Audi A6 2005: Egr/luchtmassameter defect

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.7 TDI

Mijn A6 2.7 tdi 6bak 152K trekt niet echt netjes door en ik heb het vermoeden dat het vermogen minder is dan zou moeten. Daarnaast rookt hij flink wanneer ik hem doortrek.
Ik heb met VCDS een log gemaakt en hier een grafiek van gemaakt(3e versnelling van 1000 tot 4000 rpm bij volgas). De geleverde waarde van de luchtmassameter blijft duidelijk onder de gevraagde.
Is dit net als bij de oudere 1.9tdi's een bekend probleem?


over de egr heb ik al meer gelezen (dichtslibben en zo) ik was van plan om hem af te doppen en de storing die dan ontstaat uit te programmeren. Iemand hiermee ervaring?

michiel7814

Geplaatst door michiel7814 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

De werkelijke luchtmassa is afhankelijk van de turbodruk en voor een deeltje ook van de inlaat lucht temperatuur.
Vergelijk de licht-blauwe lijn met de paarse en je ziet onmiddelijk het verband tussen turbodruk en luchtmassa.

Gezien de afstelling interpreteer ik de donker-blauwe lijn als een maximaal toelaatbare luchtmassa - ongeveer zoiets als een turbo druk limiet.
Voor een groot deel is deze luchtmassa niet reeel en kan gewoon niet gehaald worden omdat de turbodruk afgeregeld wordt op een lagere druk.

Roken kan ook komen door een te veel aan brandstof. Misschien is de inspuitdruk te hoog.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

En? Al verder gekomen?

michiel7814 (0), 13 jaar geleden

Beste Oldford,

Ik ben nog niet echt verder gekomen, ik zit namelijk met een aantal zaken die elkaar raken. Ik heb de auto nl in dec gekocht met garantie. In januari moest de auto terug voor wat laatste zaken om af te handelen zoals een navigatieupdate. Ik heb van te voren een foutuitdraai en een log gemaakt in de hoop dat dit allemaal in 1 keer opgelost zou worden. Helaas heeft de merkdealer zich er met een jantje van leiden afgemaakt en de problemen niet volledig opgelost. De ingewikkelde problemen zijn erin gebleven waaronder het wat lastig aan te tonen inhouden. De auto heeft een jaar stil gestaan voordat ik hem kocht (via rdw gechecked) dus dit maakt hem meestal ook niet echt soepeler.
Nu hoor ik iedereen al roepen, de dealer moet dit oplossen want het is garantie. Alleen als men aangeeft dat zij het niet voelen zal ik of een second opinion moeten doen of het met een log aan moeten tonen, ik wil namelijk in de garantie periode nog even niet zelf sleutelen om discussie daarover te voorkomen.

Ik heb gelezen dat dit een bekend probleem is en dat er voor de wagens met een multitronic een softwareupdate is voor het motormanagementsysteem(ecu).
Ik ben benieuwd of deze update ook gewoon op de ecu van een handgeschakelde gezet kan worden. Volgens mij maakt de bak namelijk niet uit, alleen zal de multitronic bak reageren op inhouden en dat rijdt natuurlijk niet prettig.

Ik ben het helemaal eens met uw opmerking over het volgen van de lmm met de turbodruk. Ik denk dus ook niet meer dat dat het probleem is. Blijft volgens mij alleen de EGR over. Als hij uit de garantie is wil ik hem sowieso afdoppen en de foutmelding uitprogrammeren. Maar zolang hij in de garantie zit ben ik van mening dat de dealer dit op moet lossen. Deze zal volgens mij de egr niet afdoppen omdat de auto dan niet aan de emissie-eisen voldoet. Blijft het vervangen van de egr over volgens mij. En aangezien het oplossen van de andere storingen al een heel debakel is wil ik dit graag goed aantonen vandaar.

Misschien trek ik al veel te veel conclusies zowel technisch als op het gebied van het vertrouwen in de dealer. Maar ik sta helemaal open voor sugesties dus laat maar komen zou ik zeggen.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat opvalt is dat de werkelijke turbo druk heel erg ver achter blijft bij de gewenste druk.
Volgens opgave zou deze motor zijn maximale koppel al bij 1400 toeren moeten halen.
Met 0,3 bar turbodruk zie ik dat niet gebeuren. Als de druk de gewenste druk zou halen van 1,1 bar is dat denk ik wel mogelijk.

Dat de dealer de EGR niet Permanent wil afdoppen, kan ik inkomen. Maar tijdelijk voor een testrit is wat anders.
Wil je bewijzen dat er problemen zijn? Dan een rollenbank vermogens test met koppelkromme laten maken.
Hoewel deze log ook al heel erg duidelijk is. Heeft de dealer die gezien en wat zeggen ze daarvan?

michiel7814 (0), 13 jaar geleden

De dealer heeft deze log gezien maar zeggen dat ze ook rijdend hebben uitgelezen en dat er niets aan de hand is. Ik had verwacht dat de auto in noodloop zou raken, maar wellicht is dit verschil nog te klein. Bij mij onstaat het idee dat de dealer zijn verantwoordelijkheid probeert te ontlopen. Een nieuwe turbo kost natuurlijk weer een hoop, vandaar. Persoonlijk ben ik blij met de feiten die u aandraagt aangezien ik niet wist dat het maxkoppel op 1400 toeren moet liggen.
Heeft u wellicht een adres waar een vermogenstest te doen is in de buurt van Eindhoven (eventueel in een PM ik weet niet of hier bedrijfsnamen genoemd mogen worden namelijk)

michiel7814 (0), 13 jaar geleden

Ik heb inmiddels met de dealer een reparatie afspraak gemaakt (manager aftersales gesproken) en moet dan contact opnemen met de chef werkplaats om alle punten door te nemen.(er zit namelijk ook nog een can storing en een storing aan het bosesysteem in.) Om het forum technisch te houden heb ik wat mij betreft genoeg over de dealer gezegd.

Als er nog meer zaken zijn die ik zou moeten loggen om dat ook meteen aan te geven hoor ik het natuurlijk graag.

michiel7814 (0), 13 jaar geleden

Heeft er iemand toevallig de specificaties van de 2.7tdi bpp motor?

michiel7814 (0), 13 jaar geleden

Beste Oldford,

Excuses voor de late reactie. Dit is inderdaad wat ik bedoelde.
Gisteren naar de dealer geweest en deze verschuild zich achter het feit dat de auto 150.000 gelopen heeft en dat het dan normaal zou zijn dat het vermogen niet wordt gehaald. Meerdere audispecialisten spreken dit tegen en ik vond het ook een bijzonder antwoord zeker omdat ik bij de logs tekst en uitleg heb gegeven.

Wat mij betreft mag dit topic worden gesloten. Het gaat hoogstwaarschijnlijk een juridische kwestie worden en ik vraag me af of dat op dit forum thuis hoort.

Dank voor de informatie.

2.7tdi A6 (0), 12 jaar geleden

Hallo Michiel,

Is het probleem inmiddels opgelost?
Ik zit namelijk met een precies hetzelfde verschijnsel
Auto geeft pas koppel bij 1900 toeren, (voor gevoel later)
Met vagcom een log gemaakt en ziet er eigenlijk hetzelfde uit als bij jou!
Geen foutmeldingen in de auto.
Luchtmassameter haalt onderin toeren z,n waarde niet
Tevens heeft de auto bij koud weer veel meer vermogen dan bij warm weer (vanaf ongeveer 20graden buiten temperatuur is een boel vermogen zoek)

Ik ben benieuwd!!!

Alvast bedankt

michiel7814 (0), 12 jaar geleden

Hoi De Lange,

Helaas is het probleem nog niet opgelost. Er wordt wel aan gewerkt maar dat is een juridisch verhaal zoals je al hebt kunnen lezen. Zodra ik een technische oplossing heb laat ik het weten, maar dat kan nog even duren dus ik weet niet of je veel haast hebt.

Overigens prettig voor mij (wellicht minder voor u) ben ik blij dat mijn probleem niet op zichzelf staat. Zou je jou logfile eens kunnen posten dan kan ik ook eens kijken of ik er wellicht wat aan zie.

gr

Michiel

2.7tdi A6 (0), 12 jaar geleden

Hoi Michiel,

Aan de log is verder weinig anders te zien als jou grafiek.
Wat wel vreemd was is het volgende: wanneer je bij measurementblocks engine in groep 020 kijkt wordt daar een temperatuur weergegeven.
Het lijkt er op of er een temperatuur opnemer kapot is, hij geeft namelijk continue -40.5 graden aan.
Nu weet ik niet welke temperatuuromnemer dat is, ben al aan het zoeken geweest maar kom er niet achter, per auto is die groep 020 namelijk weer anders....
Nogmaals er worden geen foutcodes weergegeven, en ik ik heb een vaag vermoeden dat er ergens een temp sensor kapot is maar welke? de temperatuur van inlaat lucht is het namelijk niet.

Misschien dat jij er iets over weet te zeggen???



Alvast bedankt!

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je een label file gebruikt staat er normaal bij welke temperatuur het is. Lucht, water, olie, diesel (niet altijd in die volgorde).
Welke motorcode heb je? Selecteert vag-com een label-file? Zo ja, welke?
Anders vag-nummer van de ecu plaatsen. Misschien heb ik wel een (duitse) label-file voor je.

2.7tdi A6 (0), 12 jaar geleden

Hoi Oldford,

Bedankt voor de reactie,

4F2 910 402 C is het nummer dat Vagcom aangeeft.
Motorcode is BBP

Alvast bedankt.....

michiel7814 (0), 12 jaar geleden

Ah die labelfile ben ik ook in geinteresseerd als die er is.

Ik zal ook eens kijken of ik kan achterhalen wat measuringblok 20 meet.

2.7tdi A6 (0), 12 jaar geleden

Hey das nou jammer....
Ik dacht, ben bijna bij de oplossing van mijn probleem.....

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Label-file voor de 2.7 TDI:
Je hebt 2 files nodig: 4F-01.lbl (hier worden de diverse ecu's doorverwezen) en 059-910-401-bpp.lbl.
Als dit doorverwijzen niet werkt/gaat dan moet je de 2e file hernoemen naar het Hardware nummer van de ecu. (4F2.. is het Software nummer).

Overigens staan de temperaturen hier in groep 7. Groep 20 heeft te maken met de airco.

007,1,Kraftstoff-,temperatur,Sollwert: max. 70.0 °C
007,2,Öltemperatur,,Sollwert: 70.0...110.0 °C
007,3,Ansaugluft-,temperatur,Sollwert: max. 75.0 °C
007,4,Kühlmittel-,temperatur,Sollwert: 70.0...110.0 °C

020,0,Klimakompressor
020,1,Umgebungs-,temperatur

michiel7814 (0), 12 jaar geleden

hoi de Lange,

Ik ben eigenlijk best benieuwd of dit probleem ineens is ontstaan of er is ingeslopen?

@old ford, dank voor de file

2.7tdi A6 (0), 12 jaar geleden

Hoi Michiel,

Ik heb na alle waarschijnlijk heid de oplossing voor ons "probleem"

Wanneer je de log bekijkt zie je dat de turbo heel laat z'n druk opbouwt, aangezien de turbo al bij 1400 toeren z'n druk zal moeten hebben en dat pas bij 2000 toeren doet, heeft het er alle waarschijnlijkheid van dat je EGRklep niet helemaal goed meer sluit (door vervuiling) Met tot gevolg dat in de lage toeren de EGRklep deels open staat en de turbo geen druk op kan bouwen.

Het dichtslippen van de EGR gebeurt natuurlijk ook geleidelijk aan waarna de EGR klep vast komt te zitten en niet meer goed afsluit.


Na wat verderneuzen ook op duitse fora kwam ik dit ook tegen:


Lees het eens door en ik denk dat je er veel van zal herkennen.

michiel7814 (0), 12 jaar geleden

Uiteindelijk zelf maar aan het zoeken gegaan.(Dealer bleef volhouden dat de auto in orde was)
Na een hoop zaken gelogd en gemeten te hebben en een aantal zaken gedemonteerd te hebben om te kijken of deze goed waren, heb ik uiteindelijk mijn verstuivers vervangen. Dit bleek de oplossing te zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat hier eerder naar is gekeken bij een dealer aangezien de borglak van de retourleidingen verbroken bleek.
Lang leve de dealer in dit geval dus.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.