Audi A4-Avant: Terug komende storing P0430

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: CALA

Hallo,

ik kamp al tijden met een katalysator efficiëntie fout bij mijn Audi A4 avant.
Deze storing heb ik altijd alleen op bank 2 (de linker kant van de V6, bestuurderskant)

Ik heb deze storing langer geleden gehad en na verder onderzoek (o.a. een Co meting) bleek mijn linker katalysator geheel leeg te zijn.
Deze kat is vervangen (laten rebuilden door "Supercats") waarna ik zo'n 1500 tot 2000km geen problemen meer gehad heb.

Bij het wederom oplichten van het MIL lampje bleek ik weer de zelfde storing te hebben. Inmiddels heb ik al brandstof reinigers geprobeerd en zijn de beide lambda sondes links/rechts uitgewisseld maar zonder resultaat. Als ik de storing gewist heb is deze pas zichtbaar na zo'n 300km rijden en gaat het MIL lampje pas aan na zo'n 450 tot 550km.

Steeds heb ik dan de zelfde storing aan de zelfde kant.
Ik kan verder niets merken aan het lopen van de motor en ook de 4-gas meting is perfect...

Heeft er iemand een idee??

Chris en Pat

Geplaatst door Chris en Pat (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Highway (145) PRO, 10 jaar geleden

Ik denk dat het in die superkat zit. Als je een nieuwe origineel Audi is je probleem weg.

Ik heb namelijk de ervaring met een Saab V6 ook gerebuild. Dit is zelfs tot 3 keer toe gedaan. Ook bij ons was de uitlaatgaswaarde perfect.
Wij konden met de bosch KTS een meting doen en zagen we soms even de achterste sensor in het rood springen. Het was maar een oogwenk, maar ook bij ons ging het lampje branden. Er is maar een goede kat en die is van de auto fabrikant zeker als je 2 lambda sensors hebt. Anders geheid foutcode's.

Chris en Pat (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik snap je reactie maar jet zou de eerste keer zijn dat ik daar problemen van heb. Ik heb in het verleden vele katalysatoren laten rebuilden en zonder problemen
Bovendien kost een originele €850,- en ik twijfel of dat straks geen weggegooid geld is.

Toen ik de auto kocht was de kat leeg... Maar waarom??? De auto had toen slechts 52000km gereden!
Zou er dus niet een reden zijn geweest dat die originele kat kapot is gegaan?

Highway (145) PRO, 10 jaar geleden

Oke Cris, Ik heb die ervaring niet. Tja, waarom de kat leeg was? bobine defect geweest en door gereden.

Chris en Pat (0) PRO, 10 jaar geleden

Die bobine was idd ook mijn eerste gedachte. Ik heb er de volledig uitgewerkte dealerhistorie bij en daar staat er niks van bij... Neemt natuurlijk niet weg dat een bobine wel vervangen kan zijn.
In ieder geval dank voor je reacties.

Chris

Chris en Pat (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik ben er inmiddels achtergekomen dat losgekomen katalysator delen (van de originele kat) mogelijk de oorzaak zijn van mijn probleem.
Per toeval zag ik dat er een blokje afgebrokkelde katalysator vast zat in het eind pijpje van de linker einddemper. Ik heb daarom de uitlaat gedemonteerd en de demper opengeslepen. Tegen het tussenschot (gaas) in de demper zat een hoop katalysator brei waardoor er veel minder doorstroming van uitlaatgassen is (ongeveer nog 30%) Ik zou zeggen dat dat ook de reden kan zijn dat de Lambda sonde een te lage efficiëntie meet van de katalysator. De uitlaatgassen kunnen immers niet goed doorstromen!

Ik heb alles weer teruggebouwd en de storing gewist. Nu maar rijden en hopen dat de storing niet meer terug komt.
Ik laat het nog weten...


Chris

Chris en Pat (0) PRO, 10 jaar geleden

Nou...

inmiddels weer een tijdje bezig want die verdomde storing komt toch weer terug ! !
Ik ben er inmiddels wel achtergekomen dat zowel de Co waarde als de Hc waarde "soms" veel te hoog zijn (Co rond de 0.6 en de Hc boven de 250) De ene keer is dit enkel links en de andere keer ook rechts (rechts is wel altijd lager als links)
En als ik dan een volgende keer meet (toen was ie door en door warm) was de gehele 4-gas meting PERFECT...

Verder heb ik inmiddels ook al met een flightrecorder de wagen 25 minuten op 2200 toeren laten draaien om terug te kunnen zien of ik ooit een misfire heb maar die worden niet gedetecteerd.
Natuurlijk kan het zo zijn dat misfire's pas bij daadwerkelijke belasting voorkomen...

Al met al is het me allemaal nog een raadsel... Misschien dat er iemand aan de hand van het chassisnummer kan nagaan of er wellicht fabrikant service bulletins op staan op deze auto...
WAUZZZ8K49A016357

Gr Chris

[quote=Chris en Pat]Ik ben er inmiddels achtergekomen dat losgekomen katalysator delen (van de originele kat) mogelijk de oorzaak zijn van mijn probleem.
Per toeval zag ik dat er een blokje afgebrokkelde katalysator vast zat in het eind pijpje van de linker einddemper. Ik heb daarom de uitlaat gedemonteerd en de demper opengeslepen. Tegen het tussenschot (gaas) in de demper zat een hoop katalysator brei waardoor er veel minder doorstroming van uitlaatgassen is (ongeveer nog 30%) Ik zou zeggen dat dat ook de reden kan zijn dat de Lambda sonde een te lage efficiëntie meet van de katalysator. De uitlaatgassen kunnen immers niet goed doorstromen!

Ik heb alles weer teruggebouwd en de storing gewist. Nu maar rijden en hopen dat de storing niet meer terug komt.
Ik laat het nog weten...


Chris[/quote]

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Toch maar origineel monteren.

Heb je ook al tijdens het rijden naar de 2e lambdasonde gekeken?
Zo tussen de 80 en 100 km/uur. Dat is het gebied waar de motor-computer zijn conclusies trekt.

Chris en Pat (0) PRO, 10 jaar geleden

Origineel monteren heeft toch geen zin! Als de Co veelal wel perfect is kan de kat toch niet het probleem zijn.
Overigens is mijn Lambda getal wel altijd zo goed als 1 ook bij te hoge Co.
Alle 4 de Lambda sensoren werken overigens goed.

Het probleem moet um zitten in de Hc (onverbrande gassen) ik zal er achter moeten komen waar dat door veroorzaakt word...

Word vervolgt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.