auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4: Afslaan en slecht starten bij 'warme' motor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine

Ik zit al een aantal maanden met een terugkerend probleem waar ik eigenlijk wel eens vanaf wil. Mijn auto (Audi A4 1.8 20v uit 1996, 140.000 km) start slecht als hij warm is. Met koude motor is het starten lopen. Zet ik de auto vervolgens weg om zeg een boodschapje te doen en binnen een 15min-1,5uur weer weg te willen met de auto, dan slaat deze wel aan (1200-1400 toeren), maar zakt vervolgens met wat geprutel weg voorbij het stationair toerental (zo'n 900 toeren) om vervolgens uit te slaan. Vervolgens is het tussen de 3 tot soms wel 30 keer opnieuw starten alvorens de auto weer aanslaat (doorstarten helpt niet). Als ie uiteindelijk aanslaat (wat volstrekt willekeurig lijkt) loopt ie alsvanouds en is er geen vuiltje aan de lucht. Ga ik tanken, en sta ik dus niet langer dan 15 minuten stil dan doet het probleem zich niet voor en is het gewoon starten lopen (incidenteel daalt hij wel beneden het stationair toerental, maar herpakt vervolgens wel). Uiteindelijk kom ik altijd weg, maar het begint op een gegeven ogenblik wel te irriteren.

Welnu, de auto is uitgelezen maar geeft geen foutmeldingen. De auto is ook uitgelezen na 20minuten te hebben stilgestaan en waarbij het afslaan zich voor deed: geen foutmeldingen. Startonderbreker is ook uitgesloten, deze geeft het probleem niet (oranje lampje met sleutel/auto dooft na enkele seconden). Op diverse forums kom ik soortgelijke problemen met Audi's tegen en het lijkt niet bepaald type of brandstof afhankelijk.

Wellicht is er iemand die dit probleem herkent/aan de hand heeft gehad en mij op weg kan helpen met een mogelijke oplossing. Mijn vaste garage (Audi-specialist) zegt het probleem één keer eerder te zijn tegen gekomen bij een Audi a4, maar hebben dit bij die auto nooit kunnen oplossen (na diverse onderdelen te hebben vervangen). Ik voel er persoonlijk weinig voor om nu maar zaken als de temperatuursensor/bdp-sensor o.i.d. te vervangen zonder te weten of deze de veroorzaker kunnen zijn (VAG-COM geeft tenslotte geen foutmeldingen). Voorzover relevant: de auto heeft 2 maanden geleden een grote beurt gehad waarbij ook de distributieriem etc. zijn vervangen. De auto gaf voor de grote beurt dit probleem ook, destijds heeft men de veroorzaker van het probleem niet kunnen vinden/oplossen. Hopelijk weet iemand raad!

Geplaatst door

enter (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat er geen storingen worden weergegeven met vag-com wil nog niet zeggen dat er niks mis is.
Bijvoorbeeld een temperatuursensor kan laten we zeggen 60 graden doorgeven aan de ecu terwijl de motor 90 graden is,hij gaat dan natuurlijk slecht lopen (te rijk).

Als ik dit zo hoor zou ik bij jou als eerste het gasklephuis laten reinigen en weer in de basistand laten zetten met de testkast,ook alle vacuumslangetjes laten controleren op lekkage.
Je kan de waarde die de temp.voeler geeft uitlezen en vergelijken met de motortemp.,als dit goed is kan je hem laten zitten,maar ze willen nog wel eens stuk gaan dus ik zou hem vervangen.

Wat ook nog heel goed stuk zou kunnen zijn is de BDP sensor,deze geeft vaak problemen bij warme motor en als hij stuk of slecht is krijg je ook geen foutmelding.

ricky 10
badge

14 jaar

Ricky, dank voor je reactie. Temperatuursensor is inderdaad verdacht door mijn garage, enkel vraag ik me af waarom de auto prima start nadat deze kort heeft stilgestaan (minder dan een kwartier) en pas na een kwartier stil te staan het probleem geeft. BDP sensor heb ik voorgelegd aan de garage, zij stelden echter dat de motor na een aantal keer ronddraaien dan wel aan zou moeten slaan en/of VAG-COM een foutmelding zou moeten geven. Nu ben ik niet specialist/technisch genoeg om dit op waarde schatten, maar vond het verstandiger in eerste instantie elders nog wat informatie in te winnen (alvorens het één en ander te laten vervangen) en te kijken of wellicht iemand het probleem als zodanig herkent.

Maar als ik het goed begrijp zal een kapote BDP sensor geen foutmelding geven in VAG-COM(?). Kan ik op de één of andere manier testen of de temperatuursensor en/of BDP sensor slecht/kapot is, los van vervangen door een nieuw exemplaar? Ik heb voorts gelezen dat de brandstofpomp en/of lekkende injectoren eenzelfde probleem zou kunnen veroorzaken als de mijne. Geen idee hoe dat technisch uitwerkt en hoe ik dit test, maar wellicht dat iemand hier zijn gedachten bij heeft?

Alvast dank voor elke reactie!

enter 0

14 jaar

Enter

Het makkelijkst is als je eerst even de gasklep laat schoonmaken ( indien nodig ) en hem in de basisstand laat zetten met de testkast..

Helpt dat helemaal niks, meet dan eens met een multiemeter de weerstand van de koelvloeistof temp sensor, en noteer de waarde even hier, het beste is om de weerstand te meten op het moment dat hij niet wilt starten, of bekijk de sensor in de meetwaardeblokken in VAGCOM, dat kan allebei!

Deze sensor word meestal niet als storing opgeslagen als deze afwijkt en niet defect is, hetzelfde geld voor de BDP sensor, ben het niet helemaal eens wat de garage zegt over de BDP sensor, meestal als deze een defect vertoont is het het niet starten van de auto als deze bv bij warme motor is stop gezet, wacht je bv een half uur, dan start hij meestal wel weer, als hij echt kapot is, slaat hij helemaal niet meer aan.

Als de BDP sensor kuren vertoond, zou hij meestal ook niet meer vonken op het moment dat hij niet aanslaat.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.