Okee ik weet dat dit een foute vraag is, maar is het mogelijk om een Valeo dynamo (120A) te vervangen door eentje van Bosch bij deze auto? De mechanische aansluiting is identiek en de elektrische aansluiting bestaat bij beide uit 3 draden. Het is niet moeilijk om de bekabeling aan te passen, maar mag dat wel?
Valeo specs:
2542324 12A 14V
437137
A276
SG12B025
00043342
Elektrische aansluiting: B+, L en DFM.
Bosch specs:
0 123 515 024
Audi onderdeelnummer 059 903 015
14V 70-120A
Elektrische aansluiting: B+, D+ en DF.
Reden van deze vraag: In Etka wordt de Bosch aangegeven als dynamo voor deze auto dus heb ik die besteld. Na demontage blijkt er een Valeo in te zitten (@$%#&*@!). De Bosch is niet meer terug te sturen. En ik moet zeggen dat ie er wat meer solide uitziet dan de Valeo, zeker onder de zwarte kap.
[img]http://www.autoklus.nl/images/img_9408_....[/img]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
in etka wordt ook valeo aangegeven beeldtafel 903-10
aanpassen is mogelijk
[quote=atjong]Okee ik weet dat dit een foute vraag is, maar is het mogelijk om een Valeo dynamo (120A) te vervangen door eentje van Bosch bij deze auto? De mechanische aansluiting is identiek en de elektrische aansluiting bestaat bij beide uit 3 draden. Het is niet moeilijk om de bekabeling aan te passen, maar mag dat wel?
Valeo specs:
2542324 12A 14V
437137
A276
SG12B025
00043342
Elektrische aansluiting: B+, L en DFM.
Bosch specs:
0 123 515 024
Audi onderdeelnummer 059 903 015
14V 70-120A
Elektrische aansluiting: B+, D+ en DF.
Reden van deze vraag: In Etka wordt de Bosch aangegeven als dynamo voor deze auto dus heb ik die besteld. Na demontage blijkt er een Valeo in te zitten (@$%#&*@!). De Bosch is niet meer terug te sturen. En ik moet zeggen dat ie er wat meer solide uitziet dan de Valeo, zeker onder de zwarte kap.
[url]http://www.autoklus.nl/images/img_9408_....[/url][/quote]
zit bij bosch de spannings regelaar niet ingebouwd en bij valeo niet staat mij iets van bij
16 jaar
Ik ben uitgegaan van het dynamo-overzicht van HG 9 SG 03 omdat daar het motortype bij stond (AFB). Maarrr, ik denk er nu aan dat er jaren geleden een nieuw blok in gehangen is omdat de motor in de soep is gelopen (vorige eigenaar).
Nu ja, aanpassen is mogelijk? Is het zo simpel als de volgende aansluitingen maken:
B+ blijft B+
L wordt D+
DFM wordt DF
Ik heb namelijk geen idee wat deze codes betekenen.
[quote=kleijn]zit bij bosch de spannings regelaar niet ingebouwd en bij valeo niet staat mij iets van bij[/quote]
Waar zit de spanningsregelaar dan als je een Valeo hebt en kun je deze by-passen?
16 jaar
Volgens Etka zit in de Valeo ook een spanningsregelaar onder de zwarte kap.
16 jaar
[quote=atjong]Volgens Etka zit in de Valeo ook een spanningsregelaar onder de zwarte kap.[/quote]
IK WEET HET NIET ZEKER VANDAAR MIJN OPMERKING IK HEB EEN OPEL GEHAD PASTE HET OOK NIET MAAR SUCCES
16 jaar
Kleijn, heb je nog geprobeerd om de elektrische aansluiting aan te passen?
16 jaar
[quote=atjong]Kleijn, heb je nog geprobeerd om de elektrische aansluiting aan te passen?[/quote]
nee is al wat langer geleden had de dynamo van de sloop dus ik heb hem omgeruild voor de goede maar als je hem aan kunt passen waarom niet vraag het ansders even by de volkswagen garage voor de zekerheid groet willem
16 jaar
Dat antwoord toont veel vertrouwen in de dealer :-)
16 jaar
[quote=atjong]Dat antwoord toont veel vertrouwen in de dealer :-)[/quote]
ik moet eerlijk zijn ik heb een goede dealer had problemen met de nieuwe remmen 4 keer teruggeweest verkeerde blokken gemonteerd kreeg steeds keurig een leen auto maar was wel een maand en 300 km verder dus ik bedoel maar gek word je ervan
16 jaar
als ik t goed zie op de foto dan heb je een dynamo die door ecu geregeld is
kan je de gewone niet zomaar effe aanpassen
Je bedoelt dat die Valeo computergestuurd is?
Ik kan die Bosch wel gewoon erin passen (dat bedoel je toch?), maar de elektrische aansluiting is anders. Op de Bosch zitten 2 boutjes (B+ en D+) en 1 kabelschoentje (DF) terwijl op de Valeo een boutje zit (B+) en 1 stekkertje (L en DFM).
16 jaar
[quote=CARS&MOTORS]als ik t goed zie op de foto dan heb je een dynamo die door ecu geregeld is
kan je de gewone niet zomaar effe aanpassen[/quote]
ik denk dat je gelijk hebt jerry.
als je die bosch erin zet en de bedrading aansluit kan je een nieuwe ecu kopen
Okee, thanks voor de info. Ik ga morgen een andere dynamo halen.
16 jaar
[quote=atjong]Okee, thanks voor de info. Ik ga morgen een andere dynamo halen.[/quote]
vaak is het verschil enkel de aansluiting van het stekker blokje
16 jaar
Monteer een dynamo die er op hoort, niet in bedrading gaan lopen knippen waar een ander later weer mee komt te zitten, accepteer het verlies.
Gr. paul
[quote=paulkelder]Monteer een dynamo die er op hoort, niet in bedrading gaan lopen knippen waar een ander later weer mee komt te zitten, accepteer het verlies.
Gr. paul[/quote]
zie quote 16
16 jaar
[quote=kleijn][quote=paulkelder]Monteer een dynamo die er op hoort, niet in bedrading gaan lopen knippen waar een ander later weer mee komt te zitten, accepteer het verlies.
Gr. paul[/quote]
zie quote 16[/quote]
Zeer verstandig.........
Gr. paul
Het demontagebedrijf waar de Bosch vandaan komt wilde hem toch nog wel ruilen, dus woensdag heb ik de Valeo in huis.
16 jaar
[quote=atjong]Het demontagebedrijf waar de Bosch vandaan komt wilde hem toch nog wel ruilen, dus woensdag heb ik de Valeo in huis.[/quote]
nou kijk eens aan best wel aardige mensen weer een probleem opgelost groetjes
16 jaar
[quote=atjong]Kleijn, heb je nog geprobeerd om de elektrische aansluiting aan te passen?[/quote]
HET IS NIET MIJN AUTO PROBEER MEE TE DENKEN HEB ZELF NOOIT PROBLEMEN DOE ER NIKS AAN
16 jaar
Nog even de status: de Bosch is omgeruild voor de Valeo en alles werkt weer naar behoren. Bedankt voor de info.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar