Hoi,
Een tijd lang nam de koelvloeistofmeter in het dashboard af en toe een ATV dag. Nu heeft het ding resoluut z'n ontslag ingediend 8-(
Wat kan de oorzaak zijn. Printplaat kaduuk of een of andere sensor in het motorcompartiment ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De koelvloeistofsensor kun je doormeten m.b.v. een ohm meter, het is een ntc weerstand dat betekend bij hoge temperatuur een lage weerstand en bij lage temperatuur een hoge weerstand, maar niet oneindig hoog.
Is je bedrading niet kapot.
als je dit gecontroleerd hebt moet je je dashboard maar eens los maken, en doormeten misschien een zekering of anders de temperatuur meter.
gr. Reinder
Kan natuurlijk vanalles zijn maar de grootste kans is de temperatuurzender, de dikke met 4 polige stekker. In 90% van alle gevallen is deze defekt.
Ik heb de temperatuurzender (de dikke met 4 polige stekker) gekocht.
Kan ik de oude er zo uit draaien en de nieuwe er zo in of gutst er dan (koel)vloeistof uit het blok ?
Ik heb nog nooit een 5cyl. 2.3E blok verder open gehad dan de bougies 8-)
20 jaar
Er loopt wel wat uit maar als je de nieuwe zender paraat houd is het geen probleem.
De "grote" zender is vervangen maar het heeft niet geholpen. Er zit nog een "kleiner broertje" vlak boven. Zo te zien ook een temp.meter. Waarom zitten er eigenlijk twee in. En kan die "kleine" niet kaduuk zijn.
Kortom: "wie" stuurt de temp.meter in het dashboard eigenlijk aan ?
20 jaar
Hallo,
Zit met een audi80 2.3i uit 92 met hetzelfde probleem. Ik heb juist de bovenste zender vervangen alsmede de voltstabilisator van het instrumentenpaneel, edoch helaas, de temp meter is nog steeds voor het merendeel dood, vreemd genoeg nog steeds met enkele sporadische kortstondige oplevingen. Probleem moet dus ergens anders zitten (temp meter zelf of bedrading?).
20 jaar
Ik heb de "kleine" (bovenste) zender ook vervangen. De temp.naald staat echter nog steeds permanent op nul. Zal je net ziet dat ik het haasje ben en het probleem in het instrumentarium zit snif...
Donne: Ik heb vernomen dat het af en toe opleven van de naald juist door de "onderste" zender wordt veroorzaakt (bron: iemand van audiparts.nl)
Het kan natuurlijk ook de bedrading zijn. Mischien is er af en toe ergens kortsluiting ofzo waardoor de naald op 0 ploft.
Het vervangen van beide zenders is overigens niet helemaal zonder effect geweest. De koudstart is nu weer goed en het heel licht schokken tijdens het rijden door de stad is helemaal verdwenen.
20 jaar
Steven: Dank, zal bedrading checken. Mocht jouw probleem inderdaad in het instrumentarium zitten, dan hoeft dat nog geen echte ramp te betekenen: als je het stuurwiel verwijderd (klaxonplaat eraftrekken, centrale stuurbout los), en het bovenste afdekplaatje van de stuurkolom na losdraaien van 2 parkers aan de onderkant naar je toetrekt, kan je de klokkenwinkel na losdraaien van 2 schroeven eruit halen, de 2 stekkers loshalen en dan of andere klokkenwinkel (wel zelfde type) van sloop of Audiparts terugplaatsen, of alleen temp meter overzetten (dat is wel wat meer werk).
20 jaar
Steven: Dank, zal bedrading checken. Mocht jouw probleem inderdaad in het instrumentarium zitten, dan hoeft dat nog geen echte ramp te betekenen: als je het stuurwiel verwijderd (klaxonplaat eraftrekken, centrale stuurbout los), en het bovenste afdekplaatje van de stuurkolom na losdraaien van 2 parkers aan de onderkant naar je toetrekt, kan je de klokkenwinkel na losdraaien van 2 schroeven eruit halen, de 2 stekkers loshalen en dan of andere klokkenwinkel (wel zelfde type) van sloop of Audiparts terugplaatsen, of alleen temp meter overzetten (dat is wel wat meer werk).
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar