Audi A6 2009 TPMS Probleem
Ben al een hele tijd aan het stoeien met een TPMS storing aan mn Audi A6 3.0 TFSI Quattro, model 2009 (Facelift) die optreedt bij rijden met zomerwielen. Het gaat hier om de indirecte TPMS via ABS sensoren (dus zonder druksensoren in de wielen).
Na uitlezen: 03542 - Wheel Diameter Implausible.
Volgens vorige eigenaar is fout gekomen vanwege wisselen voorband na lekrijden. Daardoor was er een profieldiepteverschil op de vooras ontstaan van 1 a 1,5 mm (nominale profieldiepte ca. 4 mm).
Na aanschaf van een set wintervelgen en banden (exact dezelfde originele velgen en bandenmaat als de zomerset, 255/35/19) overgegaan tot montage. TPMS een reset gegeven via MMI, hele winterperiode zonder foutmelding gereden. Nominale profieldiepte winterbanden ca. 7 mm.
Ik was er derhalve van overtuigd dat de rechtervoorband het probleem veroorzaakte bij mn zomerset en heb stad en land afgezocht naar een identieke band (Michelin Pilot Sport) met gelijke profieldiepte als de overige drie banden. Uiteindelijk gelukt.
Na montage (helaas in eerste instantie MMI reset vergeten....) kwam al snel weer de bovengenoemde foutmelding.
Op de vooras een verschil in profieldiepte van max. 0,4 mm.
Op de achteras een verschil in profieldiepte van max. 0,6 mm.
Verschil tussen vooras en achteras ca. 0,5 mm.
Kan me niet voorstellen dat dergelijke kleine verschillen resulteren tot de genoemde foutmelding.
Met VCDS ook nog een log gemaakt met 80 km/h op cruise control en de 4 wielsnelheden opgeslagen. Op alle wielen waarden van 79 km/h met over het hele meetbereik (ca. 2 km) afwijkingen naar 78 waarbij deze op het linkervoorwiel iets vaker voorkomt.
Iemand enig idee in welke richting ik moet zoeken?
Bij voorbaat dank voor tips.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geeft het systeem ook melding welke band lek zou zijn in je bis scherm?
Ik zou toch eens de afrolomtrek van alle 4 de wielen vergelijken door op een vlakke ondergrond op elke band een streepje te zetten en hier tegenover op de grond ook een streep.
Daarna de auto recht vooruit duwen totdat het streepje op de band weer de grond raakt en nu kun je de onderlinge afstand vergelijken.
Bij alle 4 de wielen zou het streepje gelijktijdig de grond moeten raken.
Profieldiepte verschil van 2 mm is toegestaan bij een quattro.
Hallo Erik,
Bedankt voor reactie.
Systeem geeft helaas in BIS niet aan welke band het betreft, ik kan dat aan de foutcode ook niet zien met VCDS. In het BIS geeft hij tijdens starten 'Tyre pressure Malfunction' aan. Het lekke band symbool knippert gedurende ca. een minuut en blijft daarna branden.
Da's een goeie tip om de afwikkelomtrek te meten! Ik zat al te denken aan het meten van de exacte omtrek met een pi-tape. Maar jouw methode geeft waarschijnlijk een beter idee van de afwijking die het regelapparaat signaleert. Ben komende tijd ff in buitenland maar ga dit zeker proberen.
Nogmaals dank,
Hans
9 jaar
Vanmiddag de afwikkelomtrek van beide voorwielen gemeten. Linksvoor heb ik 15 mm meer afgelegde weg per omwenteling dan rechtsvoor. Dat is een afwijking van 0,75% t.o.v. een nominale afwikkelomtrek van 2054 mm.
Een verschil van 15 mm per omwenteling is op zich best veel. Maar moet ik hieruit de conclusie trekken dat je na het lekrijden van een enkele band gedwongen wordt om 2 dan wel 4 nieuwe banden te kopen om van die TPMS melding af te komen...?
9 jaar
Na lang zoeken probleem gevonden!
Er bleek een deuk in een van de velgen te zitten. Blijkbaar net voldoende om de TPMS te activeren.
Velg laten richten en TPMS melding blijft achterwege.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar