Sinds een paar maanden heeft mijn vriendin een audi 80 td met 170k op de teller.
Bij hard optrekken hoor je af en toe een bonk/tik bij de voorwielophanging, als of er iets op zijn plaats schiet. Nu zijn we van de zomer door de bergen gereden en begon er iets te bonken/tikken toen we een (groot)aantal steile wegen hadden genomen. Dit was het zelfde soort geluid als bij het optrekken, alleen met de frequentie van de wielrotatie.
Omdat het geluid heviger werd en ik de bonken/tikken ook in het stuur ging voelen ben ik gestopt en heb de auto opgekrikt.
Nadat ik beide wielen eraf heb gehad, overal een beetje aan heb zitten wrikken en weinig heb kunnen vinden(behalve rechtsvoor een klein beetje speling op de stuurarm) zijn we doorgereden. Ik heb daarna (nu twee weken) niks meer gehoord of gemerkt, af en toe met het optrekken nog een klein tikje.
Wat kan dit zijn, homokineet, wiellager? Ik hoorde de tikken zowel met bochten als rechtdoor en ook bij remmend op de moter een steile helling af.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Doe maar gevalletje binnenste homokineet defect. Degene tegen de versnellingsbak aan, meeste kans aan de kant van de uitlaat, deze wordt het heetste en het vet droogt uit. Dan gaat ie kaduuk. Buitenste homokineet test je door volledig in te sturen en te rijden. knakt ie dan dan is het bingo.
succes
De binnenste homokineet aan uitlaatzijde lijkt me inderdaad het meest waarschijnlijk. Ik heb reeds geinformeerd naar de prijs, moet alleen nog even tijd vrij maken om de reparatie uit te voeren. Omdat de auto nu eigenlijk geen bonkend/tikkend geluid meer produceert(in vlak nederland) is de urgentie er een beetje af. Maar ja, voor de wintersport wil ik hem wel verwisseld hebben.
Bedankt voor de reactie,
Martin
20 jaar
Na een wat grondiger onderzoek, de klachten waren afgenomen maar begonnen weer heviger te worden, bleken de tikken en het schudden bij het optrekken door het volgende te worden veroorzaakt:
De draagarmen voor roteren elk om twee 'rubbermetaalsteunen'(metaal/rubber/metaal-bussen die in de draagarm zijn geperst). Het rubber was versleten waardoor er speling op de bussen onstond waardoor ook de draagarm meer vrijheidsgraden kreeg. Door deze speling klapte deze op en neer bij richtingsveranderingen wat de tikken veroorzaakten. Na het vervangen van de twee bussen rijdt de audi weer zeer strak, trilt niet meer bij optrekken en remmen en tikt bovenal niet meer. Om de bussen uit de draagarm te krijgen heb ik ze voorzichtig doorgezaagt zonder de draagarm te beschadigen :). Daarna nieuwe bussen (a 13euro/stuk bij dealer) erin geperst, draagarm eronder en klaar !!
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar