auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi audi80 2.0: automatisch gasgeven

Bouwjaar: 1995

Laatst deed zich het volgende probleem voor bij mijn Audi Avant 2.0 1995 (op gas)

Wanneer ik na het versnellen het gaspendaal loslaat, zakt het toerental en snelheid van de auto zoals het hoort ,maar dan ineens voelde ik het gaspendaal licht zakken ,en versnelde de auto een seconden,om vervolgens weer normaal in snelheid af te bouwen.


Geplaatst door

npk (0)

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heeft volgens mij met de emissie eisen te maken. de gasklep wordt bij deceleratie bij bepaalde omstandigheden geopend om zodoen een lucht overschot te verkrijgen.

oneless 0
badge

22 jaar

Het heeft inderdaad met de gaskleplichter te maken, maar wat mij opvalt is dat het probleem zich alleen voordoet tijdens het rijden op gas.
Bij het rijden op benzine gaat het gaspendaal wel iets naar beneden alleen de auto reageert hier voelbaar niet op.

Bij nader onderzoek blijkt overgens dat op het gaspendaal ook een schakelaar (nullastschakelaar ??)is geplaatst,welke alleen werkt als het pendaal niet door de voet bediend wordt.
Heeft dit er mee te maken ?

Tevens heb ik 2 gas inbouwbedrijven gesproken welke beide melden dat bovenvermelde probleem niet op te lossen valt ????? IK BEN DAN TOCH NIET HET ENIGSTE MET DIT PROBLEEM ?????

Indien dit daadwerkelijk niet is op te lossen, kan dan de gaskleplichter niet uitgezet worden (stekker eruit ???)

npk 0

22 jaar

gaskleplichter niet uitschakelen. er zal dan storing gaan optreden.
doordat tijdens het rijden op benzine er geen of nagenoeg geen brandstof wordt ingespoten loopt het toerental niet op.
tijdens het rijden op gas word er wel brandstof aangevoerd.
het is dus een konstruktiegebonden probleem.

oneless 0
badge

22 jaar

Het is inderdaad waar als je de stekker van de gaskleplichter eruit trekt dat je een storingsmelding krijgt.maar ik dacht dat de gaskleplichter er alleen is om het stationar toerental bij te regelen afhankelijk van de belasting (koppeling op laten komen) ,en om het toerental geleidelijk te laten terugvallen wanneer het gaspendaal niet ingedrukt wordt.
Is het inderdaad zo dat de gaskleplichter (zwart apparaatje naast de overbrenging waarop de gaskabel vast zit) de benzine toevoer regelt ?

npk 0

22 jaar

de benzine toevoer wordt geregeld door de ecu die aan de hand van een aantal parameters de injector aanstuurd.

grtjs martin

oneless 0
badge

22 jaar

Als proef op de som heb ik de stekker losgetrokken van het gaskleplichter (zwarte kastje),en de auto doet het goed op gas en benzine,alleen het stationair toerental wisselt sterk afhankelijk van de belasting (b.v. stuur omdraaien).
Waarschijnlijk heb ik wel een storingsmelding,is dit een probleem.

npk 0

22 jaar

als je de stekker er af laat dan stel je niet alleen de gaskleplichter buiten werking maar je haalt ook het nullast signaal eruit. motor zal op benzine niet goed meer lopen en er zal een storing gemeld worden. de motor zal ook gaan aqfslaan op benzine zolang deze nog niet warm is.

oneless 0
badge

22 jaar

Als ik het goed begrijp. Is dit dus niet een storing maar een probleem waar je niet onderuit komt als je bij zo'n auto gas inboud.
Als dit zo is kun je dan het signaal niet onderbreken als je de auto overschakeld op LPG. Mischien kun je dit doen doormiddel van een relais wat aangestuurd wordt door de zelfde onderbreking als de injector

MMol 0

22 jaar

Je zal ongetwijffeld gemerkt hebben dat dit euvel zich voordoet rond de 1800 tpm. Je hebt dan waarschijnlijk ook een 2.0 met een monomotronic inspuiting? Welnu het is mogelijk om de parameters in de Eprom van je gasinstallatie te laten aanpassen zodat je fuel cut off op gas langer gehandhaafd blijft. Hiervoor dien je wel naar een erkende Necam inbouwer te gaan. Ik ga er tenminste van uit dat je een Necam systeem in je Audi hebt.


Het klopt inderdaad dat dit euvel zich bij 1800 a 2000 voordoet,en het klopt ook dat het een 2.0 l.blok is met monotronic inspuiting .
Inmiddels heb ik ondekt dat de nullastschakelaar niet goed schakelde (gaspendaal kwam niet ver genoeg terug)
Ik heb vervolgens de gaskabel buiten mantel wat verschoven zodat nu de schakelaar wel geactiveerd kan worden,nu merk ik dat het probleem bijna opgelost is ,waren het niet dat af en toe de nullastschakelaar te laat wordt geschakeld (waarschijnlijk doordat de automatische kleplichter er nog tegenaan staat te drukken,waardoor het pendaal niet ver genoeg terug kan komen).
Tevens heb ik de stelschroef op de gasklep wat uitgedraait waardoor het probleem nog wat minder is geworden, maar het is nog niet perfect. (reageert bij ingehouden gas (met voet op gaspendaal)wat bokkig)).
Mischien dat jouw idee,verbetering zal brengen alvast bedankt,

P.s. weet iemand of een 2.0l motor(1995) in combinatie met een monotronic inspuiting voldoet aan de emmisie eisen uit 1994 ?????? dit i.v.m.eventueel G3 aanvraag (gasinstallatie welke in de auto is geplaatst voldoet hier overgens wel aan)


npk 0

22 jaar

Helaas, deze auto voldoet niet aan de 94/12 emissie-eis. Daarvoor zal je een A4 moeten aanschaffen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.