Audi 80: hoe kan ik mijn benzine pomp verwijderen ????

Bouwjaar: 1993, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.3

Benzinepomp is overleden van mijn audi 2.3 ng 1993 avant ,maar hoe moet ik deze verwijderen,heb de flens verwijderd zie in de tank de pomp zitten maar krijg deze niet los.
Wie o wie heeft advies


Groetjes
Peter

npk

Geplaatst door npk (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

34 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

zonder adapter (speciaal gereedschap) is de pomp niet uit de tank te verwijderen.

paul,

npk (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Paul.
Wat voor een speciaal apparaat is dat dan, ik ben eigenlijk nog steeds van plan om de pomp zelf te vervangen.
Is dit zelf te maken ?? is er een speciaal vag nummer voor dit gereedschap ????

Peter

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=npk]Bedankt voor je reactie Paul.
Wat voor een speciaal apparaat is dat dan, ik ben eigenlijk nog steeds van plan om de pomp zelf te vervangen.
Is dit zelf te maken ?? is er een speciaal vag nummer voor dit gereedschap ????

Peter[/quote]
om een indruk te krijgen zal ik zsm een afbeelding plaatsen, het is nogal een heel ding.

paul,

npk (0), 16 jaar geleden

Wilde alvast de pomp uit de tank halen om dan een geschikte nieuwe vervanger te vinden, heb nu wel een pomp gekregen een pierburg nr 721651700, maar ik vraag me af of deze goed is ?????

Paul weet jij of deze te gebruiken is ????

groetjes

Peter

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

wat ik zeg heb je nu even niets aan maar toch!. op de oude pomp staat een nummer, nu bel je niet de dealer maar een bosch service-center, niet praten dat het over een pomp gaat van een audi maar noem enkel het nummer en vraag of hun die leveren kunnen. waarschijnlijk wel en scheelt algauw een bak centen en buiten de dealer om.........................

paul,

npk (0), 16 jaar geleden

Paul is de 3217 om de binnenste ring omwijd te houden ??, en de 3707 om de pomp vast te houden ??, waar is de 1275 voor nodig ???

peter

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=npk]Wilde alvast de pomp uit de tank halen om dan een geschikte nieuwe vervanger te vinden, heb nu wel een pomp gekregen een pierburg nr 721651700, maar ik vraag me af of deze goed is ?????

Paul weet jij of deze te gebruiken is ????

groetjes

Peter[/quote]
het nummer moet echt overeenkomen met het oude........

paul,

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=npk]Paul is de 3217 om de binnenste ring omwijd te houden ??, en de 3707 om de pomp vast te houden ??, waar is de 1275 voor nodig ???

peter[/quote]
gereedschap 3307 ben je absoluut nodig.. pomp (in een huis) wordt op de bodem van de tank dmv een ring vastgehouden.

paul,

npk (0), 16 jaar geleden

druk je de ring met gereedschap 3307 omwijd ???zodat de pomp + behuizing loskomt, en wat te doen met gereedschap 1275 ????

Ik baal hier wel weer stevig van waarom moet deze contstructie nu weer zo ontworpen worden kan 20 maal simpeler lijkt me

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=npk]druk je de ring met gereedschap 3307 omwijd ???zodat de pomp + behuizing loskomt, en wat te doen met gereedschap 1275 ????

Ik baal hier wel weer stevig van waarom moet deze contstructie nu weer zo ontworpen worden kan 20 maal simpeler lijkt me[/quote]
om een nog betere indruk te krijgen van het totaal zal ik nog wat afbeeldingen plaatsen, misschien wordt het ea wat duidelijker.

paul,

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img122.imageshack.us/img122/4023/...[/img][/url]

‒ → 4-polige steker -3- voorzichtig ontgrendelen en lostrekken.
Attentie!
◆ Het brandstofsysteem staat onder druk! Voor openen van het systeem een poetsdoek om de verbindingsplaatsen leggen. Dan door voorzichtig losdraaien van de verbinding de druk verlagen.
◆ Na het openen van de toevoerleiding raakt bij wagens met KE III-Jetronic en KE-Motronic de drukaccumulator leeg - ca. 10 cm brandstof spuit eruit.

