De storing in de ABS was: druksensor 1 G201 onaannemelijk signaal. Het ESP lampje ging aan, ABS werkte nog wel. De remmen van de auto hadden vast gezeten, gewoon tijdens het rijden. Daarom was alles maar vervangen, remservo, hoofdremcylinder, hydraulische unit ABS en de pomp eronder. Toen kwam de bovenstaande storing erin.
Het probleem is opgelost maar heeft lang geduurd. Mooi verhaal voor problemcar.
Het ESP lampje ging aan na het wegrijden meestal binnen 1 minuut. Elsa geeft als mogelijke oorzaken: hoofdremcylinder en remservo. De hoofdremcylinder was nieuw en de remservo vervangen en werkte perfekt. Als eerste heb ik het systeem nog een keer ontlucht. Dat leek te helpen, de storing bleef weg. De volgende dag was de auto weer terug.
Dan maar de druksensor toch vervangen. Maar wat opviel was dat de storing er inkwam zonder dat er was geremd. Dus toch maar niet. Deze auto heeft dacht ik ESP 5.3 met een pompje onder de hydraulische unit. Die pomp zit op de leiding van hoofdremcylinder naar hydraulische unit. Zou die pomp het zijn? De scoop aangesloten op de pomp en ja hoor, bij ongeveer 40km/uur wordt de pomp aangestuurd voor korte tijd en gelijk de storing erin. Dus pomp kapot. Deze pomp is bedoeld om een voordruk te geven op de hydraulische unit bij een ESP ingreep omdat die niet zo snel via de dunne leidingen naar hoofdremcylinder remvloeistof krijgt anders.
Pomp vervangen voor gebruikt exemplaar maar geen resultaat. Toen ben ik die pompen maar eens gaan testen los van de auto. Ik heb er 3 geprobeerd en die leken allemaal in orde. Haalden in ieder geval 30 bar en dan knalde mijn slang eraf.
Toen kwam ik op het idee om die pomp even (in de auto) op een losse voeding te laten lopen. Dat gebeurd immers ook met het ontluchten. En dan gelijktijdig de druk aflezen in meetwaardeblok. Die bleek 2 bar te zijn. Een andere A6 erbij gehaald. Hetzelfde uitgevoerd. Die liep op tot 11 bar. Zou dan de druksensor toch afwijken? Een losse drukmeter aangesloten op de remleiding naar hydraulische unit maar ook 2 bar.
De pomp kan 2 kanten in pompen, naar hydraulische unit en richting hoofdremcylinder. Aan de kant van hydraulische unit kan er niks weg, daar zitten de remmen en die zullen niet veel doen bij 2 bar. Dus waarschijnlijk was de druk te laag omdat de remolie via de hoofdremcylinder werd teruggepompt, wat natuurlijk niet zo gek is, als het pedaal wordt losgelaten stroomt de olie weer terug. Toch maar een andere hoofdremcylinder proberen. Wat bleek uit de documentatie was dat er verschillende zijn voor auto's met alleen ABS, ABS+EDS en ABS+ESP. Helaas is bij een hoofdremcylinder het nummer niet aanwezig, de stikker op de servo verteld welke hoofdremcylinder er op hoort te zitten.
Een nieuwe hoofdremcylinder was 245 euro, klant wilde hier niks van weten want die was al nieuw. Ik vond een gebruikt exemplaar dat al jaren in het magazijn lag maar dat moest de juiste zijn.
Erop gezet, maar weer eens ontlucht, dezelfde test uitgevoerd, pomp laten draaien en druk aflezen. Nu liep de druk op tot 30 bar. En na het afzetten bleef de druk erop staan! het pedaal was hard! Zou er nu hetzelfde zijn gebeurd als waar het probleem eigenlijk mee was begonnen?
Toch maar een nieuwe hoofdremcylinder gehaald, getest en ja hoor 10 bar als de pomp liep. Ik verwachtte nu wel dat het goed was. Ik heb nu ruim een week niks meer gehoord dus het zal wel goed zijn.
De nieuwe foute hoofdremcylinder was overigens niet een originele maar een gietijzer exemplaar. Daar is denk ik niks mis mee maar alle het foute type. Bij ESP verhinderd de hoofdremcylinder kennelijk het te snel terugstromen van de olie om zo voldoende druk op te bouwen voor een ESP actie.
Geen dank aan Audi want de documentatie is waardeloos. Ik heb hier 3 dagen aan gewerkt, dat had heel wat sneller gekund met een betere beschrijving van hoe het systeem werkt (in Elsa of zelfstudieprogramma).
Rick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja rick die documentatie is nogal eens waardeloos.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi S6 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar