Audi A4-Avant: Check engine na vervangen Bobine (universeel)

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Er is bij mij gisteren een bobine overleden.

ANWB gebeld, ter plekke vervangen en management uitgelezen. Hij gaf toen 2 storingen. Eentje voor vonkoverslag en eentje voor de bobine (codes heb ik helaas niet genoteerd). Beide logische codes. De ANWB heeft geen originele audi bobines en er is zodoende een universeel in gegaan.

Na het verwijderen van de storingscodes ging alles in eerste instantie goed, maar bij de tweede keer begon de lamp weer te branden (motor draait verder prima).

Er is toen nogmaals naar gekeken (ik reed toen achter de ANWB aan om te pinnen voor de bobine :-)) De storing m.b.t. de bobine kon worden gereset, maar bleef terugkomen (soms met soms zonder check engine lamp).

Kan dit te maken hebben met de universele bobine, of moet dit elders worden gezocht ?

Ik hoop nu dat de lamp uit zal gaan na een aantal keer te hebben gestart (contact aan/uit), zodat het management het als een valse klacht zal gaan zien en de lamp laat doven.

Alvast bedankt,

Derk

DerkGTT

Geplaatst door DerkGTT (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

DerkGTT (0), 16 jaar geleden

Ben ik weer

Probleem is inmiddels opgelost.

Vandaag wederom hetzelfde probleem gehad en wederom is de ANWB erbij geweest.

Na nogmaals de bobine te hebben vervangen (de nieuwe had het waarschijnlijk alweer begeven) kwam het probleem onmiddelijk weer terug.

We hebben toen de nummers op de bobines vergeleken en hierin zat een verschil. Origineel was 06C 905 115 H en de universele die de ANWB bij zich heeft is 06B 905 115 L.
Aangezien het probleem dus niet kon worden verholpen ben ik toen doorgereden naar de audi dealer alwaar de nummers zijn vergeleken. De snack zit 'm in de eerste letter (de laatste verandert als er een nieuwere versie op de markt komt), de B staat voor een A4 van voor 2002 met een turbo (waarschijnlijk de 1.8T, en de C dus op een motor zonder turbo (in ieder geval de 2.0 5V).

Zodoende dus een originele bobine gemonteerd en alle problemen zijn verholpen.

Voor diegenen die nogeens langs de weg komen te staan met een kapotte bobine raad ik het aan om vooral de eerste letter even te vergelijken zodat je zeker weet dat deze ook bij de motor hoort. De ANWB heeft in ieder geval alleen de B versie in de wagen liggen.

Derk

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.