Audi A4-Avant: P0299

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Ik heb storing P0299. Turbo is vervangen, LMM is ok. Auto loopt goed bij koude motor, gaat daarna in noodloop. Vacuumpotje ok. Mat sensor is vv.
Toen de turbo net vervangen is heeft de auto 500 km goed gereden met antiroetspul in de tank. Snelheden boven 200 gehaald. Nu komt de storing steeds eerder. Kat is nu leegehaald, zat wel verstopt. De garage heeft de N75 besteld, komt er morgen op

noeskha01

Geplaatst door noeskha01 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

gé (0), 10 jaar geleden

Info gerritspeek.nl

foutcode: 16683 P0299

Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Laaddrukregeling regelgrens niet gehaald (te lage druk)
du Ladedruck Regelung Regelgrenze unterschritten
en Boost Pressure Regulation Control Range Not Reached (Underboost)

Extra info bij de foutcodes




Mogelijke verschijnselen:
◦Stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM)
◦Uitlaat rookt zwart
◦Storingslampje brandt
◦Noodloop


Mogelijke oorzaken:
◦Slangen verwisseld / er af / geblokkeerd / lek
◦Aangezogen lucht voor het Luchtfilter verstopt
◦Blader-zeef verstopt
◦Luchtfilter vuil / nat
◦Klep van inlaatspruitstuk staat permanent open
◦Uitlaat verstopt
◦Magneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75) defect
◦Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar weinig turbodruk wordt geleverd
◦MAP sensor (G71) defect
◦merkwaardig, maar dat hoeft geen foutmelding van een defecte (G71) te geven
◦Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk


Mogelijke oplossingen:
◦Werk deze lijst helemaal (en op volgorde) af


Extra info:
◦Maagneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75)
◦Luchtdruksensor in het inlaatspruitstuk / MAP sensor (G71)
◦Indien aangetroffen in een 2.0l TFSI: Check (meetwaardeblokken) het Drukregelventiel voor de Turbo (N249) op een gescheurd membraan. Een nieuw (verbeterde) ventiel is beschikbaar, zie RoW TPI 2016331 voor details
◦Indien aangetroffen in VW Golf / Jetta (1K): 2.0lt CR-TDI (CBEA / CJAA), check dan het mechanische deel van de Exhaust Valve Regelmodule
◦Info over de turbo met variabele schoepen: een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen en een belangrijk bestanddeel van de uitlaatgassen van een diesel is roet. En roet vervuilt de turbo. Als jouw TDI als een 'oud wijf' bereden is (of wordt...) dan hebben die variabele schoepen weinig tot niks te doen en door de roet gaat ze vastzitten. Ze reageren dan niet meer (goed) op gaspedaalstand en toerental, geven daardoor een verkeerde turbodruk, wat noodloop tot gevolg heeft waarbij een foutcode wordt afgegeven (te weinig of te veel turbodruk).
Zijsprongetje: het is opvallend hoe vaak de dealer dan de gemakzuchtige diagnose "turbo vervangen" afgeeft. Dat lost bovenstaand probleem wel op, maar de oplossing kan veeeeel goedkoper
◦Wat kun jij doen:
◦een paar keer per week die variabele schoepen goed laten werken zodat de kans een stuk kleiner is dat ze (te) stroef gaan bewegen, of vast gaan zitten. In de praktijk: in de 2e, 3e of 4e versnelling, tussen 2000 en 3000 rpm (niet lager dan 2000 rpm vanwege de krachten op de aandrijflijn) regelmatig spelen met het gaspedaal (5x van 0% tot 100% en terug binnen 30 seconden). De schoepen moeten dan maximaal bewegen om aan de vraag van het gaspedaal te voldoen
◦de turbo goed doorblazen met hete uitlaatgassen zodat de boel schoon brandt. Let op: dit alleen doen als het blok door-en-door warm is en als je het blok goed 'aanspreekt' dan is dat pas na minimaal 15-20 minuten het geval, houdt 30 minuten aan voor de veiligheid. In de praktijk: in de 3e of 4e versnelling, 1-2 keer per week plankgas de toerenteller doorlopen tot maximaal 300 rpm onder de rode streep. De turbo wordt dan door de hete uitlaatgassen goed schoon gebrand. Pas op! Als je plankgas het toerenbereik doorloopt met een turbo waarvan de schoepen al vastgekoekt zitten, dan is de kans groot dat je schade maakt (turbo opblazen); wees dus voorzichtig
◦wat ook misschien (!) helpt is af en toe een flesje diesel reiniger in de tank te doen. Als het blok goed warm is, gooi dan de inhoud van het hele flesje (ca. 400 ml) in de tank die maximaal half vol is, liever nog als er 15-20 liter in zit. Laat daarna de auto flink werken, blaas 'm goed schoon voor de tijd van die tankinhoud! Het bekendste spul daarvoor is waarschijnlijk 'advanced diesel fuel conditioner' van Forté, maar er zijn meer merken bv. Bardahl, Petromark, Wynn's
◦af laten koelen. De turbo wordt heel warm als de motor fors wordt belast. Zet je de motor meteen na die belasting uit, dan is er geen koeling meer van olie en lucht waardoor de turbo zijn hitte (vrijwel) niet meer kwijt kan. Daardoor verbrandt de olie die op de lagers zit, wanneer je 'm dan weer start krijg je extra slijtage. Dus: na een forse belasting nooit meteen uitzetten, maar eerst een paar kilometer rustig laten uitlopen, eventueel daarna nog 20-30 seconden stationair laten draaien
◦rijdt niet altijd rustig met weinig gas (Cruise Control) in een (te) lage versnelling met te weinig toeren; je turbo roet hierdoor dicht waardoor de schoepenverstelling vast gaat zitten of zwaar gaat lopen. Ofwel: rij niet teveel beneden de 2000 rpm, trek regelmatig even door in de versnellingen dan krijg je niet snel problemen met vastzittende schoepen
◦je TDI heel weinig gebruiken is ook niet zo goed: door vocht krijg je roestvorming inwendig in de turbo waardoor de schoepen ook vast kunnen gaan zitten. Dat is geen onbekend probleem als een TDI aangekocht wordt die al een tijd bij de dealer staat

noeskha01 (0), 10 jaar geleden

Had ik ook al gevonden. Was dus een haperende N75. Kon heel lang goedgaan maar viel toch weer in noodloop. Dat de turbo aan zn eind was heeft er denk ik niets mee te maken gehad, maar moest toch gebeuren.

Wagen gaat weer als een speer met de nieuwe turbo, lege kat en chip van Audi.

Denk er nog wel over om de EGR af te doppen. De wagen word veelal gebruikt voor kleine stukjes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.