Audi A4: Contactslot veert zelf niet terug na starten

Bouwjaar: 1997

Als ik na het starten de sleutel loslaat stopt de startmotor wel en blijft de motor lopen, maar de helft van de elektrische spulleboel doet het niet. Dit komt doordat het contactslot niet goed terugveert naar de normale "op-contact"-stand. Zelf terugdraaien helpt altijd, maar toch is het irritant. Hoe los ik dit op? Moet ik het hele contactslot vervangen, of kan het simpeler?
Groeten, Alte

adb

Geplaatst door adb (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

ronald60 (0), 18 jaar geleden

Hallo Alte.

Volgens mij zit het verend element in de slotcilinder. Deze moet dan ook worden gerepareerd of vervangen. Volg daarvoor onderstaande aanwijzingen:

Contactslot en slotcilinder repareren
Slotcilinder voor contactslot uit- en inbouwen
Aanwijzingen:

De leeseenheid voor de wegrijblokkering is aan de slotcilinder bevestigd en kan niet afzonderlijk worden vervangen.
Voor het uitbouwen van de slotcilinder altijd de reservesleutel of secundaire sleutel met de platte kunststof greep gebruiken.
De hoofdsleutel met lampje en/of zender voor afstandsbediening in de sleutelgreep is voor het uitbouwen niet geschikt, omdat de demontageboring door de brede kunststof greep wordt afgedekt.
Uitbouwen:
Stuurwiel met airbageenheid uitbouwen.
Stuurkolomschakelaar uitbouwen Stekerverbinding van leeseenheid voorzichtig losmaken.
Aanwijzing:

Reservesleutel of secundaire sleutel in het contactslot steken en in de stand "contact aan" draaien, daarbij wordt de boring/opening op de voorzijde naast het gat voor de contactsleutel zichtbaar.
IJzerdraad of een kleine schroevendraaier (ca. 2 mm ©ª) zoals aangegeven tot tegen de aanslag erin steken en daarbij de slotcilinder met leeseenheid in pijlrichting uit het stuurslothuis trekken.
Inbouwen:
Contactslot moet in de stand "contact aan" staan.
Slotcilinder met contactsleutel helemaal in het stuurslothuis schuiven resp. stevig erin drukken totdat de vergrendeling hoorbaar vastklikt. Elektrische stekerverbinding aan de leeseenheid voor wegrijblokkering samensteken. Stuurkolomschakelaar en stuurwiel inbouwen.

Stuurverstelling ontgrendelen.
Stuuras geheel eruit trekken.
Bout -1- (2x) eruit schroeven; aantrekmoment 3 Nm.
Handgreep -2- verwijderen.
Twee kruiskopschroeven -pijlen- eruit draaien.
Aantrekmoment 0,6 Nm.
Bovenstuk van bekleding stuurkolomschakelaar -1- verwijderen.
Bij het inbouwen de bovenste afdekkap in de haak van de onderste afdekkap inbrengen, naar onderen draaien en vastschroeven.
Bouten -2- (2x) eruit schroeven. Aantrekmoment 0,6 Nm
Inbusbout -1- eruit schroeven.
Aantrekmoment 0,6 Nm. Onderste bekleding stuurkolomschakelaar -3- verwijderen.
¡æ Stekerverbinding -1- losmaken. Bout -2- losdraaien.
Aantrekmoment 3 Nm.
Steker -3- lostrekken.
Stuurkolomschakelaar -4- verwijderen.


Bijbehorende plaatjes mail ik even


Succes.



adb (0), 18 jaar geleden

Dank Ronald voor de uitgebreide reactie. Denk je dat de slotcilinder repareerbaar is? Kan zo'n ding überhaupt open? Ik zit af te wegen of ik meteen een nieuwe slotcilinder zal bestellen, dan hoef ik het stuur + airbag uitbouwen (toch een beetje spannend) maar 1 keer te doen.

ronald60 (0), 18 jaar geleden

Ik weet niet of een slotcilinder reparabel is. Mogelijk dat enige smering uitkomst kan bieden. Bij de dealer hebben ze in ieder geval wel slotcilinders voor bepaalde sleutelnummers. Kosten iets onder de 100 euro.Informeer daan maar eens. Zij kunnen je vast wel verder helpen.

Groeten Ronald

Alwin305 (0), 18 jaar geleden

Beste Alte,
Ik heb hetzelfde gehad met mij A4. De sleutel kwam na het starten niet terug in de basis stand. Bij mij lag het aan het electrisch gedeelte achter het contactslot (is gemonteerd achter op het contactslot). Deze heb ik vervangen en probleem opgelost (kosten ongeveer 25 euro). Hier zit namelijk het veertje in dat de sleutel terug laat veren. Om deze te vervangen moet echter wel het stuur uitgebouwd worden om zo de onderste kap van het stuur te kunnen verwijderen. Let even op met de airbag, accu klem eraf en jezelf goed ontladen.
Het stuk gaan van dit electrisch gedeelte schijnt een kwaaltje te zijn.
Ik had het binnen een uurtje gefixt.
succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.