarna de auto op contact zet, voel ik het rempedaal kort trillen en gaat ESP + ABS altijd branden; zet ik hem op contact zonder op de rempedaal te staan, blijven de lampjes uit totdat ik aan de rem kom. Dan lichten ze soms op.

Hij is weer bij de garage geweest om uit te laten lezen. Het advies is nu om de ABS pomp te laten reviseren.

De foutcodes op het uitlees apparaat geven aan:

01435 (163 KWP1281)
Sensor 1 remdruk - G201

Is dit een juiste diagnose / reparatie advies?

janssene5137

Geplaatst door janssene5137 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

gé (0), 10 jaar geleden

gerritspeek.nl


foutcode: 01435

Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.

nl Sensor 1 voor Remdruk (G201)
du Geber 1 für Bremsdruck (G201)
en Brake Pressure Sensor 1 (G201)

Extra info bij de foutcodes



--------------------------------------------------------------------------------

Geen OF onjuiste aanpassing ↔ (No or Incorrect Adjustment)
Geen of onjuiste Basis Instelling ↔ (No or Incorrect Basic Setting)


Mogelijke verschijnselen:
◦Storingslampje (MIL) brandt


Mogelijke oorzaken:
◦Basis Instelling niet uitgevoerd


Mogelijke oplossingen:
◦Doe een Basis Setting voor de Sensor Remdruk (G201)


Extra info:
◦Remlichtschakelaar
◦Een AFN heeft twee schakelaars op het rempedaal en eentje op het koppelingpedaal. Als de ECU van één van die twee geen signaal krijgt dan kan dat vreemde gaspedaal reactie veroorzaken (reageert dan soms niet op het gaspedaal). Ook de cruisecontrol werkt dan niet (of krijg je niet werkend). En geen foutcodes in VCDS! De twee schakelaars op het rempedaal 'luisteren' heel nauwkeurig. De ene schakelt, de andere onderbreekt, en dit moet gelijktijdig gebeuren binnen 0.3 sec



--------------------------------------------------------------------------------

Fout in elektrisch circuit ↔ (Electric Circuit Failure)


Mogelijke verschijnselen:
◦Storingslampje (MIL) brandt


Mogelijke oorzaken:
◦Slechte contacten in bedrading en/of aansluitingen
◦Schakelaar rempedaal (F) klemt / defect
◦Sensor Remdruk (G201) defect


Mogelijke oplossingen:
◦Check / repareer bedrading en aansluitingen
◦Controleer / vervang schakelaar rempedaal (F) (zie meetwaardeblokken
◦Controleer / vervang sensor remdruk (G201)
◦ABS hydrolische unit (N55) moet misschien vervangen worden
◦remleidingen ontluchten
◦controleer op lekken in de rempomp en -leidingen
◦doe een Basis Setting voor de Sensor Remdruk (G201)
◦controleer / vervang de Regelmodule (J104) van de remmen


Extra info:
◦Remlichtschakelaar
◦Een AFN heeft twee schakelaars op het rempedaal en eentje op het koppelingpedaal. Als de ECU van één van die twee geen signaal krijgt dan kan dat vreemde gaspedaal reactie veroorzaken (reageert dan soms niet op het gaspedaal). Ook de cruisecontrol werkt dan niet (of krijg je niet werkend). En geen foutcodes in VCDS! De twee schakelaars op het rempedaal 'luisteren' heel nauwkeurig. De ene schakelt, de andere onderbreekt, en dit moet gelijktijdig gebeuren binnen 0.3 sec
◦Indien aanwezig in het MK60 Remsysteem, check dan of de in TPI 2024465 genoemde reparatiedeel met onderdeelnummer 1K0-698-517-B wel compatibel is. Dan kan namelijk de Hydraulische eenheid (N55) met Sensor 1 voor Remdruk (G201) apart worden vervangen wat de kosten voor de reparatie duidelijk goedkoper maakt



--------------------------------------------------------------------------------

Onwaarschijnlijk signaal ↔ (Implausible Signal)


Mogelijke verschijnselen:
◦Storingslampje (MIL) brandt


Mogelijke oorzaken:
◦Schakelaar rempedaal (F) klemt / defect
◦Sensor Remdruk (G201) defect


Mogelijke oplossingen:
◦Check (meetwaardeblokken) / vervang Rempedaalschakelaar (F)
◦Check (meetwaardeblokken) / vervang Sensor Remdruk (G201)
◦Check (meetwaardeblokken) / vervang de Regelmodule Remelektronica (J104)
◦Check (meetwaardeblokken) / vervang de Hydraulica eenheid (N55)


Extra info:
◦Remlichtschakelaar
◦Indien aangetroffen in Bosch ESP Brake Systems:
De Bosch 5.x ABS modules hebben (soms) geen communication op normale rijsnelheden. Dat maakt het moeilijk, zoniet onmogelijk, life data in de meetwaardeblokken uit te lezen. Als je de remlichtschakelaar er van verdenkt de oorzaak te zijn voor deze G201 fout, probeer dan die remlichtschakelaar te loggen. Check ook de cruise control. Als de CC het niet doet, of de CC schakelt niet uit wanneer de rem wordt ingedrukt, dan is zeer waarschijnlijk de Remlichtschakelaar de oorzaak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.