Audi A3: Audi A3 1.8 20v weinig vermogen onderin en bokken koude motor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20v

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum en heb binnen de rubriek Audi en Volswagen al gezocht naar een vergelijkbaar topic, maar kom toch niks echt vergelijkbaars tegen.

Ik merk dat mijn Audi A3 1.8 20v (zonder turbo) zo nu en dan maar weinig vermogen onderin heeft. Nu weet ik dat het vermogen wat hoger in de toeren pas loskomt, maar opvallend minder als normaal.
Dit is niet altijd het geval en komt vaker voor met een koude motor.
Wat ik ook merk is dat bij het wegrijden met een koude motor en bij een laag toerental de auto licht bokt en soms zijn toerental laat schommelen bij stationair.

Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest helaas om langs de garage te gaan en met de kerstdagen tussendoor zal dit pas volgende week op zijn vroegst lukken.
Maar ik was wel heel benieuwd of een van jullie dit probleem herkennen?

Ik denk zelf aan de bougies of bougiekabels, maar aangezien je er door het inlaatspruitstuk lastig bijkomt, heb ik de bougies nog noet zelf kunnen nakijken... Verder loopt hij als een zonnetje, dus ik denk niet dat het met de timing van de distributie te maken kan hebben, maar ik ben dan ook geen pro ;)

Alvast heel erg bedankt voor de moeite iig! :)

Maris A3

Geplaatst door Maris A3 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Profundo Autoservice (0) PRO, 9 jaar geleden

Volgens mij spreken we hier over de ADR motor. (staat op het distributiedeksel, sticker)
Wat veel voorkomt is dat de carterontluchting gaat scheuren en daardoor lekt, hier kan je zelf eigenlijk niet zo lekker bij, deze zit volledig onder het inlaatspruitstuk.
Wat ook vaker voorkomt is dat het plastic deel van de oliepeilbuis afbreekt, hierdoor ook een zagend toerental (valse lucht)
Ook komt het voor dat de luchtmassameter kapot is (NOOIT een imitatie onderdeel gebruiken!)
in zeldzame gevallen gaat de magneetklep van het VAP systeem kapot.

Maris A3 (0), 9 jaar geleden

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie.
Ik zal morgen eens kijken of dit inderdaad een ADR blok is.
En dat plastic stuk van de oliepeilbuis, bedoel je daarmee het bovenste gedeelte? Zo ja, dan zal ik daar morgen ook eens naar kijken.
Waar ik ook nog aan dacht, is de boosdoener wellicht een gaatje in de uitlaat? Hij is onlangs APK gekeurd, maar heb het idee dat er vlak voor de middendemper toch een lek in de pijp zit (en dus valse lucht aanzuigt via het lek) aangezien ik hem daar enigszins vind brommen.

Maris A3 (0), 9 jaar geleden

Volgens een naslagwerk voor motorcodes welke ik heb gevonden zou het een AGN blok moeten zijn, maar zal het morgen voor de zekerheid nakijken.

Profundo Autoservice (0) PRO, 9 jaar geleden

AGN kan ook, maar problemen blijven dan het zelfde.
de peilbuis is inderdaad het geel/oranje plastic stuk bovenop de peilbuis, waar je de oliepeilstok in steekt.

Maris A3 (0), 8 jaar geleden

Helaas inmiddels een tijdje verder en het probleem heeft zichzelf min of meer opgelost...
Na verloop van tijd geen last meer van bokken en een schommelend toerental... En het vermogen wat ik miste? Geen idee wat het was, misschien ben ik een beetje verwend en had ik gewoon meer vermogen verwacht met deze motor;)

Heel erg bedankt in ieder geval voor de reacties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.