ik ben met het volgende probleem. Bij warme motor stijgt mijn KVS teveel maar dan egt teveel bijna helemaal vol meestal gebeurt dit als de motor een beetje toeren heeft. Maar gek genoeg de KVS loopt er niet uit. Na een beetje afkoelen van de motor draai ik de dop en een hele overstroming gaat vanuit ventiel naar beneden :o wat is er nou aan de hand met deze auto Verder werkt de kachel lekker warm geen verlies aan KVS. Alleen als ik de dop eraf draai bij koude motor hoor je een hele korte sis geluid verder niets
Heb ook gehoord dat het aan de dop kon liggen maar dat is ook getest nieuwe gehaald maar dan wordt het een ander probleem dan gaat de temperatuur omhoog wijkt langzaam af naar 100 105 met de oude dop netjes op 90
Wie kan me helpen.
Thermostaat is vervangen
Waterpomp ook 6 maanden terug samen met distributie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dan zit er lucht in koelsysteem
goed ontluchten
Oke met de nieuwe dop of oude?
En kan iemand misschien een korte en duidelijke opsomming geven hoe ik het systeem goed kan ontluchten
9 jaar
werkt jou ventilator radiateur wel om de kvs af te koelen.
Met de nieuwe dop niet opgelet maar met de oude dop slaat hij netjes aan en komt ook niet hoger dan 90 graden. Net ff gereden voor boodschappen op koude motor ff gekeken was gwn helemaal vol en daarna rondje gemaakt fan sloeg aan opgelet voor de deur weer gekeken stond het een beetje boven de max 1cm.
Hoe ontlucht ik het systeem zo goed mogelijk dan en is het wel normaal dat het zo stijgt
9 jaar
het systeem ontlucht zich zelf.
ja haha was het maar waar
koelsysteem is een gesloten systeem
als er ergens een luchtbel zit zul je die moeten verwijderen
vooral lucht in kachelslang geeft vaak problemen
soms zit er een ontluchtingsnippel in een van de hoger gelegen slangen
anders even de bovenste slang iets losmaken zodat lucht eruit kan
Hi FordMannetje,
ik heb wel meer dan 100derde van zulke motoren gedaan dist+waterpomp, die hoef je echt niet speciaal te onluchten, ontlucht zich zelf
als de temp oploopt meer dan 100C dan is er iets anders aan de hand (waterpomp of verstoping ergens of een scheurtje in cilinderkop)
Hoe kan het dan zijn dat bij de oude dop alles oké is en bij de nieuwe de temperatuur oploopt ook vergeten bij te zeggen als ik de nieuwe dop monteer is de kachel ook koud.
9 jaar
luchtbel in kachelcircuit
haal de bovenste kachelslang een beetje los tot er koelvloeistof uit komt
[quote=fordmannetje]ja haha was het maar waar
koelsysteem is een gesloten systeem
als er ergens een luchtbel zit zul je die moeten verwijderen
vooral lucht in kachelslang geeft vaak problemen
soms zit er een ontluchtingsnippel in een van de hoger gelegen slangen
anders even de bovenste slang iets losmaken zodat lucht eruit kan[/quote]
Wanneer doe je dat bij warme motor moet de kachel aan staan ??
Hoe ga je eigenlijk het beste te werk voor een goede ontluchting
9 jaar
probeer eerst maar eens bij koude motor
motor uit!
Oke fordmannetje zal morgen even de bovenste kachel slang beetje los laten voor eventuele lucht.moet ik wachten tot dat er koelvloeistof uitstroomt?
9 jaar
ja,slang maar een heel klein beetje loshalen zodat de lucht eruit kan
lukt dit niet ,dan proberen met lopende motor en beetje warme motor
let op niet te warm anders staat er te veel druk op en brand je je handen
Denk ook dat er lucht in het systeem licht want meestal bij het starten en na 5 min hoor ik gerommel vanuit de dashboard. Maar wrm komt hij dan eigenlijk vol te zitten daarna weer normaal tussen min en max.
9 jaar
wat dacht je van uitzetten bij verwarmen
Hmm geen idee..:s eerst maar even de kachel ontluchten hopen maar dat het dan over is. Meesten hadden het over koppakking ik vrees van niet
9 jaar
hmmm geen idee?????
als iets warm wordt zet het uit
dus ook een luchtbel
wel blijven nadenken
ik hoor het morgen wel hoe het is afgelopen
Fordmannetje vergeten te zeggen moet ik zonder dop ontluchten of de dop erop..
9 jaar
Komt er uit het dunne slangetje die op de bovenkant van het kvs tankje zit wel koelvloeistof.
Als hier niets uit komt , ontlucht hij niet , er moet uit dit slangetje een constante stroom van koelvloeistof komen.
Kaleido1 dat heb ik niet gecontroleerd doe je dat op bedrijfstemperatuur of gwn koude motor . Wat als het er niet uit komt os de waterpomp defect dat kan ook niet want auto koelt gwn en kachel is en blijft ook warm er is sprake van circulatie thh. Correct me if i wrong..
9 jaar
Het veiligste is met koude motor , slangetje los nemen , dop van tankje er af , kun je de kvs zo in het tankje laten lopen als er wat uit komt tenminste.
Als er niets uit komt kan hij ook niet ontluchten , controleren of hij niet verstopt zit.
Kaleido1 oké vandaag niet kunnen bekijken morgen hoop ik. Als het niet van de retourleiding stroomt is het dan alleen door niet goed ontlucht, of kan er ook wat anders aan de hand zijn .
9 jaar
[quote=kaleido 1]Het veiligste is met koude motor , slangetje los nemen , dop van tankje er af , kun je de kvs zo in het tankje laten lopen als er wat uit komt tenminste.
Als er niets uit komt kan hij ook niet ontluchten , controleren of hij niet verstopt zit.[/quote]
Kailedo1 vandaag even snel in het donker gekeken of er idd wel constante stroom is van KVS, maar helaas is dit niet het geval ook als ik een beetje gas geef.
What is wrong here??
9 jaar
Dan zit je ontluchtingsslang vermoedelijk verstopt , dus zover terug zoeken , naar de andere kant van het slangetje bv. kijken of het daar wel open is.
And whats wrong ? i dont know its your car.
I cant repair it from over here , sorry.
Ik heb gekeken of er wel een ontluchttingsnippel is op de kachelslang, ook dat is er niet hoe kan ik het te beste werk gaan om het systeem goed te ontluchten
9 jaar
[quote=fordmannetje]luchtbel in kachelcircuit
haal de bovenste kachelslang een beetje los tot er koelvloeistof uit komt[/quote]
Er zit geen ontluchtingsnippel op de kachelslang fordmannetje. kan je mij een goede volgorde geven hoe ik het systeem het beste kan ontluchten?
9 jaar
Controleer eerst of de ontluchtingsslang niet verstopt zit , in principe als dat goed werkt , ontlucht het systeem echt zichzelf.
Hou het ontluchtingsslangetje eens lager dan het reservoir , dan moet de koelvloeistof er uit lopen als deze slang niet verstopt zit , zeker met een draaiende motor.
Het kan heel goed zijn dat de boel verstopt is. Want in het expansievat heeft een domme monteur bij het vervangen van een radiator en distrubiteset waterpomp 6 maanden terug lijkt op hele kleine korstjes van hout er in gegooid. Volgens mij is dat een leak busje voor radiator :@
Ik zal morgen de slang even eruit halen en blazen of het niet verstopt is
9 jaar
Als dat zo is , zou ik het hele systeem maar eens flink spoelen , kachelslangen er af , radiateurslangen er af en tuinslang overal in en doorspoelen.
Koelsysteem kan daardoor volledig verstopt raken.
Oké zal morgen even verder zoeken bedankt voor het helpen..
9 jaar
Hallo beste leden, vandaag even alles opnieuw gedaan thermostaat uitgehaald en alle slangen met tuinslang doorgespoeld ook heb ik met druk de kleine ontluchtingsslang schoongemaakt.opnieuw erin auto beetje opgetild vanaf de voorkant. En wachten stukje gereden en nu komt er eindelijk wel vloeistof uit vanaf de retourslang. Alles oké expansievat overstroomt niet meer slangen zijn stukken lichter onder druk.alleen wat mij verbaast is dat de onderste slang lauw is en de bovenste slang veel warmer. Is dit normaal jongens? Verder helemaal geen temperatuur verschil kachel blijft lekker warm.
9 jaar
[quote=kaleido 1]Als dat zo is , zou ik het hele systeem maar eens flink spoelen , kachelslangen er af , radiateurslangen er af en tuinslang overal in en doorspoelen.
Koelsysteem kan daardoor volledig verstopt raken.[/quote]
Hallo beste leden, vandaag even alles opnieuw gedaan thermostaat uitgehaald en alle slangen met tuinslang doorgespoeld ook heb ik met druk de kleine ontluchtingsslang schoongemaakt.opnieuw erin auto beetje opgetild vanaf de voorkant. En wachten stukje gereden en nu komt er eindelijk wel vloeistof uit vanaf de retourslang. Alles oké expansievat overstroomt niet meer slangen zijn stukken lichter onder druk.alleen wat mij verbaast is dat de onderste slang lauw is en de bovenste slang veel warmer. Is dit normaal jongens? Verder helemaal geen temperatuur verschil kachel blijft lekker warm.
9 jaar
Pffff eindelijk ha ha , dat de onderste slang koeler is dan de bovenste is normaal , de koelvloeistof koelt af in de radiateur.
[quote=kaleido 1]Pffff eindelijk ha ha , dat de onderste slang koeler is dan de bovenste is normaal , de koelvloeistof koelt af in de radiateur.[/quote]
Oke thxx kaleido weer blij dat het lekker rijdt bedankt voor alles.
9 jaar
Prima.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar