Hallo mensen
Hoop hier mijn probleem te kunnen vinden.
Heb een audi a6 2003 met een AVF 1.9tdi 130 pk motor
Even kort samen gevat, er was een gloeibougie afgebroken in mijn cilinder, heeft binnenkant wat schade aangericht en turbo vernield.
Heb de cilinderkop laten reviseren, vlakken, nieuwe kleppen, nieuwe klepgeleiders, druktesten, compleet alles, nieuwe cilnderkop, duchtingen, nieuwe turbo, nieuwe klepstoters, luchtmassa meter (was ook verslete) en nieuwe gloeibougies.
Auto loopt weer super goed. Maar zie dat de wagen bij stationair draaien en wil vertrekken de auto enorm harde rookpluim geeft.. Bij het rijden is er niets te zien, vriend heeft achter me gereden.. En zegt ook dat het enkel is bij lang stilstaan en dan vertrekken. Precies of het in de uitlaat "blijft hangen"
Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb gevoel zuigerveren.. Had ze cilinderwanden toen nog gecontroleerd en was helemaal niets aan te zien..
Grtj
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er veel olie in het inlaattraject terecht gekomen toen de turbo ter ziele ging ? zo ja is alles tijdens de reparatie uit elkaar gehaald en gereinigd , intercooler leeg laten lopen en gespoeld bv.
Neen nergens was olie in enkel het uitlaat wieltje van turbo was volledig kapot. Heb alles ook van leidingen extra gereinigd ook al was alles kurkdroog
9 jaar
Ze hebben de klepsteelrubbers toch niet vergeten ?
Zuigerveren zou kunnen , ovale cilinders , zat er bovenop de zuiger geen beschadiging van het afgebroken stukje gloeistift ?
Als dit wel zo is en hij zit dicht genoeg aan de rand van de zuiger , kan dat de oorzaak zijn.
Carterventilatie is ook goed schoon en heel ?
Bij het controleren van de cilinderwand, ook de krukas gedraaid, zodat de gehele wand zichtbaar was? Bij een beschadiging aan de uitlaatzijde, kan het zomaar zijn dat de inlaat OOK als gevolg is beschadigd. Een beetje onbalans in de turbo-as kan desastreuze gevolgen hebben. Gezien de uitgevoerde werkzaamheden zijn ze toch zorgvuldig en vakkundig te werk gegaan.
Maar dit alles kun je waarschijnlijk niet meer verifieren.
Is die gloeistift afgebroken tijdens het rijden?
Is die gemonteerde turbo een nieuwe? Gezien jouw verhaal LIJKT het alsof er via de turboas een beetje olie, de inlaat inlekt. Hoeveel olie verbruik je nu?
Ja de zuiger was wat beschadigd.. Heb ze idd naar beneden gedaan om de wand te controleren en was in orde op het eerst zicht nergens krassen in.. Turbo is een compleet nieuwe..
Cilinderkop was volledig vernieuwd dus daaraan kan het niet liggen. Onderbok heeft ook wel 290.000km..
9 jaar
Waar was de zuiger beschadigd ? als deze een flinke deuk aan de kant heeft kan dit de oorzaak zijn , zuigerveren kunnen gaan klemmen en in het ergste geval kan de zuiger klem gaan lopen in de cilinder met alle gevolgen van dien.
houd gewoon je olieverbruik in de gaten, indien dit niet meer was dan voorheen niets aan doen en lekker doorkachelen.
anders kan je nog een andere oliedikte proberen, kijk even in je manual wat er wordt geadviseerd van een 5W30 kun je naar een 5W40 of 10W40 gaan.
hoewel de turbo nieuw is wil dat niet altijd zeggen dat hij ook ok is.
misschien heeft dit probleempje altijd al in je wagen gezeten maar valt het je nu meer op omdat je er nu na de revisie van de onderdelen ook meer op bent gaan letten.
succes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar