Audi 80: Afslaan iets over halfweg benzinetank - net zoals leeggereden

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8S; 1800cc Carbu

Hoi Allen,

Ik heb sinds kort deze oldie in goede staat gekocht maar hij vertoont een probleem waar ik geen oplossing voor kan vinden.

Wanneer de benzinetank iets meer dan half leeg is valt hij dood en krijgt geen lek brandstof meer.
Doe je er een 5-tal liters bij dan start hij na wat doorstarten (om terug benzine in de motor en vlotterkamers te krijgen).
Wel maakt hij geregeld een ietwat "raar" geluid.
Boven de benzinetank zit een wat lijkt op een terugslagklep (waarschijnlijk van de "overloop - retourleiding") gemonteerd en volgens mij tikt deze geregeld, ook bij koude motor.
Het geluid lijkt op dat van een elektrische benzinepomp die "zwaar" draait.
Het demonteren van deze terugslagklep, en overbruggen, helpt niet.
Ook al geprobeerd.
Nu heb ik afgelopen weekend de vlotter gedemonteerd om eens een blik in de benzinetank te werpen en sindsdien heeft hij het ook boven halfweg brandstofniveau.
Wat mij wel opviel is dat bij het openen van de vlotterdop, de tank verbazingwekkend veel lucht aanzoog.
Het lijkt erop dat hij zoveel onderdruk maakt dat de pomp vooraan het motorblok geen brandstof meer kan aanzuigen (vandaar idee om die terugslagklep er tussenuit te halen).
Verder presteert hij meer dan behoorlijk voor zijn leeftijd en rijdt hij zonder enige problemen.
Hij loopt op een licht dalende helling nog vlot +210km/h (op teller) zonder enige duiding van inhouden of probleem.
Ook acceleren en zwaar inremmen, op't blok terugkomen en weer acceleren verteert hij zonder problemen.
Wat afstelwerk aan de carbu te na gelaten want 100% zuiver draait hij niet, verbruikt wel een beetje olie maar zit nog binnen de tolerantie van 1l/1.000km dus dat zou geen zorg mogen zijn.
Er is ook een lichte overdruk op het blokt, wat wijst op enige mate van Piston-Blow-By, echter een compressietest heb ik nog niet laten uitvoeren.
Kan iemand me helpen? Want ik sta op't punt de hele benzinetank eruit te gooien en te vervangen, omdat ik ten einde raad ben.
Mijn spareparts specialist hier uit de streek vertelde me dat het evengoed aan de benzinetankdop zou kunnen liggen, omdat ie het "ademen" van de tank niet meer zou toelaten.
Het was ook hij die me naar deze plek verwees om hier mijn licht eens te komen opsteken.
Dank bij voorbaat voor jullie hulp.
Groetjes,

Bart (Audi 80; 1.8S; 02/1989; 1800cc Carburator)

Bart969

Geplaatst door Bart969 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Bart969 (0), 16 jaar geleden

Dan toch maar vandaag overgegaan tot het vervangen van de benzinetank.
Na de benzinetankdop eens te hebben aangezogen, zelfs afgedroogd heeft benzine een slechte smaak, BAH ;-) maar hij is dus niet verstopt.
Die moet namelijk lucht in de tank laten om de verbruikte brandstof te compenseren en daar er een terugslagklep op de ontluchting zit kan dit fysisch niet langs daar.
Laten draaien en test gereden met slechts enkele liters barndstof aan boord en alles functioneert naar behoren.
Nu maar afwachten tot de volgende volle tank en dan zien wat hij doet eens hij halfweg is.
Voor zover ik kan inschatten kan enkel de tankdop nog roet in het eten gooien, maar alle suggesties zijn welkom.
Of een "slecht" presterende brandstofpomp, ik weet het echt niet...
Wordt dus vervolgd...

Groetjes,

Bart

Bart969 (0), 16 jaar geleden

En er wordt toch nog een vervolg geschreven aan dit verhaal...
Mijn vermoeden werd gisteravond bevestigd, de brandstofpomp heeft het begeven.
"Snel" een andere gestoken, ik had gelukkig nog eentje liggen want het is, voor deze motor, namelijk dezelfde als die op VW's met tweetrapsregistercarburatoren wordt gebruikt.
De pomp "on-the-spot" vervangen en, ja, hoor, ze draait weer naar behoren, ook het "geklop" in de leidingen is weg.
Het kloppen in de leidingen is afgelopen en ze draait heel zuiver zonder haperen.
Een klein beetje natuurkunde, die verklaart waarom ze het steeds net over halfweg de benzinetank liet afweten.
De brandstofpomp presteerde nog wel en voorzag de motor van voldoende brandstof zolang de benzinetank vol to half was.
Hoe kan een "defecte", "falende" of "slecht presterende" benzinepomp dan nog behoorlijk werken?
Eenvoudig.
Bij dit type wagen, Audi 80 '89, staat in tegenstelling tot in de meeste gevallen, de barndstoftank achter de passagierszetel rechtop gemonteerd.
Hierdoor wordt de wet op de communicerende vaten van toepassing wat inhoudt dat tot halfweg de benzinetank de pomp "gevoed" wordt met de druk van het gewicht van de benzine.
Als je bvb bij volle tank de benzinedarm zou loskoppelen voor de pomp kan deze leeglopen tot dat het niveau gelijk is aan de hoogte van de darm.
Wet op de comminicerende vaten, een vloeistof zal via zijn verbinding automatisch streven naar een gelijk peil.
Dit kan, zie bovenstaand bewijs, leiden tot een perfect presterende wagen zolang de pomp geen moeite of weing moeite moet doen.
Eens het brandstofniveau in de tank gelijk wordt aan het motorniveau, moet de pomp de brandstof immers gaan aanzuigen, moeite doen dus.
Hier valt ze dan door de mand.
Omdat de pomp, meer dan waarschijnlijk, inwendig versleten is, 9/10 dat het mebraan is verduurd of een kleine "scheur" of "barst" of gewoonweg is uitgerokken, kan ze onvoldoende kracht leveren om de brandstof uit de tank op te pompen en de motor te voeden.
Indien het nu om een motor had gegaan waarbij de brandstoftank onder de passagierszetel is gemonteerd had dit euvel al veel eerder aan het licht gekomen want dan had de pomp het op elk niveau van de tank laten afweten.
In dat geval had de motor gewoonweg niet aangeslagen of zou amper draaiende kunnen gehouden worden.
Je gaat dan eenvoudig de benzinedarm net NA de pomp loskoppelen, de motor laten starten, de verpompte benzine gelijk in een maatbeker laten lopen en dan kan je makkelijk zien of ze degelijk werkt en voldoende barndstof verpompt.
Wel even de data van de pomp checken en het toerental van het blok wanneer aangedreven door de starter.
Het verpompte Volume brandstof is immers afhankelijk van het aantal toeren en de tijd dat je "start".
"Ruw" voorbeeld, (FICTIEVE DATA) stel de pomp moet 0,01L brandstof verpompen per slag (het is een mechanische pomp) en het blok draait gedreven door de starter 700 n/min, je start gedurende 10 sec.
Het blok heeft dan 70 toeren gemaakt, (je moet ook nagaan of de as waarmee de pomp gedreven wordt hetzelfde toerental maakt, vaak draait deze as 2maal zo snel), de pomp maalde dan 140 slagen (70 x 2) maal 0,01Liter maakt dan dat je 1,4Liter zou verpompt moeten hebben.
Zoals ik al zei fictieve data, maar het principe blijft wel gelden.
Op deze manier kan je eenvoudig zelf gaan testen of je brandstofpomp nog behoorlijk werkt.
Groeten,

Bart

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.