close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A5: Diesel Partikel Filter

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: CGK, Motorinhoud (cc): 2700, Vermogen (kw): 140

Hallo, mijn naam is Ivo Offermans,
Ik heb een probleem met mijn audi. Het diesel Partikel Filter lampje gaat steeds vaker branden.
Na een rit met wat meer toeren gaat deze ook weer uit. De laatste keer is dat het lampje ging branden ging de auto ook in noodloop.
Nadat ik de auto uitgezet had en weer gestart was er niks meer aan de hand.

Thuis de foutcodes uitgelezen met vcds.

P2463 Diesel Partikel Filter
Excessive Soot Accumulation.

P151D Start Interruption due to Insufficient Engine Speed.

P2002 Particulate Trap Bank 1
Efficiency Below Threshold

Verder heb ik ook gekeken naar wat meetwaardes over het roetfilter.

Partikel filter oil ash volume 0,16L
Soot mass calculated 12,57 gram
Soot mass measured 17,47 gram

Is de waarde van het oil ash volume normaal ?

ik heb een geforceerde regeneratie proberen uit te voeren maar deze werd geweigerd met de melding " Uit veiligheids redenen onderbroken.'

De veiligheids reden kan zijn dat het filter helemaal niet vol zit en niet gerenegeerd hoeft te worden aangezien 17,47 gram toch niet teveel is, of heb ik het hierbij mis ?

Wie kan mij hierbij helpen?
de waarde oil ash volume van 0,16L is dat acceptabel ?

Ik heb ondertussen na de noodloop gewoon weer 150 km kunnen rijden zonder probleem.

Dank voor jullie moeite om het probleem te lezen.
mvg Ivo Offermans

Geplaatst door

Ivo.O (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is je differentiële druksensor over het roetfilter niet stuk? Dat gebeurt nogal vaak en leidt tot gele roetfiltersymbolen, gloeispiralen en noodloop. Flink gas geven en hoge toeren helpen dan niet, alleen in den beginne. Voor 4 tientjes en 2 minuten werk was mijn probleem opgelost. Moet er wel bij vermelden dat ik een 2 liter TDI heb met een CAGA blok. Maar, ik had wel een foutcode met VCDS erin die duidelijk richting de sensor wees. Zie ik bij jou helaas niet terug.

Dead silence, bedank voor het meedenken... Ik heb ook aan deze sensor gedacht maar idd ik heb hier geen specifieke foutcode van..
Ik check nu al 3 dagen mijn regeneratie frequentie en zie dat er iedere keer rond de 100 km geregenereerd wordt..
Dat is veel te snel en lijkt mij dan toch op een verstopt dpf filter.
Zou het ook kunnen dat de drukverschil sensor foute waardes doorgeeft waardoor de cpu weer wil gaan regenereren ??
Ik weet het niet meer helaas.

Ivo.O 0

8 jaar

Tja, als de druksensor foute waardes geeft, dan krijg je het gedrag van jouw auto. Maar dan zou er ook een foutcode moeten optreden. Wil je het zeker weten, vervang de sensor, of probeer een te krijgen om te proberen.

Hoe is je rijstijl? Altijd lage toeren, of gewoon tussen de 2000 en 3000 toeren? Blijven regenereren kan inderdaad een teken zijn van dichtzitten. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die mogelijk daar iets aan kunnen doen, voordat er 1800 euro of nog meer afgetikt mag worden voor een nieuw filter.

Ik heb besloten om een ruil filter erop te zetten, hopelijk is het dan allemaal in orde.

Ivo.O 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A5 of stel zelf een nieuwe vraag.