Audi A4-Avant: Versleten tandwielen van aandrijving oliepomp

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: BLB

Hallo,
Wij hebben hier een Audi A4 Avant TDI 2.0 met motorcoden BLB waar een rammelend geluid in het carter te horen was.
We hebben het carter losgehaald en wat laten zakken en de tandwielen voor de aandrijving van de oliepomp zijn volledig weggesleten. Zowel op de oliepomp als op de krukas. Weet iemand wat ik allemaal moet vervangen en heeft iemand hiervan een werkplaatshandleiding.
Groeten, Frank.

Ilse

Geplaatst door Ilse (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Zal even kijken voor wat afbeeldingen.

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img152.imageshack.us/img152/7720/...[/img][/url]

Carterpan, oliepomp, balansaseenheid met kettingaandrijving - onderdelenoverzicht
1 - carterpan
q uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
2 - 23 Nm
3 - motorkantelsteun
4 - 10 Nm
5 - aanzuigpoort
q zeef bij vervuiling schoonmaken
6 - 10 Nm
7 - O-ring
q vervangen
8 - oliepomp
q uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
q vóór het inbouwen controleren of de beide centreerhulzen voor de oliepomp op de balansaseenheid aanwezig zijn
9 - aandrijfas voor oliepomp
10 - borgring
q moet tegen de bodem van de groef aan liggen
q beschadigde of te ver uitgerekte borgring vervangen
11 - kettingwiel voor balansaseenheid
12 - 10 Nm + 90° (1/4 omw.) verder draaien
q vervangen
q bij ontgrendelde kettingspanner aandraaien
13 - afdekking voor kettingwiel
14 - 5 Nm
q met borgmiddel plaatsen; borgmiddel → ETKA.
15 - 9 Nm
q let op de aantrekvolgorde → Subhoofdstuk
16 - pasbout -20 Nm
q onderdeel van de kettingspanner
q let op de aantrekvolgorde → Subhoofdstuk
17 - kettingspanner
q niet demonteren
q uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
18 - aandrijfketting voor balansaseenheid
q vóór uitbouwen de looprichting markeren
q op slijtage controleren
q uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
19 - kettingwiel voor balansasaandrijving
q uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
20 - balansaseenheid
q uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
q vóór het inbouwen controleren of de beide centreerhulzen voor de balansaseenheid op het cilinderblok aanwezig zijn
21 - M7 = 13 Nm + 90° (1/4 omw.) verder draaien; M8 = 20 Nm + 90° (1/4 omw.) verder draaien
q vervangen
q let op de aantrekvolgorde → Subhoofdstuk
22 - olieafzuigleiding
23 - 10 Nm
24 - 40 Nm
q let op de aantrekvolgorde → Anker
25 - 45 Nm
q let op de aantrekvolgorde
26 - 15 Nm
q kruiselings in meerdere stappen aantrekken
q let op de aantrekvolgorde
27 - afdichtring
q vervangen
28 - olie-aftapplug, 30 Nm


Oliesproeier en overdrukklep
1 - bout met overdrukklep - 27 Nm
2 - oliesproeier (voor zuigerkoeling

Gr. paul

Ilse (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo Paul,
Ik heb vandaag de onderdelen besteld, maar die tandwielen en ketting zijn niet meer leverbaar. Ik heb een volledige ombouwkit moeten kopen met een volledige nieuwe oliepomp met balansassen dichtingen enz... Bij deze ombouwkit gebeurt de overbrenging tussen krukas en oliepomp en balansassen met tandwielen. De ketting komt te vervallen.
Groeten, Frank.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

De 2.0 16v tdi van VW had al tandwielen,maar er is nu ook al een werkplaatsactie voor om de tandwielen te vervangen.

Ilse (0) PRO, 15 jaar geleden

We hebben de volledige ombouwset gemonteerd en hij loopt weer netjes.
Groeten, Frank.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.