Audi S3: EPC lampje brand af en toe niet (Af en toe niet starten!!)

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 turbo

Hallo,

Ik heb een vreemd probleem waar ik al 2 maanden last van heb. Ik zal bij het begin beginnen:

Ik heb een Audi S3 uit 1999.Ik heb de auto sinds maart dit jaar. Hij is toen gechipped door JD enginering. Verder geen probleem. Eind juni een originele VAG cruise control laten inbouwen. Hierna verder geen probleem. Een maand later voor de vakantie de olie ververst en oliefilter laten vervangen + Airco check gedaan.
Hierbij werd al geconstateerd dat er een klein scheurtje in de carterontluchtingslang zat. Dit was vlak voor de vakantie dus tijd om te vervangen was er niet meer. Hierop op vakantie geweest, geen probleem. Terug van vakantie begon de S3 af en toe stationair onregelmatig te lopen. Hierop de carterontluchtingslang en de vaccuumslangen vervangen waarna het onregelmatig lopen niet meer optrad. Hierna is het huidige vreemde probleem gaan optreden:

Af en toe gaat het EPC lampje niet branden wanneer ik de contactsleutel op het contact draai. Hierdoor krijgt de ECU geen stroom waardoor de auto niet wil starten. Startmotor draait dan wel rond maar de motor slaat niet aan. Het vreemde is dat wanneer ik de auto een nacht laat staan hij de volgende dag dus wel weer wil starten. Dus lampje EPC brand dan weer netjes!

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Tig keer uit laten lezen, geen foutcodes
BDP sensor vervangen
stekker tussen startonderbreker en contactring schoongemaakt en ingespoten met contactspray
carterontluchtingslang vervangen
vaccuumslangen vervangen
batterijen klapsleutel vervangen

Dus 's morgensvroeg is het starten/lopen (Lampje EPC brand netjes). Dan dus starten waarna het lampje netjes uit gaat zoals het hoort. Ik rijdt een stukje (+/- 15 minuten tot 30 minuten) en laat hem dan bv. 1 uur tot 8 uur staan en ik draai de contactsleutel op het contact dan gaat het dus in 15 keer van de gevallen goed maar dan bv. de 16 keer brand het EPC lampje niet bij het op contact draaien. En dan krijg ik de auto echt niet aan de praat. Wacht ik dan tot de volgende morgen dan is het weer starten/lopen. Maar als het probleem dan optreed kan het zo wezen dat ie dus ook al 8 uur heeft stilgestaan nadat ik 's morgens dus heb gereden.

Waar hebben we nog meer naar gekeken.?? Ben nou al zo ver dat het dus iets te maken heeft met de voeding naar de ECU. Ben vorige week bij JD enginering geweest om de ECU te controleren. Zij hebben een nieuwe brug gesoldeerd tussen de EPROM en de ECU en konden verder niks raars aan de ECU zien. Ook zij gaven aan dat het aan het voeding naar de ECU moet liggen.

Hierop de auto op contact gezet waarna het EPC lampje netjes brandde. Hierop alle aanwezige relais onder de kap en achter dashboard één voor één losgekoppeld om te kijken op welk relais het EPC lampje zou reageren. Maar hij reageerde op niet één. Hij bleef dus weer netjes branden.

Als het probleem optreedt is het ook wel voorgekomen dat wanneer ik de kofferbak open en dicht deed, hij wel weer wilde starten. Maar dus ook niet altijd.....

Als de motor loopt dan is dus alles ok. Loopt dan als een zonnetje!

Iemand een idee waar ik nu nog moet zoeken? Heeft een Audi S3 uit 1999 wel één relais die de voeding naar de ECU regelt? Of zijn dit meerdere?
Heeft iemand ook ooit zon storing gehad???Zoja wie heeft voor mij tips om van dit ellendige probleem af te komen....

Alvast bedankt!

Dave S3

Geplaatst door Dave S3 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi S3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Dave S3 (0), 16 jaar geleden

Nog een toevoeging: Startonderbrekerlampje gaat netjes uit en knippert ook niet.....Met de reservesleutel ook geprobeerd...maakt ook niet uit...

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Denk dat je het moet zoeken in het contactblokje of voedingsrelais.
Als hij het niet doet,probeer dan eens een klap te geven op de beplating onder het stuur,doet hij het dan wel,dan kan het heel goed zijn dat er een relais overleden is.

Dave S3 (0), 16 jaar geleden

Ok zal ik proberen. Kan ik concluderen dat het voedingsrelais dan onder het stuur zit bij een S3? En is dit ook te overbruggen als het probleem optreed? Als de ECU dan wel stroom krijgt weet ik zeker dat het aan dit relais ligt.

Gisteren stond ik in Egmond aan Zee (kom uit Leeuwarden) en toen trad het probleem ook weer op....ik had zon leuke dag....viel dus in het water...:-(
Auto had zon 3 uur stil gestaan waarna ik de sleutel op contact draaide/ EPC lampje ging 1 seconde aan en toen uit terwijl ik dus nog niet gestart had. Niet willen starten dus....Na zon half uur deed ik het alarm erop en eraf en de deur open en dicht waarop het EPC lampje weer brandde....De ANWB was al onderweg....
Maar als ik goed begrijp moet het aan het voedingrelais liggen of het contactblokje. Als het aan het contactblokje zou liggen, is dit dan ook te testen?

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Dave S3]Maar als ik goed begrijp moet het aan het voedingrelais liggen of het contactblokje. Als het aan het contactblokje zou liggen, is dit dan ook te testen?[/quote]
Dan zou je met de sleutel moeten rommelen in het slot tijdens het starten,slaat hij dan wel aan,dan weet je dat het hier aan ligt.
Het lijkt erop dat het systeem geen stroom krijgt.
Wat heeft de anwb geconstateerd?

Dave S3 (0), 16 jaar geleden

Ik heb de ANWB terug gebeld dat de auto alweer liep. Dus heb um net meer laten komen....Wel stom eigenlijk, maar ik had een mokkende vrouw naast me zitten...;-)

Vandaag had ik het dus ook weer...Vanmiddag gereden. lheb um toen zon 2 uur laten staan en draai het contact weer om...ff brandde het EPC lampje waarna ie weer uit ging......Hierop aan het slaan geweest onder het stuur. Hielp niks....Ook aan de sleutel wezen rommelen maar hielp ook niks. Hierop uigestapt en de auto mbv de afstandbediening weer op slot gedaan. Half uurtje later weer geprobeerd en het lampje brandde weer. Om gek van te worden.....

Dave S3 (0), 16 jaar geleden

Hallo, op het forum voor professionals kwam ik een bericht tegen van een Audi A3 1.6 uit 1999 die af en toe ook niet wilde aanslaan. De oplossing hier was een brandstofrelais die wel klikte maar een te hoge overgangsweerstand heeft en de pomp niet aanstuurt.
Kan dat bij mij ook het geval zijn? EPC lampje brand dan dus niet en ik hoor dan onder de kap ook geen hoog piep geluid. Normaliter hoor ik dat wel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi S3 of stel zelf een nieuwe vraag.