Audi A4: Bonkend geluid bij (ingestuurd) optrekken.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8T quattro

De laatste tijd hoor ik een soort gebonk als ik linKs of rechts instuur en vervolgens optrek. Het voelt een beetje alsof ik op banden rijd met hele hoge noppen, ik weet ook niet goed hoe ik het anders moet omschrijven...
Als ik in een parkeergarage omhoog rijd, met een bocht dan hoor ik het continu, dat bonkende klunk...klunk... geluid. Hij heeft al op de brug gestaan in de garage en die hebben van alles aan het onderstel bekeken en gevoeld maar niks gevonden.
Ik wordt er inmiddels gek van want het lijkt of het steeds erger wordt. Pas is de auto voor een beurt geweest (130.000 km.) en toen heb ik het weer gemeld. Maar volgens de Audi garage kwam dat wel vaker voor bij quattro's. Dat geloof ik dus niet want het is pas sinds de laatste tijd, dat geluid.
Het is trouwens ongeveer gekomen nadat ik nieuwe 18" velgen + banden heb gekocht. Mijn suggestie aan de garage van misschien een homokineet die brak is vond ook geen gehoor. En helaas heb ik hier zelf te weinig verstand van... Als ik rechtuit rijd hoor ik dat bonkende geluid niet....
Ik begin hem inmiddels een beetje te knipen want ik ga over een goeie maand met mn auto naar Italië op vakantie en ik ben als de dood dat er daar straks onderdelen van mn auto vallen of zo.


Alvast bedankt voor tips!

John

johnhmr

Geplaatst door johnhmr (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Simoens 1 (0) PRO, 10 jaar geleden

geluid is moeilijk van achter de pc te beoordelen. maar volgens u omschrijving denk ik ook aan een homokineet. toch als u velgen of banden nergens de wagen raken

johnhmr (0), 10 jaar geleden

Beste Nico, dank voor uw antwoord. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk al vanaf het begin het idee heb dat het dat wel eens zou kunnen zijn. Maar volgens de garagist zien de homokineten er goed uit... En zoals gezegd ben ik geen professional. Misschien ga ik het toch nog maar eens proberen bij de garage met het verzoek toch nog maar eens hier naar te kijken. Is een homokineet open te maken of moet er dan meteen een nieuw rubber op?
Zou het geluid misschien iets te maken kunnen hebben met het feit dat het een quattro-aandrijving is?

Wederom alvast bedankt voor reacties.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Bij een 4WD, worden de aandrijfas-koppelingen zwaarder belast. Dus meer kans op slijtage. Visueel is er aan een versleten homokineet weinig te zien.
Je kunt het wiel ´vrijhangen´, en dan voelen of er misschien speling zit tussen de as, en de behuizing van deze homokineet

johnhmr (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor de reactie. Ga ik dit weekend doen!
Twee weken geleden is overigens de koppeling vervangen (ivm heel af en toe doorslippen) en toen heb ik zelf ook nog even onder de auto gestaan toen deze op de brug stond (met de bak er onderuit...). Aan de buitenkant van de homokineten was inderdaad niets te zien...

John

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.