Hallo,
Ik heb de volgende vraag: Mijn zoon heeft een A4 gekocht uit 1998 met 160.000 km op de teller. De motor loopt als een klokje maar er zit drab in het koelwaterreservoir en aan de oliedop hangt nogal wat slush. Ik heb de motor gespoeld met Engine flush van Forté en er een goede merkolie in gedaan. Ik vraag me af wat de oorzaak is voor de slush en de drab in het koelwaterreservoir. (veel korte stukken, goedkope olie of misschien een keer een defecte koppakking gehad?) Ik heb de volgende vragen:
1.Wat kan ik doen om het koelwaterreservoir schoon te krijgen? (heb van wel eens van een monteur gehoord dat je er een calognit tablet moet ingooien)
2.wat denken jullie wat de oorzaak is?
Overigens komen bij lopende motor geen bellen op in het koelwaterreservoir.
Hier een paar foto's
http://www.uploadarchief.net/files/downl...
http://www.uploadarchief.net/files/downl...
http://www.uploadarchief.net/files/downl...
http://www.uploadarchief.net/files/downl...
Groet,
Harry
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
drab in het reservoir is een slecht teken
olielekkage naar het koelsysteem
Calgonit is volgens mij een ontkalkingsmiddel, GEEN vetoplosser.
Pas op, aluminium gedraagt is amfoteer wat betekent dat in een zure- of basische milieu in oplossing gaat en om kalk op te lossen heb je een zuur product nodig. Dus ik zou het risico niet nemen dat putcorrosie in je kop optreedt en de gaten in vallen daardoor!
15 jaar
drab ik koelwater kan ook komen door toevoegen van een niet G12 of G12+ koelmiddel; dit reageert met het in het systeem aanwezige G12......
Haal hem eerst maar eens leeg, spoel met een voor koelsysteem geschikt middel (anders gaat de kachelradiateur onheroeppelijk stuk) en vul met voorgeschreven roze G12+ koelmiddel.
sludge aan oliedop komt vaak door korte stukken rijden. (beetje mayonnaise achtige substantie)
als het 100% zeker is dat het olie in de koelvloeistof is zou het heel geschikt kunnen dat de oliekoeler warmtewiselaar, boven het oliefilter gemonteerd inwendig lek is. Is een deel dat vw al 25 jaar toepast, en dat ook al 25 jaar heel af en toe voor dit probleem kan zorgen.
te testen door het filter te demonteren, en het koelsysteem te laten afpersen. zie je dan koelvloeistof uit de filteropening komen heb je bingo.
Bedankt voor jullie reacties. OK jullie hebben gewonnen, geen Calgonit ;-)
Ik denk overigens niet dat er olie in het koelsysteem zit. De smurrie is niet echt vettig, maar meer aangekoekt en bruin. Na wat leeswerk had ik me zelf ook al bedacht dat het mischien komt door vermenging van G11 en G12.
Hoe kan ik het spoelen van het koelsysteem het best euitvoeren? Howel ik al 30 jaar veel aan auto's sleutel heb ik dit nog nooit hoeven te doen.
Gewoon het system leeglaten en met leidingwater vullen (we hebben hier erg weinig kalk in het water) en dan gaan rijden en dit een aantal keren herhalen. Of is er nog een ander methode?
Groet,
Harry
15 jaar
Bij een verstopte radiateur van een mazda heb ik het systeem ooit gereinigd met soda(tip van mijn monteur)flinke hoeveelheid soda erin dan warm rijden en vervolgens het systeem doorspoelen met water.
Daarna gewoon weer vullen met koelvloeistof en water.
Werkte super.
Groet,
Koen
15 jaar
Ik zal eens kijken of ik enkele foto's kan toegevoegen. Dan zien jullie beter wat ik bedoel.
Hoe kan ik het spoelen het beste uitvoren? Het systeem leeglaten, weer vullen met schoon water, auto warmrijden, weer leeglaten en dat een aantal keren herhalen. Of is er een mogelijkheid om het koelsysteem met een tuinslang door te speoelen?
15 jaar
Ik heb de foto's bovenaan toegevoegd.
15 jaar
Hallo Harry,
Ik heb momenteel het zelfde probleem maar heb het stom genoeg zelf veroorzaakt!
Ik moest laats wat koelvloeistof bijvullen omdat mijn waarschuwings lampje van het koelwaterniveau ging branden.
Op m'n werk waar ik toen was stond nog een fles met groene koelvloeistof en wist toen nog niet beter dan dat ik daar mee kon bijvullen wat ik dus gedaan heb!!! stom, stom, stom!
de volgende dag bleek ik de zelfde drab in m'n reservoir te hebben als op jou foto's met precies de zelfde kleur , en er klonk ook een flink geborrel in m'n kachel, dit zal nu wel door een flinke verstopping in het koelsysteem veroorzaakt worden.
Ik moet het systeem nog doorspoelen maar ben eerst hier aan het zoeken wat de beste oplossing hiervoor is, ik vond wel tunap 343 radiatorreiniger:
http://www.tunap.com/nl/bedrijfstakken/a...
Wel, succes met de Audi, ik ga weer verder zoeken.
15 jaar
eerst met water doorspoelen, die rotzooi zo veel mogelijk oplossen. dan met systeemreiniger, verkopen ze bij elke automateriaalzaak, merk zegt me niet zoveel.
daarna haal je de slangen naar de kachel los (in de waterbak) en spoel de kachel separaat door, middels een tuinslang. Krengen verstoppen nog wel eens en je zult versteld staan wat er uit komt.
Uiteindelijk alles weer goed spoelen, en vullen met G12+, daarna nooit meer ergens aankomen....
als je m echt schoon en leeg wilt hebben
waterpomp eraf en dan spoelen en event leeg zuigen
vergeet de radiateur niet en t expansie vat met leidingen
Hallo allemaal.
Bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels heb ik het koelsysteem enkele keren doorgespoeld, maar ik heb niets uitgebouwd (b.v. waterpomp) of separaat doorgespoeld (b.v. kachelradiator). Wel heb ik het koelwaterreservoir vervangen.
Ik heb het systeem leeg gelaten, met schoon water opgevuld, motor warm gereden en weer leeg gelaten. Dit heb ik twee keer herhaald. Vervolgens met G12+ opgevuld en ontlucht.
Tot nu toe geen problemen en de koelvloeistof is helder.
Groet,
Harry
15 jaar
En nu hopen dat het opgelost is !
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar