Audi 100: automaat lekt én motor verbruikt.

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Benzine

Zojuist in het bezit van een audi 100 c3 type 44 uit 5-85' AUT.
motor 2.3 10V 5cilinder.

met 2 'michhien' grote problemen.

automaatbak lekt olie , bij nader onderzoek geen lekkage gevonden , toch was bij de aankoop het oliepeil veel te laag , waardoor de auto niet meer vooruit kwam.daarna 3 liter nieuwe olie toegevoegd.maar lekt nog steeds.
iemand enig idee waar het langs kan lekken ?
ik heb kleine vermoedens dat de pakking van de carterpan lekt.

nu de motor :

continu komt er witte rook uit de uitlaat.de koppakking schijnt goed te zijn.auto verbruikt geen coolant en de auto komt goed op temp en blijft dat ook.
dus waarschijnlijk verbruikt hij olie.
de geur van onverbrande olie dringt door tot in de cabine en je wordt er duizelig van.
dit probleem moet dus snel verholpen worden.
zullen het de klepstoters zijn?
zo ja , dan zou ik gelieve ook willen weten wat deze kosten.ik weet niet welke cilinder lekt , dus ik vervang ze allemaal.

alvast bedankt.
R.veltmaat

rudyveltmaat

Geplaatst door rudyveltmaat (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 100? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Rudy zou de motor geen versnellingbakolie verbranden . Naar de bak liep voorheen vaak een vacuumleiding voor schakelinformatie. Als dat membraam waar die slang op aangesloten zit lekt ? Bij andere automaten wordt daar voor een kabel gebruikt . Groetjes.

rudyveltmaat (0), 14 jaar geleden

ik heb wel een stalen/koperenleiding zien hangen , vanaf de versnellingsbak loopt deze naar boven , ongeveer richting de radiateur. halverwege zat er nog een bescherm slang overheen getrokken . vanaf dat punt was de leiding wel een beetje vochtig van eventuele olie.
waar zit die vacuumslang aangesloten op de motor ? hoe kan daar ATF olie komen?
de motor maakt meestal ook een tikkend geluid , dus waarschijnlijk zullen het toch de klepstoters zijn.ik heb vernomen dat deze mechanisch zijn(wel uit onbetrouwbare bron).
ik heb een versnellingsbak filter & pakking besteld.michhien zal het dan verholpen zijn.
wat de motor betreft , weet ik niet waar je de juiste klepstoters kan kopen , en van de prijs heb ik geen idee.
ik zou wel kunnen kijken welke bougie de meeste olie vertoont , maar het is beter dat ik ze (als dat het probleem is) allemaal vervang.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Rudy als het de leiding is die voor het schakelen bedoeld is danis deze op het inlaatspruitstuk aangesloten. Tikkende stoters wordt meestal veroorzaakt door vervuilde oude olie. Voeg voor het verversen een bus flush vloeistof toe en hoor of het verbetert. Houd je wel aan de voorschriften. Ik weet niet of er ook nog 5 cil. motoren zijn geweest met stelplaatjes . Je kan ook even het deksel lichten. Kan je gelijk zien wat je hebt binnen gehaald. Groetjes.

rudyveltmaat (0), 14 jaar geleden

wat zou de slang op het inlaatspruitstuk dan moeten lekken? lucht of olie ?, ik zag namelijk 1 dikke slang op het spruitstuk zitten , wat overgaat in een vertakking naar meerdere slangen.
ik zag vrijwel geen droogte scheuren.
ik keek onder de auto en zag aan de bijrijderskant olie druppels ATF hangen aan de chassisbalk en gedeeltelijk op de uitlaat.
het meest logische is wel dat de auto versnellingsbak olie verbruikt , wat ook de rook verklaard.alleen ik zou niet weten hoe dat kan.het zijn namelijk wel allebei 2 gescheiden systemen.
zaterdag zet ik de auto even op de brug.mijn collega heeft meer verstand van oudere auto's en van automaten dan ikzelf.
bedankt voor uw hulp en informatie . ik laat het wel weten als de auto weer goed is.
danku.

rudyveltmaat (0), 13 jaar geleden

beste punt ,

de audi 100 waar ik het in de vorige berichten over had , is nu motorisch prima in orde.
5 nieuwe boegie's , luchtfilter (was erg vuil ) vervangen en de motor rookt nog meer een heel klein beetje.

nu nog 1 probleem , de automaatbak lekte bij de het carter , dit probleem is verholpen door tussen de rubber-ring een laagje loctite te smeren , daar is nu droog .
maar rechtsboven de carterpan van de automaat zit een rond metaal kapje met 1 uitersparing waar je evtueel een schroevendraaier tussen kan zetten , daar lekt de audi veel olie. dus mijn vraag :
wat zit er achter dat kapje ( uitlaat zijde ) ?
kan ik deze gewoon eraf nemen zonder dat er veren wegspringen of een as verschuift ?

alvast bedankt .

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Rudy leuk dat ik het mag zeggen maar ik weet niet wat daar zit . Die bakken heb ik nooit ter reparatie gehad !!! Vraag eens bij de vraagbaak van Autotrans. die hebben vast wel een antwoord. Succes.

leon25 (0) PRO, 13 jaar geleden

Er zit een differentieel voor de automaat gemonteerd en die kan ook lekken.
deze moet je apart vullen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 100 of stel zelf een nieuwe vraag.