Het ene probleem opgelost het ander dient zich aan.
Heb mijn accu (origineel Audi) vorig jaar november vervangen (na 7 jaar dienst) omdat hij de standkachel niet meer trok.
Deze nieuwe originele accu heb ik dmv Vagcom ingeleerd en heeft de gehele winter dagelijks de standkachel laten werken, tot vorige week. Accu zover leeg dat de standkachel niet eens aanspringt sterker nog de auto net laat starten.
Het vreemde doet zich voor dat wanneer we een stuk rijden 160 km snelweg de accu de volgende dag weer vrijwel leeg is, maar zodra we korte stukken rijden 20 km de accu de volgende dag de standkachel volledig kan trekken.
Met Vagcom diverse waardes bekeken. Groep 61 meetblok 8, groep 1 geeft ie aan dat de dynamospanning 14,3 volt is (met lopende motor) en dat de accuspanning 13,4 volt is. Zodra ik de spanning vd accu meet terwijl de motor niet draait geeft ie 12,2volt aan. Dit laatste is gemeten wanneer er 160km is gereden.
Wanneer ik de accuspanning de volgende dag meet geeft ie 11,50 volt aan en 8,6 volt tijdens starten.
Audi dealer geeft aan dat ze de auto 3 dagen moeten hebben om het een en ander zoals lekspanning uit te sluiten om vervolgens eventueel garantie te kunnen verlenen mocht t aan de accu kunnen liggen. Er werd al gesproken over bedragen van minimaal 150 euro.
Hopelijk kan iemand van jullie mij advies geven waar ik moet zoeken, als er sprake zou zijn van lekspanning moet dit toch niets te maken hebben met korte of lange afstanden?
Hoe is het mogelijk dat na korte ritten de accu volgende dat doet wat ie moet doen, terwijl na "lange ritten" de accu de volgende dag nog net de auto laat starten?
Wederom alvast bedank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nee daar heb ik ook geen verklaring voor , heb je de accu al laten testen?
Hoi Jan,
De Audi dealer doet dit niet, ze moeten n bepaald protocol volgen om het een en ander uit te sluiten.
We hebben m zelf getest na een korte rit, en dan geeft ie aan Accu ok maar wel laden.
Misschien wel handig om te vermelden, deze codes kom ik vaker tegen na uitlezen
02273 static current stage 2
02276 static current stage 5
02274 static current stage 3
02277 static current stage 6
gr
10 jaar
Ben er sinds vandaag achter dat wanneer ik de auto niet afsluit de accu de volgende dag niet leeg is. Of het zou toeval moeten zijn, maar vandaag zowel standkachel als auto starten geen enkel probleem. Staat nu sinds vanmiddag weer op slot en zal morgenochtend wederom kijken of de accu leeg is.
Vermoedelijk heb ik de auto ook niet op slot gedaan na de korte ritten vandaar dat het de volgende dag goed ging.
weet iemand of sloten een lekspanning kunnen veroorzaken ofwel de comfortmodule hier schuld aan kan hebben?
Het komt wel regelmatig voor dat het rode lampje van gesloten deuren tijdens rijden niet gaat branden (car jacking)
gr paul
10 jaar
De genoemde codes zijn stroomuitschakelfasen.
Aan de hand van de accuspanning en waarschijnlijk nog een aantal andere factoren schakelt het energiemanagement bepaalde verbruikers (of groepen verbruikers) uit.
Bv de standkachel of de keyless entry.
Zaken die weleens problemen kunnen geven door een verhoogde stroomafname zijn bv het MMI of het keyless entry systeem als je dit hebt.
Misschien eerst eens een lekstroommeting uitvoeren.(auto moet dan wel in "rust" staan dus pas na circa 1.5 tot 2 uur staan de gemeten waarde pas aflezen en deze moet onder de 50 mA zijn)
Auto is vrijdag 20-12-2013 naar de garage gebracht.
Volgens de dealer zou de accu goed zijn, maar is er in 2007 voor auto's met standkachel een andere accu leverbaar. De accu die vorig jaar is geplaatst is exact dezelfde accu die vorig jaar was overleden. Nu zou het best kunnen zijn dat door xxx uitgebrachte melding dat auto's met standkachel deze "vernieuwde" accu moeten nemen beter is, maar zeker niet de oorzaak. Ze hebben ook geen lekspanning kunnen constateren. Doordat het magazijn mij dus in principe de "foute" heeft geleverd hebben ze mijn accu terug genomen en de "juiste" geplaatst incl inleren. Zodra hun m niet zouden inleren zouden ze mij de rekening presenteren voor storing zoeken. Op de vraag of ze tijdens het testen ook een meting kunnen verrichten gelijk aan de omstandigheden onder de 5 graden, want dan doen de problemen zich voor, was het antwoord nee dat kan niet.
Het is dus afwachten, naar mijn mening is de accu de oorzaak geweest. Zodra ik via vagcom 61 battery control via measeringblok g007 keek stond daar not ok, terwijl daar nu staat OK. Er staat alleen niet bij wat g007 inhoud.
Wordt vervolgd.
10 jaar
Misschien wat laat, maar beter later dan nooit.
Het probleem is toch de accu geweest, we hebben inmiddels 2 nachten vorst gehad sinds de kerst 2013, de standkachel werkt de auto start en je merkt dat het ronddraaien vd startmotor sneller verloopt. Dus ben er door jullie weer ingeluisd. Garantie of niet betalen moet ik, omdat jullie meetproces namelijk BOVEN DE 15 GRADEN MOET plaatsvinden. En dan doen deze problemen zich niet voor!!! Waarom? Kunnen ze tenminste weer n garantieclaim afwijzen. Brief is inmiddels verstuurd. Voor de duidelijkheid, moet vanwege afwijzing meetkosten, plaatsing inleren betalen. Dankzij de dealer een gereduceerd tarief, het gaat mij niet om het geld maar om eerlijkheid!!
Iedereen bedankt voor het meedenken.
gr Paul
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar