Audi A3: Automatische bak lijkt niet lekker op en af te schakelen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 fsi automaat

Goedendag,

Zoals de titel al vermeld heb ik een Audi A3 2.0fsi uit 2003 met een automatische versnellingsbak. Inmiddels staat er net iets meer dan 170.000km op de teller.

Het probleem:

Soms lijkt de auto stug te schakelen. Bij het op en terugschakelen. Soms lijkt hij er echt in te klappen en voel je een behoorlijke schok. Het lijkt erger te zijn wanneer de wagen warm is. Soms rijdt de wagen als een zonnetje en soms ben ik weer blij dat ik mn bestemming gehaald heb. Een bevriende monteur heeft mij het advies gegeven om eens langs ATR transmissies uit montfoort te gaan voor een diagnose. Zij hebben de volgende diagnose gesteld:

Motorsteunen + baksteunen slap
Speling op de aandrijfassen
Draagarm rubbers slecht
Banden + velgen niet in balans

Wanneer dit verholpen zou zijn dan zou de wagen hoogstwaarschijnlijk weer prima funtioneren.

Geen storing in de automaat na het uitlezen en volgens ATR is een revisie niet noodzakelijk. 1 ding wil ik duidelijk stellen en dat is dat ik volledige vertrouwen heb in ATR. Het lijkt me een erg professioneel bedrijf. Daarom hoop ik stiekem dat het de versnellingsbak niet is omdat ik anders erg veel uren onnodig heb lopen zoeken naar een andere oplossing.

Toch ben ik met de wagen naar een ander versnellingsbak revisie bedrijf geweest voor een second opinion en die hebben ook een diagnose gesteld. Diagnose: Automatische bak moet gereviseerd worden. Kosten 3000 Euro inclusief kleppenblok.. Nu weet ik niet meer wie te geloven

Ook is de auto bekeken door een Audi monteur en die kon bevestigen dat de aandrijfassen aan vervanging toe zijn. Zekere voor het onzekere zou hij deze vervangen inclusief nieuwe homokineten. Ook hij heeft de wagen uitgelezen en wederom geen storingen.

Volgens hem zijn de motor en baksteunen niet slap, en zijn de draagarm rubbers niet slecht.

Hij denkt ook een versnellingsbak probleem al geeft diagnose apparatuur niks aan.

De banden zijn inmiddels vervangen en dus ook opnieuw gebalanceerd.

Waar komt het op neer: In totaal hebben er 3 automonteurs naar de wagen gekeken en een diagnose gesteld voor zover dat mogelijk was, is de auto meerdere keren uitgelezen zonder enige storingen en allen zeggen dat de versnellingsbak gereviseerd moet worden. De aandrijfassen zijn nog niet vervangen. Ik weet niet zo goed wat ik met de wagen aan moet aangezien deze misschien een dagwaarde heeft van 4500 Euro (denk ik zoiets) Veel meer zal het niet zijn. Daarbij is de wagen ook ruim 10 jaar oud. Wel altijd dealeronderhouden.

Kan iemand mij een advies geven wat te doen? Bv eerst de aandrijfassen of nogmaals een diagnose laten stellen voor de automaat bij wederom weer een ander bedrijf?

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Jared

Geplaatst door

Jared (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de versnelling erin klapt (dus alsof je met een handbak de koppeling laat schieten) of hij vliegt eerst in toeren omhoog of de toerenteller is aan het dansen (toerenteller bekijken) om dan vervolgens in een versnelling te klappen (dus alsof je niet kan rijden) of de automaat staat te twijfelen welke versnelling hij moet inschakelen dan heeft het niks te maken met motorsteunen of speling op de aandrijfassen of de draagarmrubbers e.d.
En zeker niet als je hem ook voelt klappen tijdens terugschakelen op een rotonde af rijdend of iets dergelijks, dus met gas los dan ga ik aan de bak denken.

Hebben die monteurs het wel gevoeld? Pas dan kunnen ze wat zinnigs zeggen als het om automaatbakken gaat.

9 van de 10x staat er ook geen storing in, das normaal.
De vraag is ook of de motor soms niet hapert of schokt, als dat gebeurd dan gaat de bak daarop reageren, maar als je het klappen ook voelt bij uitrollen met gas los dan ga ik ook aan de bak denken.

Is dit een multietronic (dus net als een variomatic steeds hetzelfde toerental) of een gewone oudewetse automaatbak?

Wat nog wel eens gebeurd is olie in de stekkers op de bak, te zien als je de stekkers eraf trekt dan zit er olie in het stekkerhuis en wat ook nog wel eens gebeurd is de kabelboom in de bak die slecht contact heeft maar dat verschild per type bak.

ricky 10
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.