‒ → 4-polige steker -3- voorzichtig ontgrendelen en lostrekken.
Attentie!
◆ Het brandstofsysteem staat onder druk! Voor openen van het systeem een poetsdoek om de verbindingsplaatsen leggen. Dan door voorzichtig losdraaien van de verbinding de druk verlagen.
◆ Na het openen van de toevoerleiding raakt bij wagens met KE III-Jetronic en KE-Motronic de drukaccumulator leeg - ca. 10 cm brandstof spuit eruit.

→ Wartelmoer met sleutel voor wartelmoer 3217 losschroeven.
‒ Sluitflens en afdichtring uit de opening van de brandstoftank verwijderen


[url=http://imageshack.us][img]http://img122.imageshack.us/img122/2641/...[/img][/url]

‒ → Sleutel 3307 door opening van brandstoftank leiden en op binnenste gedeelte stuwhuis aanbrengen.
‒ Binnenste gedeelte stuwhuis met sleutel 3307 ca. 15° tot de aanslag linksom draaien en de benzinepomp met het binnenste gedeelte stuwhuis verwijderen.
Aanwijzing:

Als de opvoereenheid wordt vervangen, moet de oude opvoereenheid vóór afvoer en verwerking worden afgetapt.

Inbouwen

Het inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde; let hierbij op het volgende:

‒ Als de sluitflens en de opvoereenheid afzonderlijk waren uitgebouwd resp. de benzinepomp was uitgebouwd, dan de onderdelen voormonteren zoals bij "Benzine-opvoereenheid demonteren" voor de diverse motoren staat beschreven.
Aanwijzing:

Alle slangverbindingen borgen met slangklemmen die met de uitvoering in de productie overeenkomen:

=> onderdelenfilm/ETKA

‒ Benzine-opvoereenheid in de brandstoftank plaatsen

[url=http://imageshack.us][img]http://img122.imageshack.us/img122/9228/...[/img][/url]


‒ → Sluitflens in de brandstoftank aanbrengen:
‒ inbouwstand: markering op de sluitflens -1- moet samenvallen met de markering op de brandstoftank -2-.



[url=http://imageshack.us][img]http://img231.imageshack.us/img231/8459/...[/img][/url]

Brandstofsysteem - voorwielaandrijving
Benzine-opvoereenheid demonteren (pomp ø 60 mm) - wagens met motorcode 6A, NG, ABB, ACE


benzinetoevoerleiding
◆ opvoerpomp/stuwhuis
◆ voormonteren => blz. 20-73
sluitflens
◆ uit- en inbouwen
=> blz. 20-49
◆ inbouwstand: let op pijlmarkering => blz. 20-54
◆ voormonteren => blz. 20-73
drukdemper - 13 Nm
◆ voor het los- en vastdraaien bij de zeskant van de benzinepomp tegenhouden
afdichtringen
◆ vervangen

[url=http://imageshack.us][img]http://img388.imageshack.us/img388/4787/...[/img][/url]



Benzinepomp (ø 60 mm), sluitflens en benzinetoevoerleiding voormonteren

‒ Benzinetoevoerleiding -2- op afdichtflens -1- en op benzinepomp -4- aansluiten zoals afgebeeld.
‒ Benzinetoevoerleiding aan de sluitflens onder een hoek van β = 35° ten opzichte van de benzinetoevoerleiding richten.
‒ Benzinetoevoerleiding met 23 Nm aan de sluitflens vastschroeven.
‒ Benzinetoevoerleiding op de benzinepomp onder een hoek van α = 90° ten opzichte van de aansluiting richten.


‒ Benzinetoevoerleiding met drukdemper en nieuwe afdichtringen met 13 Nm aan de benzinepomp vastschroeven.
‒ Elektrische kabels -3- naar de benzinepomp om de benzinetoevoerleiding draaien.
‒ Elektrische kabels met een benzinebestendige kabelklem op de aangegeven plaats bevestigen:
‒ a = volle kabellengte
110 mm
‒ b = 25 mm

[url=http://imageshack.us][img]http://img48.imageshack.us/img48/7283/a2...[/img][/url]



→ Afb.1 Benzinepomp uit- en inbouwen

● Benzine-opvoereenheid gedemonteerd
Uitbouwen

‒ Brandstofzeef -1- linksom draaien en verwijderen (bajonetsluiting).
‒ Benzinepomp -2- met O-ring -3- naar beneden uit binnenste gedeelte stuwhuis -4- trekken.
Inbouwen

Het inbouwen vindt plaats in omgekeerde volgorde.

‒ Let erop, dat de nok van de benzinepomp in de uitsparing van het binnenste gedeelte stuwhuis valt.


paul,

npk (0), 16 jaar geleden

Okay is me aardig duidelijk paul,heb je ook een afbeelding hoe de pomp in de tankbehuizing zit tezamen met de vlotter.


peter

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=npk]Okay is me aardig duidelijk paul,heb je ook een afbeelding hoe de pomp in de tankbehuizing zit tezamen met de vlotter.


peter[/quote]
in het principe heb ik alle afbeeldingen, wat er is zal ik plaatsen maar dan wel in de loop van de avond (http://imageshack.us/) loopt op dit moment niet erg lekker, maar doe mijn best.......

paul,

npk (0), 16 jaar geleden

Okay Paul alsvast bedankt, ik ben weer wat wijzer geworden.

Peter

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img393.imageshack.us/img393/6373/...[/img][/url]

Brandstofsysteem - voorwielaandrijving
Vlotter -G uit- en inbouwen
Veiligheidsmaatregelen opvolgen=> blz. 20-2.

Regels voor orde en netheid opvolgen => blz. 20-4.


Uitbouwen

‒ Sluitflens uitbouwen => Benzine-opvoereenheid uitbouwen, blz. 20-49.



‒ → Aan de binnenzijde van de sluitflens steker van brandstofmeter -1- lostrekken.
‒ Retourleiding -2- van de binnenzijde van de sluitflens lostrekken (ontgrendelingssleutel T40020 gebruiken resp. ontgrendelingsknoppen indrukken).
‒ Sluitflens voorzichtig eruit trekken en met aangesloten slangen wegleggen

[url=http://imageshack.us][img]http://img160.imageshack.us/img160/2243/...[/img][/url]



‒ → Vlotter onder gelijktijdig indrukken van de blokkeringsnok -pijl- uit het stuwhuis in de brandstoftank trekken.
Aanwijzing:

Voor een beter overzicht is het stuwhuis zonder tank afgebeeld.


Inbouwen

Het inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde; let hierbij op het volgende:

‒ Vlotter in de geleiding van het buitenste gedeelte stuwhuis plaatsen en tot deze vergrendelt omlaagdrukken.
‒ Benzine-opvoereenheid inbouwen => blz. 20-52, aanwijzingen voor het vastmaken van de massakabel aan de accu in acht nemen


paul,

npk (0), 16 jaar geleden

Ben vanmiddag begonnen met het wisselen van de benzinepomp.
Even medderen om de bajonetring los te krijgen (had geen speciaal gereedschap).
Deze heb ik op 4 punten iets naar binnengedrukt toen kwam de ring los.

Pomp eruit gehaald, nr op de pomp is bosch 0580254036, even een andere pomp halen een pierburg 721651700 (was op voorraad) men zegt dat dit overeen komt met het nieuwe nummer van bosch 0580254040.

In de beschrijving van de pomp staat dat de drukdemper er niet meer op hoeft te zitten.
wat wel opvalt is dat de pierburg een eigen filtertje onder de pomp heeft.

alles monteren weer in de tank plaatsen, en starten maar.

Na een moeizame start begon de motor weer te lopen., even een stukje rijden.
Bij vlot optrekken houd de motor sterk in, (geen druk genoeg ??)wat mij ook opviel was dat de pomp wat meer herrie begon te maken.
100meter verderop stond ik stil en was de zekering van de benzinepomp (15A) stuk

Wat gaat hier nu fout ????

- Toch een verkeerde pomp ???
- Hoe belangrijk is het dat de brandstofleiding op de pomp een bepaalde hoek moet hebben t.o.v. stuwhuis ??
- Is het mischien een probleem dat er onder de pierburg ook een filter zit ??


Peter

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=npk]Ben vanmiddag begonnen met het wisselen van de benzinepomp.
Even medderen om de bajonetring los te krijgen (had geen speciaal gereedschap).
Deze heb ik op 4 punten iets naar binnengedrukt toen kwam de ring los.

Pomp eruit gehaald, nr op de pomp is bosch 0580254036, even een andere pomp halen een pierburg 721651700 (was op voorraad) men zegt dat dit overeen komt met het nieuwe nummer van bosch 0580254040.

In de beschrijving van de pomp staat dat de drukdemper er niet meer op hoeft te zitten.
wat wel opvalt is dat de pierburg een eigen filtertje onder de pomp heeft.

alles monteren weer in de tank plaatsen, en starten maar.

Na een moeizame start begon de motor weer te lopen., even een stukje rijden.
Bij vlot optrekken houd de motor sterk in, (geen druk genoeg ??)wat mij ook opviel was dat de pomp wat meer herrie begon te maken.
100meter verderop stond ik stil en was de zekering van de benzinepomp (15A) stuk

Wat gaat hier nu fout ????

- Toch een verkeerde pomp ???
- Hoe belangrijk is het dat de brandstofleiding op de pomp een bepaalde hoek moet hebben t.o.v. stuwhuis ??
- Is het mischien een probleem dat er onder de pierburg ook een filter zit ??


Peter[/quote]
Wat gaat hier fout??? Nou ehh, slecht naar Paul geluisterd; dingen doen het alleen met een bosch pomp van exact hetzelfde type...... Succes met de pierburg er weer uitslopen; en die accumulator heb je dus wel nodig want je hebt waarschijnlijk een KE-jetronic blok; en realiseer je dat audi hem er niet voor niets ingeplaatst heeft.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

zo merk je wel of een (eigen(wijze) modificatie )functioned
meestal
nee dus
de tijd van een onderdeel voor alle types is allang voorbij toch paul

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]zo merk je wel of een (eigen(wijze) modificatie )functioned
meestal
nee dus
de tijd van een onderdeel voor alle types is allang voorbij toch paul[/quote]
nou!! niet alles, maar in dit geval jou ik het liever bij een orgineel pompje van bosch....

paul,

npk (0), 16 jaar geleden

Harry,
Heb wel naar Paul geluisterd ,maar bij de automaterialen zaak werd mij verteld dat dit dus niet uit maakte, maar hoe kan het toch dat er op de markt nog steeds vervangende pompen te krijgen zijn, die verwijzen naar het correcte boschnummer 0580254040 (de vervanger voor de 0580254036 welke in mijn tank zat)


Nu kan ik als hobby sleutelaar gaan aantonen dat de pierburg pomp niet geschikt is voor een Audi 80 avant 2.3 1993 NG (pomp moet immers weer terug).

In een automaterialen zaak kijkt men namelijk niet verder dan hun eigen database.

ik zal het toch maar even proberen,

ps het boschnummer 0580254040 is toch wel de vervanger van de 0580254036, begin nu overal aan te twijfelen


Peter

npk (0), 16 jaar geleden

Oja,
Wat ik mij ook afvraag is wat een boschpomp verschillend is t.o.v.een Pierburgpomp ???
Het gaat toch om de hoeveelheid benzine, en druk bij de motor ??

Peter

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Die pierburgpompjes zijn min of meer universeel, ervaring is een goede leermeester..... (heb je helaas ontdekt) Is ongeveer hetzelfde als de knippen en plakken lamdasonde's; het werkt meestal net aan wel; maar is niet volmaakt.

Als je op deze site het onderdeelnummer van je oude pomp intypt zal je zien dat het nieuwe bosch nummer idd klopt.

http://ecat-online.bosch.de/toc/de/xxUps...

Op de pierburg site kom ik tegen dat het type pomp dat jij opgeeft in de A100 en A200 is gebruikt; tot 1990.....
Oftewel, denk dat je materiaalzaak er ffe lekker naast zit.

https://onlineshop.msi-motor-service.com...

Jou auto/motor komt niet voor, vreemd genoeg als je het bosch onderdeelnummer intypt krijg je wel de betreffende pomp voor je kiezen. Oftewel, pierburg kan er ook nog naast zitten.

type je op de pierburgsite het OEM vw nummer in dan geeft hij pierburg pomp type 72165150....

huidig vw nummer volgens ETKA voor een A80 bj 1993 NG motor is 895 906 089E

Slotconclusie: pierburg info is in deze zeer onbetrouwbaar te noemen..... Zie maar aan de bosch pomp te komen, die maakt ze origineel ook; info is altijd betrouwbaar en produkt heeft kwaliteit wat de autfabrikant er ook aan stelt.

Je woont in grootebroek, daar is cartal, is bosch ondereeel leverancier.... (heeft je nu de pierburg verkocht)

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Kan je nog een tip geven; meet de brandstofdruk voordat je gaat rijden. Regelaar kan verstopt raken bij een LPG auto (door te kort gebruik)

UIteraard met de juiste pomp alle onderdelen in de tank weer zo aansluiten zoals het fabriek af zat.

npk (0), 16 jaar geleden

Harry wat moet de brandstofdruk zijn ???

Heb wel de retourleiding bij de tank losgehad daar stroomde flink wat benzine uit tijdens stationair draaien.

Peter

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=npk]Harry wat moet de brandstofdruk zijn ???

Heb wel de retourleiding bij de tank losgehad daar stroomde flink wat benzine uit tijdens stationair draaien.

Peter[/quote]
Paul weet jij dit??, ik heb digitaal, en helaas staat deze wagen daar niet in. (leeftijd)

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Bron 2 hoeste wel wat op; laat dus maar wezen paul,

Druk moet tussen de 6.1 en 6.5 bar zitten, gemeten in de aanvoerleiding van de brandstofspin.

Ellende is dat je hier wel een speciale meter voor moet hebben (VAG 1318); bosch service heeft deze ook, en kan ook de rest van de systeemdrukken controleren. (hebben de gegevens van dit inspuitsysteem ook voorhanden)

npk (0), 16 jaar geleden

[quote=audia4]Bron 2 hoeste wel wat op; laat dus maar wezen paul,

Druk moet tussen de 6.1 en 6.5 bar zitten, gemeten in de aanvoerleiding van de brandstofspin.

Ellende is dat je hier wel een speciale meter voor moet hebben (VAG 1318); bosch service heeft deze ook, en kan ook de rest van de systeemdrukken controleren. (hebben de gegevens van dit inspuitsysteem ook voorhanden)[/quote]
Moet de druk tussen de 6.1 en 6.5 zijn ???
Volgens mij is de drukopbrengst van de Pierburgpomp 6 bar.
Harry weet jij de drukgegevens van de Boschpomp 0580254040 ????

Indien deze drukken anders zijn heb ik natuurlijk een keihard bewijs dat de pierburgpomp niet klopt


Peter

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Komt uit VW/Audi werkplaatshandboek......
En dat je de verkeerde pomp hebt weet je al.

Gegevens van de bosch pomp heb ik niet; wel dat deze door vw/audi gebruikt wordt. (heb het origineel nummer gecheckt, en op jouw oude pomp staat ook nog een nummer van vw; dat kun je ook nog intypen op de bosch site, kom je als het goed is op dezelfde pomp uit)

npk (0), 16 jaar geleden

Harry weet jij de specificaties van de bosch pomp 0580254040.??
IK hoef geen meer bewijs te hebben dat de pierburg pomp niet klopt, alleen de pomp moet retour, en wil graag wel me geld terug hebben.

Automaterialen zaak zegt gewoon dat de pomp goed is (zie database, pierburg zegt ook dat de pomp goed is)

Dus enige schriftelijke info om het een en ander te onderbouwen is natuurlijk welkom.

Peter

npk (0), 16 jaar geleden

Harry weet jij de specificaties van de bosch pomp 0580254040.??
IK hoef geen meer bewijs te hebben dat de pierburg pomp niet klopt, alleen de pomp moet retour, en wil graag wel me geld terug hebben.

Automaterialen zaak zegt gewoon dat de pomp goed is (zie database, pierburg zegt ook dat de pomp goed is)

Dus enige schriftelijke info om het een en ander te onderbouwen is natuurlijk welkom.

Peter

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

ze zullen denkelijk nu gaan voor het feit dat de pomp gebruikt is en dus niet retour kan

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik kan hier niet veel meer voor je doen dan ik al gedaan heb; gegevens van de bosch pomp heb ik niet. Wel waar hij aan moet voldoen, dat is namelijk wat vw opgeeft.

stuur mij even een mailadres en ik ben nog wel bereid die bladzijde te kopieeren en op te sturen ook.

npk (0), 16 jaar geleden

okay

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.